Voksne influensere på Instagram

Utfordrer hva kvinner over 40 har lov til å kle seg i

Hild (47) - Jeg utfordrer stereotypier hele tida.

UTFORDRER: Hild Andresen Bergère har nesten 4000 følgere på Instagram. Foto: Privat/ Instagram
UTFORDRER: Hild Andresen Bergère har nesten 4000 følgere på Instagram. Foto: Privat/ InstagramVis mer

(Vi.no): Hild Andresen Bergère (47) fra Grimstad driver Instagram-profilen @fineforforty, som har nesten 4000 følgere.

- Jeg er en moteinspirator for kvinner over 40 år og resten av livet. Jeg vil absolutt si at Instagram er en viktig arena for inspirasjon, sier hun til Vi.no.

Les også:
Slik avslører du falske nyheter på Facebook
Steg for steg: Slik sletter du Facebook

På Instagram-profilen viser Bergère, som er utdannet klesdesigner, fargerik mote i vakre omgivelser. Hun forteller at hun jevnlig får fine tilbakemeldinger fra kvinner som skriver at hun inspirerer dem og gjør dem modigere.

VIL SKILLE SEG UT: Elizabeth Lingjærde (58) forteller at hun må være tøffere, raskere og se yngre ut. Foto: Instagram/privat
VIL SKILLE SEG UT: Elizabeth Lingjærde (58) forteller at hun må være tøffere, raskere og se yngre ut. Foto: Instagram/privat Vis mer

- Jeg utfordrer stereotypier hele tida. Enkelte yngre, men ikke minst også eldre kvinner, mener at man ikke kan kle seg i shorts etter 40. Slike trange rammer synes jeg er tøv. Om du kler deg med stil, kan du ta på deg hva som helst. I Norge er det ikke så vanlig å bruke så mye farger, men jeg gjør det som føles riktig for meg. Jeg har flere følgere internasjonalt. I Storbritannia er det mange som har profiler som ligner min type, forteller hun.

Økokrim advarer: Vi er for naive på nettet

Definerte muskler i bikini

- Jeg er der fordi jeg er litt ekshibisjonistisk. Jeg er en litt annerledes rollemodell og frontfigur for min aldersgruppe, sier Elizabeth Lingjærde (58), som kaller seg @supermygg1 på Instagram.

Lingjærde publiserer av og til bilder av seg selv hvor definerte muskler vises i bikini eller badedrakt. Med sine innlegg om trening kan hun nå mellom 5000 og 6000 brukere med Facebook og Instagram.

- Jeg utfordrer stereotypien om å bli eldre i aller høyeste grad. Følgerne mine er alle mulige mennesker. Folk som blir inspirert melder meg hele tida, sier hun.

Lingjærde forteller også at hun prøver å være litt ekstrem.

- Jeg må være tøffere, raskere og se yngre ut. Jeg må være spesiell og kunne skille meg ut på en eller annen måte. Jeg bygger muskler og trener veldig variert for å inspirere folk rundt meg. Sosiale medier er en stor motivasjon for å kunne vise seg frem, sier hun.

Les mer: Unngå denne Snapchat-fella

Inspirasjon fra hele verden

Vibeke Montero er en av gründerne bak Influens.no, som samler norske voksenbloggere. Hun forteller at Facebook lenge har vært det foretrukne mediet for voksne brukere av sosiale medier i Norge.

- Det er nå i det siste at de finner ut at det også er et tilbud på Instagram, sier hun til Vi.no. Det er en mulighet til å følge med på barn og barnebarn, men også en mulighet for å få inspirasjon fra hele verden. Voksne mennesker har like stort behov for inspirasjon som yngre. De trenger ikke å bli inspirert av folk på 20 år, sier hun.

Hun mener at å følge andre på Instagram er en måte å holde seg oppdatert på.

- Voksne influensere byr på erfaring og kunnskap. På den måten er de en motvekt til de yngste influenserne som ofte kun får følgere på grunn at utseendet sitt.

Vi gjør oppmerksom på at Influens.no har et redaksjonelt samarbeide med Vi.no. Se saken om strikkepinner på flyet.

Økning

Ifølge tall fra analysebyrået Ipsos har 2,3 millioner nordmenn en profil på Instagram i dag. Det har vært en kraftig vekst av brukere som tilhører den godt voksne gruppa. Fra 2015-2019 har antall Instagram-brukere i alderen 40-59 år økt fra 30 prosent til 56 prosent. Antall brukere over 60 år er fordoblet fra 2015 til 2019 fra rundt 15 prosent til 34 prosent.

- Det er en svak økning i bruk av Instagram. Mye av veksten ligger med stor sannsynlighet i det voksne segmentet fordi de unge allerede er der, sier Cecilie Staude, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI til Vi.no.

Ifølge Staude er det ikke lenger slik at man må være kjendis, modell eller popstjerne for å være såkalt influenser på Instagram. Annonsører retter også blikket i større grad mot voksne brukere av Instagram.

Personlig kommunikasjon

- Det er flere tilfeller av vanlige folk som har klart å opparbeide seg et nettverk, enten det er på Instagram eller en blogg, sier Staude.

View this post on Instagram

hi it me 🌈🍼👼🏼💖🦋

A post shared by 💖 BAD LIL BADDIE 👼🏼 (@baddiewinkle) on

Ifølge høyskolelektoren blir kommunikasjonen mellom instagrammerne og følgerne mer personlig enn i andre kanaler.

- Blant voksne mennesker handler det mer om hva influensere står for og hvilke verdier de har. Følgerne på 50 pluss er mer opptatt av å følge mennesker som deler like verdier og som man kan identifisere seg med. De er mindre opptatt av status.

Mote og eksotiske ferier

Internasjonalt er det flere voksne Instagrammere som ønsker å vise at voksne mennesker er opptatt av mote, sexy undertøy og eksotiske ferier.

En av dem er Suzi Grant.

- Vi vil ikke ha trappeheiser og hjelp til å komme oss på badet. Vi vil ha «funky fashion», eksotiske ferier og gode restauranter. Det samme som alle andre aldersgrupper, sier Suzi Grant til den britiske avisa The Telegraph.

Andre store instagrammere internasjonalt er @baddiewinkle som i skrivende stund har 3,8 millioner følgere og @accidentalicon med nesten 700 000 følgere.

Også godt voksne menn opplever popularitet på Instagram. Den 85 år gamle læreren Tetsuya fra Japan med kontoen @slvr.tty legger ut bilder av seg selv med barnebarnets klær og har over 120 000 følgere.

Likte du artikkelen? Vi inviterer våre beste lesere til å følge Vi.no på Facebook og motta vårt nyhetsbrev én gang per uke.