Altinn er en tjeneste fra Brønnøysundregistrene, og på Altinn finner du skjema og tjenester fra 47 etater. De aller fleste kommunene benytter Altinn til å sende ut post med sensitiv informasjon til innbyggerne i kommunen, og da må du logge deg inn for å lese dette.
Men det er ikke alltid lett å finne frem i Altinn når du først er inne. Men det er mulig å få hjelp.
Her får du vite hvordan.

Gjør det superenkelt å bruke nettbanken
Dette finner du på Altinn
Det er særlig én dag det er spesielt mange brukere som logger seg inn på Altinn; dagen skattemeldingen gjøres tilgjengelig.
Da kan det være spesielt mye trafikk på siden, og noen ganger må du vente til litt senere før du får logget deg inn for å se skattemeldingen din.
Men det er også ved flere andre tilfeller at du må logge inn på Altinn.


Når du logger deg inn på Altinn med BankID, pinkode fra mobilen eller en av de andre alternativene, i tillegg til ditt fødselsnummer og passord, finner du din egen meldingsboks med arkiv, og her finner du for eksempel skattemeldingen og meldinger som har blitt sendt til deg fra andre offentlige etater og instanser.

Her finner du skjema
Du behøver ikke å logge inn for å se Altinns skjemakatalog. Her finner du oversikt over alle skjema og tjenester tilgjengelig, beregnet for både privatpersoner og ulike selskaper.

- Mange skjema har funksjoner og muligheter som noen brukere trenger hjelp til, men det er nok slik at de fleste finner ut av det selv, mener Eli Helen Korsan, kommunikasjonsrådgiver hos Brønnøysundregistrene.

Står du fast?
Men noen ganger kan det likevel være trøblete å skjønne hvordan du skal fylle ut det aktuelle skjemaet, og da er det ingenting i veien for å ta kontakt og be om hjelp.
Altinn brukerservice veileder kunden underveis, også inne i skjema i Altinn. Men på faglige spørsmål om skjema/tjeneste henvises du videre til dem som eier tjenesten.

Her er epost-triksene som svindlerne bruker
- Når brukerne kontakter Altinns brukerservice er det for å få hjelp og fordi de ikke finner ut hvordan de skal få til det de ønsker å gjøre. Dette kan være å delegere roller og rettigheter, registrere fagsystem for å få sendt skjema fra dataprogrammet sitt til Altinn, registrere kontaktinformasjon for å få varsel på e-post eller lignende, sier Korsan.
- Andre kan få feilmeldinger de ikke finner ut av hvordan de kan rettes opp i, fortsetter hun.
Yngre trenger mest hjelp
Ifølge Korsan er de fleste av Altinns brukere innenfor aldersgruppen 25-65 år.
- I skattemeldingsperioden, når skattemeldingen blir gjort tilgjengelig og når den skal leveres inn i perioden april-juni, er det noen som forteller at de kontakter oss for å hjelpe sin mor eller far, sier Korsan.
Hun understreker samtidig at det generelt er langt flere yngre som kontakter dem for å få hjelp med egne forhold.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.