Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Den siste tida har et innlegg gått viralt på Facebook. En Facebook-bruker hevder å ha fått en oppringning med beskjed om at brukeren kan ha vært i nærheten av noen som er smittet med coronaviruset.
Personen får beskjed om at han eller hun må testes i løpet av 72 timer og at adresse og kortnummer må oppgis for å få tilsendt et testsett.
Les innlegget nederst i artikkelen.
Personen som ble kontaktet fattet mistanke om at telefonen var et forsøk på svindel og ønsker å advare andre med innlegget.
Vi.no har vært i kontakt med Folkehelseinstituttet, som ikke har hørt om slike svindeltelefoner. Heller ikke Kripos kjenner til slike tilfeller.
Like etter at denne artikkelen ble publisert, meldte Helsedirektoratet på Twitter at de er kjent med svindelen og advarer mot den.

Sikkerhetsekspert: - Pornosider har et ufortjent dårlig rykte
Vi PlussGratis å teste seg
Folkehelseinstituttet understreker imidlertid at det er gratis å teste seg for coronavirus.
- Blir du kontaktet vedrørende at du skal teste deg for coronavirus så får du beskjed om å komme for å teste deg. Vi ville aldri bedt om kontonummer for å sende tester, sier Anita Daae, medievakt ved Folkehelseinstituttet.
Ifølge Thomas Paulsen, fagansvarlig for informasjonssikkerhet i SpareBank 1 Nord-Norge er slike telefoner en klassisk måte for svindlere å gå fram på. Han forteller at han kjenner til Facebook-innlegget.
- Den metoden er kjent for meg. Jeg har ingen problemer med å tro at den er sann, sier han til Vi.no.

Ny runde med «Olgasvindel»: - Kundene gråter på telefonen
Tilpasser svindelen
Ifølge Paulsen er de verste svindlerne gode til å utnytte situasjoner som nettopp corona-pandemien.
- Virker noe for godt til å være sant - da er det ofte det. Aldri gi fra deg kortopplysninger, bankID eller andre personopplysninger til ukjente, uansett hvem de påstår de er. Selv ikke politiet vil be om slike opplysninger, sier han.
- De utnytter frykt blant befolkningen og bruker korte tidsfrister som gjør at ofrene ikke sjekker sakene godt nok. Det er grusomt kynisk. De utnytter de svakeste personene som er redde fra før. De er en veldig profesjonell gjeng som jakter på opplysninger om ofrene, sier han.
Paulsen forteller at bankene har vært forberedt på en storm av svindelsaker knyttet til pandemien.
- Vi ser at mengden svindel nok er på samme nivå som tidligere, men at de nå bruker pandemirettede svindelmetoder. Nordiske banker blir angrepet av svindlere hvert sjette sekund. Kundene blir sikkert angrepet like ofte, sier han.

Bommer med 60.000: - Alle bør bruke NAVs kalkulator
Vi PlussVil aldri spørre om kortnummer
Får du en telefon fra helsemyndigheter eller andre som vil ha deg til å oppgi kortnummer og kontoinformasjon, er det lurest å legge på.
- Ingen seriøse aktører vil noen gang spørre om kortnummeret ditt over telefon. Helsemyndighetene ville heller aldri ha gjort det, understreker Paulsen.
Oppgir du kortnummeret ditt kommer ikke svindlerne langt med det alene, men:
- Gir du fra deg kortnummeret blir du garantert spurt om CVC-nummeret som står på baksiden av bankkortet ditt. Får de det kan de sette i gang med en overførsel av penger fra kontoen din. Det blir som å gi fra seg kortet fysisk, sier Paulsen.
- Tror det er naturlig å bli kontaktet
Ifølge Paulsen er denne form for telefonsvindel et eksempel på at svindlerne utnytter at smittesporingsappen finnes og at den har fått en del oppmerksomhet.
- Folk tror at det er naturlig at helsemyndighetene kontakter dem, sier han.
I mars meldte VG at Folkehelseinstituttet advarte om falske SMS-meldinger. I tekstmeldingene, som hadde «FHI» som avsender, sto det:
«Viktig informasjon til alle reisende siste måned. Du kan være utsatt for coronaviruset, hold deg isolert og ta kontakt med legevakten så fort som mulig.»

Dette brevet er verdt flere millioner kroner
Vi PlussIfølge Paulsen må folk også være obs på at det ikke er vanskelig for svindlerne å bruke andre nummer. Det kan derfor se ut som om melding og avsender er ekte. Tviler du på den som ringer er Paulsens råd at du ber dem legge på. Ring deretter til den aktuelle tjenestens offisielle nummer.
Lurer folk til å investere
Paulsen forteller at det i starten av pandemien var mange svindelforsøk som gikk på å få folk til å investere i vaksiner og medisinsk utstyr. Privatfolk som sto i Brønnøysundregistrene eller andre som hadde roller i næringslivet ble kontaktet og fikk tilbud om investeringer med lovnader om å tjene mange penger.
- En privatperson ble tilbudt å være med på å investere i et selskap som hadde en coronavaksine på gang. Det skulle være via en anerkjent investeringsbank i England. Personen investerte 50.000 kroner i første omgang. Vi oppdaget ganske fort at pengene var på vei til et østeuropeisk land. Vi kontaktet kunden. Det viste seg å være ren svindel. Han var veldig glad for at vi klarte å stoppe dem, sier Paulsen.

Snakket ikke med kona på flere dager etter at hun ble budt opp til dans i et bryllup
Vi PlussOrganiserte grupper i utlandet står bak. De har nettverk i mange land og er svært flinke til å gjøre svindelen samfunnsaktuell. Paulsen viser til flere eksempler:
- Når skattemeldingen skal ut ser vi for eksempel at det dukker opp falske nettsteder laget for å stjele informasjon. Når det er postsendinger før jul, kommer oppringningene om at en pakke venter og at du må betale et gebyr for å få den levert, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.