Hjelp til data og telefon:

Spørsmålene om PC og mobil vi lurer mest på

Apper, nettbank og e-post: Her er de vanligste spørsmålene om mobil og PC elektronikk-butikkene får fra den voksne kundegruppen.

TRENGER HJELP: 49 prosent i aldersgruppen 55+ i Norge vet ikke helt hvordan de skal bruke mobiltelefonen, ifølge Elkjøps undersøkelse om skandinavers forhold til teknologi. 40 prosent svarer det samme når det gjelder PC. Foto: Lisa Wisløff
TRENGER HJELP: 49 prosent i aldersgruppen 55+ i Norge vet ikke helt hvordan de skal bruke mobiltelefonen, ifølge Elkjøps undersøkelse om skandinavers forhold til teknologi. 40 prosent svarer det samme når det gjelder PC. Foto: Lisa WisløffVis mer

(Vi.no): Spørsmål om hvordan man starter og kommer i gang med det elektroniske utstyret er typisk for aldersgruppen 55 og oppover, sier kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Christian Kamhaug.

- For disse kundene handler det ofte om å få en bekreftelse på at det de har tenkt selv er riktig, sier han.

Les også: Her er appene du bør skaffe deg

Generelt sett sier mange at de sliter med å kunne utnytte elektroniske produkter til fulle, med alle de mulighetene som ligger der, og også å koble tingene sammen.

Her er spørsmål kontaktsenteret til Elkjøp ofte får:

  • Hvordan starte opp og komme i gang med utstyret?
  • Hvordan installere programmer og apper?
  • Hvordan bruker jeg programmer og appene?
  • Hvordan bruker jeg produktet, og finner ut av hvordan de ulike funksjonene fungerer?

Hjelp til å forstå hva som er ekte og ikke i havet av scam- og phisningforsøk på nett, er også spørsmål mange har.

- Dagens 70-åringer har hatt mobiltelefon i mer enn 20 år, og hatt PC på jobb de siste 30-40 årene.

- Moderne elektronikk har imidlertid mange flere funksjoner enn før, så vi ser at både eldre og yngre kunder trenger litt ekstra hjelp for å komme i gang og bruke tingene på den beste måten, forklarer Kamhaug.

Smarthøyttalere som Google Home, kommer det til å ligge mange av under juletrær i år, og Kamhaug tror mange kommer innom eller ringer over jul for å få hjelp.

Les også: 9 tips: Dette bruker du smarthøyttaleren til

Vil ha bruksanvisningen

Mange vil ha den fysiske bruksanvisningen til produktet, sier produktsjef i Power, Truls Vikane.

De hjelper kunder enten i butikk eller over telefon med å vise hvor de finner bruksanvisningen på telefonen, sender den til kunden på e-post, eller i noen få tilfeller; printer den ut for kunden.

Her er andre typiske spørsmål som Powers kundesenter får:

  • Overføring fra gammel til ny mobil: Hvordan får jeg overført bilder og kontakter?
  • Må jeg lære noe nytt? Vi hører ofte «følger det med bruksanvisning?».
  • Mister jeg BankID? Vi ser at stadig flere bruker mobiltelefonen eller nettbrettet til banktjenester.
  • Kan jeg få større skrift?
  • Kan dere hjelpe meg med å laste ned apper? Spesielt er dette utfordrende når kunden bytter mellom Android og iOS-enheter.
  • Hvordan kobler jeg meg opp mot printer/WiFi/andre trådløse enheter?
  • Hvordan får jeg e-posten min på den nye mobilen/datamaskinen?
  • Hvordan endre hjemmeside, passord og SIM-kode.

Ønsker DORO-telefon

Hos Komplett får de spørsmål om alt fra nettbank til problemer med e-post.

De opplever også at den tekniske kompetansen varierer veldig:

- Noen er mer vant til å bruke PC i jobb, mens mange ønsker DORO-telefon fordi den har store knapper, stor skjerm og er enklere i bruk. Mange vil ha en telefon primært for å ringe og sende SMS, og en del eldre foretrekker nettbrett framfor PC, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group i Norge.

Les også: Derfor blir du nedringt av selgere, til tross for at du har reservert deg

Gå til Vi.no-forsiden