TRENGER HJELP: 49 prosent i aldersgruppen 55+ i Norge vet ikke helt hvordan de skal bruke mobiltelefonen, ifølge Elkjøps undersøkelse om skandinavers forhold til teknologi. 40 prosent svarer det samme når det gjelder PC. Foto: Lisa Wisløff
TRENGER HJELP: 49 prosent i aldersgruppen 55+ i Norge vet ikke helt hvordan de skal bruke mobiltelefonen, ifølge Elkjøps undersøkelse om skandinavers forhold til teknologi. 40 prosent svarer det samme når det gjelder PC. Foto: Lisa Wisløff Vis mer

Hjelp til data og telefon:

Spørsmålene om PC og mobil vi lurer mest på

Apper, nettbank og e-post: Her er de vanligste spørsmålene om mobil og PC elektronikk-butikkene får fra den voksne kundegruppen.

Publisert

(Vi.no): Spørsmål om hvordan man starter og kommer i gang med det elektroniske utstyret er typisk for aldersgruppen 55 og oppover, sier kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Christian Kamhaug.

- For disse kundene handler det ofte om å få en bekreftelse på at det de har tenkt selv er riktig, sier han.

Les også: Her er appene du bør skaffe deg

Generelt sett sier mange at de sliter med å kunne utnytte elektroniske produkter til fulle, med alle de mulighetene som ligger der, og også å koble tingene sammen.

Her er spørsmål kontaktsenteret til Elkjøp ofte får:

  • Hvordan starte opp og komme i gang med utstyret?
  • Hvordan installere programmer og apper?
  • Hvordan bruker jeg programmer og appene?
  • Hvordan bruker jeg produktet, og finner ut av hvordan de ulike funksjonene fungerer?

Hjelp til å forstå hva som er ekte og ikke i havet av scam- og phisningforsøk på nett, er også spørsmål mange har.

- Dagens 70-åringer har hatt mobiltelefon i mer enn 20 år, og hatt PC på jobb de siste 30-40 årene.

- Moderne elektronikk har imidlertid mange flere funksjoner enn før, så vi ser at både eldre og yngre kunder trenger litt ekstra hjelp for å komme i gang og bruke tingene på den beste måten, forklarer Kamhaug.

Smarthøyttalere som Google Home, kommer det til å ligge mange av under juletrær i år, og Kamhaug tror mange kommer innom eller ringer over jul for å få hjelp.

Les også: 9 tips: Dette bruker du smarthøyttaleren til

Vil ha bruksanvisningen

Mange vil ha den fysiske bruksanvisningen til produktet, sier produktsjef i Power, Truls Vikane.

De hjelper kunder enten i butikk eller over telefon med å vise hvor de finner bruksanvisningen på telefonen, sender den til kunden på e-post, eller i noen få tilfeller; printer den ut for kunden.

Her er andre typiske spørsmål som Powers kundesenter får:

  • Overføring fra gammel til ny mobil: Hvordan får jeg overført bilder og kontakter?
  • Må jeg lære noe nytt? Vi hører ofte «følger det med bruksanvisning?».
  • Mister jeg BankID? Vi ser at stadig flere bruker mobiltelefonen eller nettbrettet til banktjenester.
  • Kan jeg få større skrift?
  • Kan dere hjelpe meg med å laste ned apper? Spesielt er dette utfordrende når kunden bytter mellom Android og iOS-enheter.
  • Hvordan kobler jeg meg opp mot printer/WiFi/andre trådløse enheter?
  • Hvordan får jeg e-posten min på den nye mobilen/datamaskinen?
  • Hvordan endre hjemmeside, passord og SIM-kode.

Ønsker DORO-telefon

Hos Komplett får de spørsmål om alt fra nettbank til problemer med e-post.

De opplever også at den tekniske kompetansen varierer veldig:

- Noen er mer vant til å bruke PC i jobb, mens mange ønsker DORO-telefon fordi den har store knapper, stor skjerm og er enklere i bruk. Mange vil ha en telefon primært for å ringe og sende SMS, og en del eldre foretrekker nettbrett framfor PC, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group i Norge.

Les også: Derfor blir du nedringt av selgere, til tross for at du har reservert deg

Gå til Vi.no-forsiden

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.