SKYLAGRING: Du kan sikre fotografier og andre viktige datafiler ved å bruke en av tjenestene i denne artikkelen. Foto: Shutterstock
SKYLAGRING: Du kan sikre fotografier og andre viktige datafiler ved å bruke en av tjenestene i denne artikkelen. Foto: ShutterstockVis mer

Enkel guide til Dropbox, iCloud, Google og OneDrive

Slik kommer du i gang med skylagring

Det kan være lurt å velge en stor og kjent tjeneste når man skal begynne med skylagring. Slik kommer du i gang med de største.

(Vi.no): Skylagring er en sikker og moderne måte å beskytte og oppbevare bildene sine på. Lagringen gir ofte mulighet til fildeling med dem man måtte ønske. I tillegg kan den synkronisere bilder fra mobiltelefonen eller datamaskinen automatisk, slik at du alltid har backup av bildene dine.

Før du setter i gang kan det være lurt å lese rådene om hva man bør tenke på. Det kan være lurt å gå for en tjeneste som er stor og kjent, da er man gjerne sikrere.

Den beste måten å lære seg hvordan man bruker skylagring, er å klikke seg rundt, og teste de forskjellige funksjonene. Vær obs på hva du deler, hvordan du deler det og hvem du deler det med. Er du usikker, kan det være lurt å få hjelp av noen som kan det. Det kan være noen i familien, eller kundeservice i de respektive selskapene.

Under følger en steg-for-steg oppskrift i hvordan man tar i bruk de mest populære skylagringstjenestene.

1. Google Disk og Google Bilder

GOOGLE: Slik ser nettsiden til Google Bilder ut. Foto: Camilla Hjelmeseth
GOOGLE: Slik ser nettsiden til Google Bilder ut. Foto: Camilla Hjelmeseth Vis mer

Alle som har Android-telefon eller bruker gmail, har google-konto. Og alle som vil, kan lage en. Skylagringstjenesten er det Google som står bak. Slik oppretter du konto og logger inn:

  1. Gå til www.google.com
  2. Klikk på den blå «Logg på» knappen, oppe i høyre hjørne.
  3. Klikk på «Opprett konto» eller skriv inn gmail-adressen din i feltet som er merket med e-post eller telefon.
  4. Dersom du oppretter konto må du fylle ut feltene som dukker opp, og følge instruksjonene på skjermen.

Når du har en konto og er logget inn, finnes det flere måter å komme til Google Disk og Google Bilder på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Gå til www.google.com og klikk på Google apper-tegnet som består av ni små, gråe firkanter. Klikk deretter på Bilder eller Disk.
  • Skriv inn dette i URL-feltet så kommer du direkte dit: www.photos.google.com for Google Bilder og www.drive.google.com for Google Disk.
  • Når du er inne på siden kan du også lagre den som bokmerke slik at du har en snarvei inn på siden. Hvordan man lager bokmerke varierer fra nettleser til nettleser.

Når du er inne på Google Bilder eller Google Disk, er det bare å klikke seg rundt for å lære seg hva man kan gjøre. Ved å klikke på «Last opp» kan man laste opp filer som er lagret på den enheten man er pålogget med. Ved å trykke på «Opprett» kan man blant annet lage både personlige og delte albumer, og kollasjer.

Google Disk kan brukes til lydfiler, regneark, tekst-dokumenter, presentasjoner, bilder, osv. Mens Google Bilder bare er for bilder og videoer. Man har tilgang til begge deler ved å ha google-konto.

Det finnes også apper til mobiltelefoner som man kan bruke til å automatisk synkronisere bildene til Google Bilder, eller få tilgang til andre filer fra flere enheter.

2. iCloud

APPLE: Slik ser iCloud-nettsiden ut. Foto: Camilla Hjelmeseth
APPLE: Slik ser iCloud-nettsiden ut. Foto: Camilla Hjelmeseth Vis mer

iCloud er en backup-tjeneste som alle med Apple-ID har tilgang til. Det gjelder for eksempel alle som har iPhone, iPad, eller Mac. iCloud kan i tillegg brukes på datamaskiner med Windows. Det er Apple som står bak denne skylagringstjenesten.

Dersom du er logget inn med Apple-ID på iPaden eller iPhonen din har iCloud blitt skrudd på. Den synkroniserer bildene dine automatisk. For å logge inn på, eller opprette, iCloud på datamaskin kan du følge disse stegene:

  1. Gå til: www.icloud.com
  2. Skriv inn mailen du bruker som påloggings-ID i feltet merket med «Apple-ID». Det kan være en hotmail, gmail, eller en annen e-postadresse.
  3. For å opprette en Apple-ID kan du klikke på «Create Apple-ID» helt nederst på siden, til høyre for midten. Følg instruksjonene som kommer opp.

Etter man har logget på iCloud på datamaskinen, får man tilgang til alle enhetene som er koblet på iCloud. For å koble på enhetene er det bare å logge på iCloud fra hver enhet. Da skal man få tilgang til alle bilder og andre filer fra hver enhet automatisk.

Når man logger på datamaskinen får man også tilgang til Finn iPhone og iPad, noe som er nyttig om man skulle miste eller bli frastjålet enheten.

Ved å bruke appene som følger med iPad, iPhone og Mac for filoppretting har man alltid synkroniserte filer, og tilgang til alt innhold på alle enheter. Apple har også en egen bruksanvisning for hvordan man setter opp iCloud.

3. OneDrive

MICROSOFT: Slik ser www.onedrive.com ut. Foto: Camilla Hjelmeseth
MICROSOFT: Slik ser www.onedrive.com ut. Foto: Camilla Hjelmeseth Vis mer

OneDrive er Microsofts skylagringstjeneste. Har du hotmail, live, msn eller outlook etter alfakrøllen i e-postadressen din, kan du logge rett inn i OneDrive. Eventuelt kan man lage en ny konto. Følg stegene under for å opprette konto eller logge inn.

  1. Gå til www.onedrive.com
  2. Trykk på «Registrer deg gratis» midt på skjermen for å opprette ny konto, og følg instruksjonene som kommer opp.
  3. For å logge inn trykker man på «Logg inn» oppe i høyre hjørne, og fyller inn påloggingsinformasjon.

Dersom man bruker programmer fra Office-pakken til Microsoft kan man lagre dokumenter direkte i OneDrive. Samtidig har man tilgang til dem i en lokal mappe på datamaskinen. Bruker du Windows 10 skal OneDrive allerede være installert på maskinen, og alt du trenger å gjøre er å logge inn. Da kan du følge disse stegene:

  1. Klikk på forstørrelsesglasset i oppgavelinjen nederst i venstre hjørne.
  2. Søk opp OneDrive
  3. Klikk på «OneDrive Desktop App»
  4. Et vindu dukker opp hvor man kan logge inn. Følg instruksjonene.

Dersom OneDrive ikke allerede er installert på din maskin kan, du klikke på «Download» eller «Last ned» oppe til venstre på skjermen når du er inne på www.onedrive.com. Følg instruksjonene som dukker opp.

OneDrive, som alle andre skylagringstjenester i denne saken, brukes både i jobbsammenheng og privat. Man kan dele mapper med bilder, og andre dokumenter med hverandre. Ellers finnes det en nyttig hjelpe-side som forklarer det meste man måtte lure på: www.support.office.com. Går man inn her kan man få hjelp til å bruke alle Office-programmene. For å få hjelp med OneDrive klikker man ganske enkelt på OneDrive. Lenke til hjelpesiden ligger også på www.onedrive.com under «How to» eller «Fremgangsmåte» oppe til venstre for midten.

4. Dropbox

DROPBOX: I feltene til høyre melder man seg inn i Dropbox. Foto: Camilla Hjelmeseth
DROPBOX: I feltene til høyre melder man seg inn i Dropbox. Foto: Camilla Hjelmeseth Vis mer

Dropbox er en svært populær tjeneste for skylagring. I motsetning til de ovennevnte tjenestene, er det ingen som automatisk har pålogging til dropbox, uten å ha registrert seg der selv. Det er likevel ikke vanskelig å opprette en konto, og en hvilken som helst e-postadresse kan brukes som innloggings-ID.

For å opprette konto på Dropbox gjør du slik:

  1. Gå til www.dropbox.com
  2. Til høyre på skjermen er et «skjema» med felter som må fylles ut. Følg dem for å opprette konto.
  3. Under alle feltene er en hvit knapp som det står «Sign up with Google» på. Ved å klikke på denne kan man logge inn med påloggingsinformasjonen fra google-kontoen sin. Det betyr ett mindre passord å passe på.

Etter å ha opprettet konto og logget på, er det bare å sette i gang. Man kan laste opp alle typer filer. Man kan enten bruke det bare i nettleseren, eller laste det ned til for eksempel Windows. Om man laster det ned til Windows kan man bruke det som en vanlig mappe for lagring. Da vil filene automatisk synkroniseres for alle enheter hvor Dropbox er lastet ned eller logget inn på. Dette fungerer også på Mac.

Når man logger inn på en ny konto for første gang, blir to dokumenter automatisk opprettet og lagret. Disse heter «Getting Started with Dropbox» og «Getting Started with Dropbox Paper». Dersom du åpner førstnevnte kommer du til en guide som viser deg hvordan du kan bruke Dropbox. På side to, det første punktet du kommer til, ligger en lenke som man kan klikke på for å installere Dropbox til både Windows og Mac.