Nettsvindel: Lenkene du aldri må gå inn på

Svindlere kan bruke offentlige etaters navn i forsøk på å lure deg. Her får du rådene som sikrer deg mot svindel.

<strong>UNNGÅ SVINDEL:</strong> Svindlere vil alltid prøve å få tak i personlig data om deg for å få tak i pengene dine. Foto: NTB Shutterstock
UNNGÅ SVINDEL: Svindlere vil alltid prøve å få tak i personlig data om deg for å få tak i pengene dine. Foto: NTB Shutterstock Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Etter hvert som vi blir seniorer blir mange avhengige av offentlige tjenester, for eksempel fra helsesektoren, kommunale tjenester og NAV for å nevne noen.

Alle disse tjenestene blir mer og mer digitalisert, og servicetilbud og tjenester som legges over på internett vil bli raskere og lettere tilgjengelig enn tidligere. I tillegg kan tjenestetilbyderne, for eksempel kommunene betjene flere brukere på kortere tid.

Skepsis til endringer ligger i menneskets natur, samtidig som vi tutet ørene fulle av at vi ikke er trygge på internett. Spektikerne har litt rett, men bildet er ikke svart-hvitt.

Her skal vi peke på noen farer og fortelle hva du selv kan gjøre for å unngå farene.

Falske lenker i e-post og SMS

Vi har tidligere advart deg mot at du ukritisk logger deg inn på tjenester fra lenker du mottar i e-poster og SMS-er. Dette gjelder også i aller høyeste grad for offentlige tjenester.

Vi har opplevd at offentlige etaters navn er blitt brukt der det sies at det er en beskjed til deg, og at det samtidig er lagt ved en lenke du skal bruke for å logge deg på etaten. Denne lenken fører deg til svindlerens nettside for å få dine persondata eller påloggingsdetaljer. Du må ikke la deg lure til å gå inn på lenkene. Offentlige etaters navn misbrukes i perioder de er mest aktuelle, for eksempel når skattemeldingen blir lagt ut kan det komme falske e-poste og SMS-er, tilsynelatende fra skatteetaten.

Husk på at når skattemeldingen din er klar sender skatteetaten ut en e-post eller SMS til deg om det, men den inneholder ikke en lenke du skal bruke for å logge deg på for å se din skattemelding.

Det du skal gjøre er alltid å skrive inn adressen til etaten i adressefeltet når du logger deg inn. Det aller beste er at du lagrer nettadressen for de tjenestene du bruker som bokmerker i nettleseren din, så bruker du alltid bokmerket for å logge deg inn. Er du usikker på mottatte e-poster eller SMS-er så ring etaten det gjelder.

Sikker kommunikasjon

Offentlige etater bruker alltid sikker kommunikasjon, det vil si at det står https eller hengelås opp i adressefeltet, sjekk alltid at det står der. Hvis det ikke står der, ta ned forbindelsen ved å klikke på krysset opp i høyre hjørnet. Ta opp igjen forbindelsen ved å skrive inn riktig nettadresse eller bruk bokmerket.

Sikker kommunikasjon må du alltid huske på å sjekke når du låner utstyr for å logge deg inn på offentlige tjenester. Da skal du også huske på å lukke nettleseren med å klikke på krysset opp i høyre hjørnet, i tillegg til at du sletter din historikk på utstyret når du er ferdig. Gjør du disse to tingene kan ikke nestemann som bruker utstyret gå inn på de sidene du var inne på ved å klikke seg bakover i historikken du etterlot deg på maskinen. Les mer om hvordan du sletter historikken for dine nettleserdata på nettvett.no

Fakta om BankID

BankID er mye brukt for å være sikker på at ingen andre enn deg skal kunne bruke dine tjenester. Pålogging med BankID er en sikker indikasjon på at det er du som logger deg på, i og med at pinkoden som sendes din kodebrikke eller mobil er det du som har i hånda. Derfor er det viktig at du aldri oppgir pinkoden eller passord til noen.

Dette kan være en utfordring hvis du skal ha hjelp til noe og trenger å logge deg på. Da skal du ikke oppgi passord og pinkode, men taste det inn selv. Offentlige etater har også gode råd for sikker bruk av sine tjenester, les gjennom dem for de etatene du bruker.

Offentlige etater og digital postkasse

Vi oppfordrer deg til å skaffe deg digital postkasse, da vil du få dine beskjeder fra offentlige etater der. Digitale postkasser er fri for svindel e-poster og kommunikasjonen er sikker. Det finnes to aktører som tilbyr digital postkasse: E-boks og Digipost. Du trenger bare registrere deg hos en av dem.

Mer og mer av informasjon som tidligere ble levert fysisk i postkassen blir nå levert digitalt.

Sikkerhetskurs for seniorer

Norsk senter for Informasjonssikkerhet (NorSIS) er et privat ikke-kommersielt rådgivende organ innen datasikkerhet. Det er uavhengig og delfinansiert av justisdepartementet.

NorSIS har utviklet en rekke gratis kurs og veiledninger for trygt bruk av internett. Sammen med Seniornett og rådgiver i datasikkerhet Tom Heine Nätt, har NorSIS utviklet et gratis nettbasert e-læringskurs tilpasset seniordelen av befolkningen. Kursene er gratis og finnes i sin helhet på nettvett.no/kurs/.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer