DATASKREKK? I en undersøkelse svarte mange over 65 år at de var dårlig rustet på IT, men mange er også lite motiverte for å lære seg nett. Illustrasjon: Lisa Wisløff / Vi.no
DATASKREKK? I en undersøkelse svarte mange over 65 år at de var dårlig rustet på IT, men mange er også lite motiverte for å lære seg nett. Illustrasjon: Lisa Wisløff / Vi.noVis mer

Digitalisering og eldre:

Hjelp, vi må digitaliseres

Er løpet kjørt for eldre som ikke vil på nett?

(Vi.no): Norge digitaliseres, og noen vil havne utenfor. Her forklarer vi hvorfor.

Da nordmenns kunnskap om data og sikkerhet ble kartlagt for to år siden, sa flere av de spurte over 65 år at de var svært bekymret for en påtvungen digitalisering.

Mange klarer ikke å holde tritt med utviklingen, og må bruke barnebarna for å få hjelp.

Siden de også var mer bekymret for å bli utsatt for svindel enn resten av befolkningen, er det nesten opplagt at mange eldre som er dårlig rustet på IT, vil la være å bruke offentlige tjenester digitalt.

Det er derfor viktig å gi eldre opplæring i trygg bruk, mener seniorrådgiver Bjarte Malmedal i Norsk senter for informasjonssikring (NorSiS), som stod bak undersøkelsen.

Samtidig er opplæringsdelen bare en liten del av problemet: For hva hjelper det med gratis kurs i tastaturbruk, hvis man overhodet ikke er interessert i å lære?

Les også: Rett på frikort? Slik sjekker du selv

Gammel vane er vond å vende

Hos Senior Norge i Østfold, jobber de på spreng med nettopp denne problemstillingen.

(Ta for eksempel en kikk på den digitale ordlisten de har laget)!

De har 1000 medlemmer og halvparten av dem er ikke på nett. Det bekymrer leder i Senior Norge Østfold, Finn Åsmund Johnbråten:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ringte alle de 500 medlemmene som ikke var på nett, for å høre om de var interessert i å få en e-postadresse så vi kunne holde kontakten med dem, men ingen sa de ville ta den opplæringen. «Løpet er kjørt for meg», sa de, forteller Johnsbråten til Vi.no.

Får de 20-30 stykker med av de 500 som ikke er på nett, er de godt fornøyde.

Det er cirka 400.000 i Norge som er ikke-digitale, og som kommer til på fortsette å være det, mener Johnsbråten.

Da nytter det heller ikke å fronte den digitalspreke 93-åringen med nettbrett og smarthøyttaler.

For alle skal med, men ikke alle vil være med.

Foretrekker «gamlemåten»

Som 85-åringen Bjørn Amsrud fra Oslo, som er en av DNBs mange ikke-ditigale kunder. Han går for den gode, gamle papir-løsningen når han betaler regninger, og det har han tenkt å fortsette med.

Det ble rabalder da NAV besluttet å stoppe postsendingen av «slippen» hver måned, men heller ville spare noen trær ved å sende den elektronisk. Etter mye protest snudde NAV, og slippen er nå tilbake i gamle postkassen.

Saken illustrerer også inntrykket til Senior Norge; omleggingen må skje på en omsorgsfull måte, ved å ikke blokkere muligheten til å ringe og operere analogt.

Les også: Slik får du mobiltelefonen til å leve lenger

Må kunne ringe

I Oslo kommune, med sine 83.500 innbyggere over 65 år, pågår det nå et enormt digitaliseringsprosjekt. «Origo» har som mål å gjøre alle tjenester mer tilgjengelige for innbyggerne på nett.

Ingen opplæringsplan for eldre ligger foreløpig på bordet, men de vet at det alltid vil være noen som har behov for å bruke andre kontaktflater, og har derfor opprettet kontaktsenter som kan nås per telefon, og kundesentre som tar imot henvendelser, skriver Trine Lind, fagsjef i seksjon for digitalisering i Oslo kommune, i en e-post.

Noen vil havne utenfor, og det må tas hensyn til de mindre lærevillige. Ved å ikke utelukke muligheten til å ringe, ligger mye til rette for at det skal gå bra.

Etter et par års arbeid med å få alle kundene sine på nett, måtte DNB kaste inn håndkle til slutt. De lanserte et direktenummer der ikke-digitale kunder kunne få hjelp av kunderådgiver. Slike hensyn er helt nødvendig for å lykkes.

Bare du har husket å lade batteriet på telefonen, og har PIN-koden tilgjengelig hvis batteriet er tomt.

Les også: Avslør falske nyheter på Facebook

Gå til Vi.no-forsiden