FALSK E-POST: Vær obs på at noe søppelpost ikke alltid fanges opp av spamfilteret på e-postkontoen din, dermed kan du motta svindel-mail rett i innboksen. Her er det mange som lar seg lure! Foto: Scanpix.
FALSK E-POST: Vær obs på at noe søppelpost ikke alltid fanges opp av spamfilteret på e-postkontoen din, dermed kan du motta svindel-mail rett i innboksen. Her er det mange som lar seg lure! Foto: Scanpix. Vis mer

Avsløre falsk e-post

Her er svindler-triksene du må se opp for i e-post

Ikke la deg lure. I verste fall ender du opp med å bli svindlet for flere tusen.

Publisert

Det kan skje hvem som helst: Du får en «troverdig» e-post fra et anerkjent selskap hvor det står at du må oppgi personlig informasjon som personnummer, kontonummer eller brukernavn og passord til nettjenester.

Dette er et rent forsøk på å svindle deg, og det er lett å la seg lure. Så hva kan du gjøre for å avsløre falske e-poster?

Her får du eksperttipsene.

Kalles for «phishing»

De siste årene er det mange som har opplevd å få en e-post som ser ut som den kommer fra Microsoft, hvor det står at Windows-installasjonen trenger å kobles mot en e-postkonto for å motta daglige oppdateringer, og at du må trykke på en lenke merket «Verify» for å bekrefte innstillingene.

Enkelte har også fått en e-post som ser ut som den kommer fra Skatteetaten, hvor det står at du har penger til gode. I e-posten kommer det opp en lenke til noe som ligner Altinn. Men i stedet er dette en svindelside som samler inn informasjonen din. Deretter kan dette misbrukes av svindlere, eller de kan selge informasjonen videre til andre.

Falsk e-post

  • «Phishing» er en falsk e-post som sendes av svindlere for å lure til seg sensitiv informasjon som kredittkortnummer, personnummer eller passord.
  • E-postene kan ha noe forskjellig ordlyd, men felles for dem er som regel at man blir bedt om å klikke på en link for å oppdatere brukerkontoen, eller bekrefte en betaling eller et passord.
  • Hvis du har oppgitt informasjon ved å svare på en falsk e-post, bør du snarest ta kontakt med din bank for å sperre det aktuelle kredittkortet.
  • Les mer her.

Denne formen for svindel kalles «phishing» , og betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på. Dette er ting du normalt bare vil gi til tjenester eller personer du stoler på – noe svindlerne derfor gir seg ut for å være. Som regel er målet å lure penger fra deg.

Det er mange forskjellige måter phishing kan foregå på: alt fra falske fakturaer til falske Facebook-meldinger. Konsekvensene er at du gir fra deg informasjon som kan føre til at bankkontoen din blir tømt for penger uten at du vet det, at du blir utpresset for penger, eller at din personlige info brukes til å begå svindel i ditt navn, altså ID-tyveri.

Derfor mottar du falsk e-post

- Det er tilfeldig hvem som mottar falske e-poster, akkurat som at noen mottar veldig mye mer søppelpost enn andre, sier Mats Authen, rådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Det er likevel enkelte mottakere som er ekstra attraktiv for svindlere og kriminelle, og da tar svindlerne derfor i bruk mer avanserte teknikker for å nå spesifikke mottakere.

TIPSER: Mats Authen, rådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Foto: NorSIS.
TIPSER: Mats Authen, rådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Foto: NorSIS. Vis mer

- Vanlige folk er ikke i målgruppen her, dette rammer som oftest bare toppledere innenfor politikk, næringsliv, eventuelt økonomer med tilgang til å gjøre pengeoverføringer, forklarer Authen videre.

For å beskytte deg mot å få falsk e-post er det flere ting du kan gjøre, men først og fremst bør du ha et godt spamfilter på e-postkontoen din.

Det vil si et filter som automatisk fanger opp såkalt junkmail, eller søppelpost om du vil.

- Om du opplever at mye junkmail kommer seg gjennom spamfilteret og havner i innboksen istedenfor i spam-mappen, så er det et tydelig tegn på at spamfilteret ditt kunne vært bedre. Ta kontakt med e-postleverandøren din og be om hjelp, eventuelt vurder bytte av e-postleverandør til en med bedre spam-håndtering, råder Authen.

Kjennetegn på falsk e-post

Så er det lurt å vite om typiske kjennetegn på falsk e-post, råder eksperten.

Authen tipser:

Det er mulig å oppgi vilkårlig e-postadresse i avsenderfeltene.

utsatt for ID-tyveri?

  • Få oversikt over hva som er forsvunnet/misbrukt av informasjon og identitetsdokumenter. Skriv ned alt, så detaljert som mulig.
  • Gå så til politiet og anmeld forholdet slik at du har dokumentasjon på at du selv har meldt fra at noe kriminelt har skjedd.
  • Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktiva for å sjekke omfanget av ID-tyveriet.
  • Ta kontakt med internettbutikker og sjekk om du har blitt registrert som kunde. Sjekk spesielt de som selger forbrukerelektronikk.
  • Søk etter deg selv i de ulike katalogtjenestene, som 1881 og lignende, for å finne eventuelle nye telefonnumre eller adresseendringer.
  • Søk etter deg selv på Google og andre søkemotorer.
  • Reagér umiddelbart dersom du mottar informasjon om en ny konto eller liknende.
  • Søk hjelp hos ditt forsikringsselskap, prøv å søke etter «ID-tyveri» på nettsiden til ditt forsikringsselskap eller kontakt selskapet direkte.
  • Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene.
  • Her kan lese videre om hva du må gjøre.

Noe av informasjonen i denne saken er hentet fra Telenor.no, Finn.no og Nettvett.no.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.