Her er eldre snart størst på netthandel

– Slik vi ser det, er eldre veldig digitale, sier daglig leder i Farmasiet.

- Eldres digitale vaner har utvilsomt skutt fart, mener nettapoteket Farmasiet. Foto: Heiko Junge / NTB
- Eldres digitale vaner har utvilsomt skutt fart, mener nettapoteket Farmasiet. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Coronapandemien endret tidlig noen av vanene og kjøpsmønstrene våre. Allerede før nedstengingen av Norge 12.mars, skrev Vi.no om doblet etterspørsel og lange ventetider for levering av matvarer på døra. Siden da er det innført en rekke ulike kontaktfrie betalingsløsninger, og stadig mer av kjøpene våre foregår uten at vi trenger å oppsøke en butikk. Posten er forberedt på tidenes julerush og har ansatt 600 ekstrahjelper for å ta unna pakkene fra netthandel før jul.

Nå melder nettapoteket Farmasiet om overraskende vekst i spesielt én kundegruppe: De over 55 år utgjør en stadig større del av kundebasen til nettapoteket.

Ventelister for datakurs

– Bare denne uken har vi opplevd en vekst på 400 prosent blant kunder over 55 år mot samme uke i fjor. Og i forrige uke kjøpte de eldste nesten annenhver av de reseptbelagte medisinene vi solgte, sier daglig leder Hans Kristian Furuseth i Farmasiet.

- Eldres medisin- og digitalvaner har uten tvil skutt fart som følge av coronaviruset. Om kort tid er det seniorene som vil lede an i netthandelen av apotekvarer.

Seniornett Norge, som tilbyr datakurs for eldre gjennom sine 200 lokallag, mener forklaringen på dette er todelt:

– Det er et faktum at eldre har behov for flere legemidler enn yngre. Samtidig er eldre i risikogruppen for smitte av Covid-19, noe som gjør at behovet for hjemlevering av medisiner er forståelig. Derfor er det ekstra godt å se at mange benytter seg av denne muligheten, sier generalsekretær i Seniornett Norge, Kristin Ruud.

Hun mener pandemien har hatt positivt utslag på digitalkompetansen til aldersgruppen.

– Stadig flere seniorer opparbeider seg gode digitalferdigheter. Våre kurs har vært fulltegnet denne høsten. Vi har lange ventelister, men vi kan ikke arrangere kurs på grunn av pandemien. I tillegg har vi en hjelpetelefon for medlemmer som trenger datahjelp, og her har pågangen også vært enorm. I snitt har vi opplevd en 50 prosent økning i trafikk, forteller Ruud.

Ikke alle blir digitale

Også banker har opplevd økt interesse for digitale banktjenester blant sine eldste kunder siden mars. DNB opplyser at flere ringer for å få hjelp til å bruke nettbanken.

- Her er bildet sammensatt. Vi opplever en økning blant dem som ønsker å få hjelp til å komme i gang med mobil og nettbank, det er helt klart drevet av corona og et ønske om å også bruke banken digitalt. Under corona har vi hatt stor suksess med timebestilling for disse kundene, hvor rådgiver har god tid til å hjelpe dem i gang på våre kontorer i hele landet eller på telefon i deres egen stue, sier Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarked i DNB, til Vi.no.

Banken er spesielt opptatt av å hjelpe kundene til sikker bruk av BankID. Det innebærer å få dem til å forstå at BankID er personlig og ikke skal deles med andre. Om du trenger hjelp til å få utført banktjenester digitalt, er løsningen å gi noen disponenttilgang til kontoen din.

- Dette er en trygg og sikker løsning, hvor den som er disponent kan utføre overføringer og betalinger på vegne av en kunde, forklarer Spiten.

Hun påpeker imidlertid at ikke alle mestrer digitale tjenester, og at det er ekstra krevende i en tid med ekstremt hurtige omveltninger. 50 000 av DNBs kunder bruker tilbudet «Bank uten internett», der de kan ringe til en kunderådgiver og få hjelp til å utføre banktjenester.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer