SURFER: Fersk undersøkelse viser at mange eldre aldri bruker mobildata. Svein Nydal (68) fra Måløy oppfordrer seniorene til å prøve mer. Foto: Privat.
SURFER: Fersk undersøkelse viser at mange eldre aldri bruker mobildata. Svein Nydal (68) fra Måløy oppfordrer seniorene til å prøve mer. Foto: Privat.Vis mer

Hvordan bruke Internett på mobiltelefon?

- Femåringene er ikke redde for å prøve seg fram på mobilen. Eldre bør heller ikke være det

Ny undersøkelse viser at flere seniorer aldri bruker Internett på mobilen. Svein Nydal (68), derimot, surfer i vei. Det gjør også svigermoren på 88 år.

- Jeg er på nett med mobilen hver dag. Da er det særlig nyhetssider, e-aviser og værvarslingsapper som YR og Storm det går i, smiler Svein Nydal.

Med iPhonen sin bruker 68-åringen fra Måløy også mye reiseapper på mobilen, for eksempel NSB, SAS, Norwegian og Ruter.

Det er egentlig ikke noe Nydal syns er spesielt vanskelig med å surfe på mobilen.

- Jeg har lært det meste selv. Det er to år siden jeg ble pensjonist, og før det brukte jeg mobilen mye i jobbsammenheng, så det ble en naturlig overgang å bruke den mer til surfing som pensjonist.

Han finner ofte nyttige tips om mobilapper i aviser, magasiner og på nett.

- Og så spør jeg gjerne andre om hjelp hvis jeg lurer på noe, sier Nydal.

Men han forstår at enkelte seniorer vegrer seg for å lære og bruke Internett på mobilen.

Bruker ikke mobildata

Og at det er flere eldre som sliter med nettsurfing på mobilen, er noe den nye rapporten fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser.

I rapporten kommer det fram at hver fjerde mobilkunde faktisk ikke bruker mobildata i det hele tatt - og dette gjelder først og fremst de eldre.

Mer detaljert: Mens over 1,2 millioner nordmenn bruker ti gigabyte (GB) eller mer i måneden, så er det 1,5 millioner norske mobilkunder som ikke bruker noe mobildata. Det tilsvarer 26 prosent av mobilkundene. Dette kommer fram i en fersk artikkel fra DN.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor påpeker at det er de eldre som ikke tar i bruk de nye mobiltjenestene.

- Den største gruppen ikke-surfere er eldre brukere. Flere av disse har ikke fått øynene opp for de gode mulighetene som mobilt Internett gir, og vi har derfor gjennomført opplæring rettet mot seniorer, slik at de skal komme i gang med mobilsurfingen, uttaler Bjørn Ivar Moen, leder for Telenors mobildivisjon, til Dn.no.

Bjørn Eirik Loftås er teknologijournalist og påtroppende redaktør i Dinside.no og digitalekspert i TV 2. Han ser ikke bort fra at en del eldre husker tiden med dyre tellerskritt, og kanskje har et mer bevisst forhold til at utstrakt bruk også kan medføre økte kostnader.

TIPS: Teknologiekspert Bjørn Eirik Loftås råder deg å velge en mobil med stor skjerm, og unngå de aller rimeligste modellene.

- Er kvaliteten og hastigheten god, er det større sjanse for at du vil synes det er gøy å bruke den og samtidig benytte de mange nye nettjenestene, også når du er på farten, tipser han. Foto: Privat.
TIPS: Teknologiekspert Bjørn Eirik Loftås råder deg å velge en mobil med stor skjerm, og unngå de aller rimeligste modellene. - Er kvaliteten og hastigheten god, er det større sjanse for at du vil synes det er gøy å bruke den og samtidig benytte de mange nye nettjenestene, også når du er på farten, tipser han. Foto: Privat. Vis mer

Samtidig tror Loftås at grunnen til at mange eldre ikke surfer på mobilen i stor grad handler om at yngre brukere ofte er tidligere ute med å ta i bruk nye, datakrevende tjenester på mobilen, for eksempel strømming av filmer og serier, videochatting og spilling.

- Mens mange godt voksne foretrekker at underholdningen vises på en stor TV i stua, velger mange yngre å strømme filmer og serier på mobilen i stedet. Vi vet derimot av erfaring at de eldre alltid kommer etter, så jeg har liten tro på at det alltid vil være en slik skjevhet i bruksmønstrene, sier Loftås til Vi.no.

Mobilkurs

Telenor har de siste to årene holdt over 850 kurs i mobil og nettbrett for over 13.000 eldre i alle landets fylker. Gjennom kurset Internett for alle, avdekket Telenor blant annet at flere av de eldre deltakerne ikke hadde forstått hvilke fordeler de kunne ha av å være aktive på nett, enten det kom til bruk av nettbank, Skype, kollektiv-/taxiapp, ifølge Anders Krokan, kommunikasjonssjef ved Telenor.

- Det var noe de selv måtte oppleve, derfor kan veiledning fra familie, venner – eller oss i Telenor – være avgjørende, sier Krokan til Vi.no.

Hjelp med Apple-ID og Google Play

Krokan påpeker at det er store forskjeller på hvor teknologisk kyndig eldre er, for flere av dem er også avanserte mobilbrukere.

- Men for en ganske stor gruppe, særlig de mest voksne av oss, er det vanskeligste å mestre bruken av mobil, nettbrett eller PC. Det kommer ikke naturlig for dem, og er langt fra like intuitivt som for andre, fortsetter han.

Det kursdeltakerne oftest trenger hjelp med, er å få opprette Apple-ID og Google Play-konto, slik at de får lastet ned apper. Og med appene åpner det seg en ny verden for dem. Mange synes det er nyttig å få sjekket værmeldingen, lese lokalaviser, og mange har oppdaget hvor mye sosial underholdning det er i nettspillsjakk og Wordfued, opplyser Telenor.

Trådløst nett og passord på mobil

Marte Celine Jacobsen, prosjektleder for Internett for alle, forteller at de på kursene brukte lang tid på å forklare de ulike knappene for deltakerne, og måtene å trykke på touch-skjermen på.

- Men det viktigste vi ville få fram var at brukerne ikke får gjort noe feil! Det er først og fremst en barriere ved bruk av alle dingsene og deres innstillinger og apper, ikke surfingen isolert, sier Jacobsen til Vi.no.

Hun forteller videre at flere av brukerne syntes det var vanskelig å forstå de ulike symbolene på mobilen.

MOBIL-UTFORDRINGER: Marte Celine Jacobsen, prosjektleder for kurset Internett for alle fra Telenor, forteller at noen av de vanligste utfordringer for eldre som deltok å kurset, var å huske passord og laste ned ulike apper. Foto: Telenor.
MOBIL-UTFORDRINGER: Marte Celine Jacobsen, prosjektleder for kurset Internett for alle fra Telenor, forteller at noen av de vanligste utfordringer for eldre som deltok å kurset, var å huske passord og laste ned ulike apper. Foto: Telenor. Vis mer

- Vi måtte etter kort tid lage en symbolliste som forklarte symbolene for blant annet WiFi/trådløst nett, mobilnett, meny, søk, oppdater, flymodus, «Ikke forstyrr» på iPhone, og deling, sier hun.

Samtidig var en av de største utfordringene å huske passord og laste ned apper:

- Forskjell på PIN- og tastelåskode, mail-/brukerkontoer, passord på Apple ID/Google-kontoen og alle de ulike appene. Det var mye å holde styr på, og prosessen med å innhente og tilbakestille passordet er det en del som ikke orker å begynne på. Ofte er det noen andre, for eksempel barnebarn, barn og naboer, som har hjulpet dem med å opprette alle brukerkontoer, og for noen glipper det med tanke på hva de ulike passordene er, sier Jacobsen videre.

- Velg stor skjerm på mobilen

- Mobilsurfing trenger slett ikke å være vanskelig - det oppdager de fleste så snart de prøver, sier Loftås.

Det er flere ting som kan gjøre det enklere å surfe med mobilen - og bruke mobilen generelt, understreker han:

- Smarttelefonen har kommet langt siden de første kom på markedet for rundt ti år siden. Ikke minst har de blitt raskere og enklere å håndtere, mye takket være langt større og bedre skjermer, sier eksperten.

Nye mobiler har gjerne skjermer på 5,5 - 6 tommer. Loftås råder deg å velge en slik, og unngå de aller rimeligste modellene.

- Er kvaliteten og hastigheten god, er det større sjanse for at du vil synes det er gøy å bruke den og samtidig benytte de mange nye nettjenestene, også når du er på farten, legger han til.

Svigermor på 88 bruker smartklokke-app

Svein Nydal forteller at de fleste i hans omgangskrets bruker mobilen også til å surfe på nett, men det er ikke alle som har så mange apper.

SPØR OM HJELP: Svein Nydal (68) tror at mange eldre som ikke bruker mobilen til nettsurfing ikke tør å spørre om tips og hjelp. Foto: Privat.
SPØR OM HJELP: Svein Nydal (68) tror at mange eldre som ikke bruker mobilen til nettsurfing ikke tør å spørre om tips og hjelp. Foto: Privat. Vis mer

- For eksempel er det ikke særlig mange som bruker Vipps. Men det er ikke så vanskelig å begynne, det går seg til så lenge man bare prøver seg fram. Det er noe du aldri må være redd for, oppfordrer han.

En av dem som har hoppet i det og stadig lærer nye ting om surfing på mobilen, er Nydals 88 år gamle svigermor:

- Hun bruker telefon både på nett og som vanlig telefon, og så bruker hun nettbrett mye. Hun lastet nettopp ned en app til en smartklokke hun fikk låne av meg fordi hun vil bruke den som skritteller. Det skjedde en teknisk feil med nedlastningen, men det er bare å prøve på nytt, smiler Nydal.

Han mener at barn og barnebarn kan være flinke til å lære fra seg, og at det er lurt å spørre om alt du vil vite mer om.

- Utfordringen er at de yngre er så utrolig raske, så hvis de er litt obs på at de må gå litt mer sakte fram, blir det nok litt lettere for eldre å lære seg.

For mange eldre henger ikke helt med når ungene plutselig begynner å trykke, mener Nydal. Og selv om han er mobilkyndig, er det ikke alltid like lett for Svein heller.

- Jeg har barnebarn på fem år som er racere på mobil, av og til sliter jeg med å henge med! Men du ser at femåringene ikke er redde for å prøve seg fram, så de eldre bør heller ikke være redde for det.