Dra på besøk uten å forlate din egen stue:

- Et naturlig neste skritt etter smarttelefonen

Teknologien er allerede på plass. Kunne du tenke deg å få besøk av familie eller helsepersonell – i hologramform?

VIRTUELT BESØK: Kan et hologram døyve savnet av familien i perioder vi ikke kan møtes fysisk? Teknologien er allerede på plass. Foto: Shutterstock/NTB
VIRTUELT BESØK: Kan et hologram døyve savnet av familien i perioder vi ikke kan møtes fysisk? Teknologien er allerede på plass. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Kommunikasjon med hologrammer vil si at du og den du kommuniserer med kan se hverandre i helfigur hjemme i deres egen stue, selv om dere befinner dere på ulike steder i landet.

Bjørn Taale Sandberg, leder ved forskningsavdelingen ved Telenor, sier til Vi.no at han ikke er i tvil om at vi snart vil se banebrytende kommunikasjonsteknologi på markedet. Allerede i 2021 ser han for seg at det kommer flere teknologiske kommunikasjonsmidler for personer som sliter med ensomhet, angst og depresjoner.

– Det er alltid noen som ser muligheten til å lage produkter og tjenester som tilfredsstiller behov som dukker opp, sier Sandberg. Han forteller at selskaper i dag allerede lager apper som gjør det mulig for oss å besøke familie i full størrelse og i 3D – såkalt hologramform.

Ifølge Sandberg er disse appene foreløpig på forskningsstadiet.

– Vi kan ikke besøke hverandre med hologram ennå, men med VR (Virtuell virkelighet) kan vi prøve det med hodetelefoner eller en iPad, telefon eller PC, sier han.

Sandberg tror ikke hologram i kommunikasjon blir vanlig i år, men:

– Om ti år tror jeg det blir en vanlig kommunikasjonsform. Å kunne se folk i rommet selv om de ikke er der fysisk, vil være et naturlig neste skritt etter smarttelefonen, sier han.

Vi.no har tidligere skrevet at Pensjonistforbundet mener teknologi skaper et nytt klasseskille blant eldre. Behersker du ikke ny teknologi, blir du vår tids analfabet. Men vi kan ikke forvente at mennesker som vokste opp med telegram, umiddelbart skal forstå hologram.

– Hvor brukervennlig er dette? Det er for eksempel ikke alle som kan betjene en smarttelefon?

– I første omgang er nok dette et kommunikasjonsmiddel som tas i bruk i næringslivet, men det er ingen grunn til å tro at man ikke skal kunne gjøre dette enkelt å bruke.

Mer brukervennlig for eldre

Under coronapandemien er helseproblemer knyttet til ensomhet blitt større enn noen gang.

Ifølge Folkehelseinstituttets undersøkelse, som ble publisert i slutten av desember 2020, sliter flere med ensomhet og psykiske plager på grunn av pandemien.

– Med stadig flere ensomme og flere som sliter med angst, øker behovet for hjelpemidler, sier Sandberg.

Kjell Sverre Pettersen, professor i helsekommunikasjon ved Oslo Met, mener pandemien har økt behovet for nye kommunikasjonsmetoder, også innen helsevesenet. Også han ser for seg at vi vil komme til å besøke våre nærmeste i hologramform.

– Mange eldre over en viss alder har problemer med å håndtere internettbaserte dingser, men vi kan få til svært avanserte funksjoner med få knapper. Jeg tror det vil bli så brukervennlig at det holder med en rød av-knapp og grønn på-knapp, sier han.

Professoren påpeker at det er flere hensyn å ta ved utvikling av nye kommunikasjonsmidler enn de rent tekniske:

– Det kan ikke bli sånn at eldre på sykehjem ikke får fysisk besøk fordi kommunikasjonsteknologien fungerer så bra, advarer han.

Han nevner norskutviklede Komp som eksempel. Ifølge Komps nettside er verktøyet laget for generasjonene som ikke er vant til å bruke berøringsskjerm. En Komp er en skjerm med én knapp – en skruknapp som på gamle radioer. Skjermen kobles opp mot en app på telefonen til barn, barnebarn og venner som så kan sende bilder og meldinger og ha videosamtaler med bestemor eller bestefar. Pettersen understreker at en Komp ikke kan erstatte mellommenneskelig, fysisk kontakt.

Automatisert psykolog?

En løsning Sandberg i Telenor antar vil være på markedet allerede i løpet av 2021, er psykologhjelp i form av en automatisert meldingstjeneste. Han beskriver det som «neste generasjon chatbots». Psykologhjelp på denne måten vil fungere slik at du skriver til chatboten hva som plager deg, og roboten finner svar. Det sitter ingen psykolog i den andre enden, svaret er basert på informasjon roboten er programmert til å gi.

Sandberg viser til at USAs godkjenningsorgan Food and Drug Administration (FDA) nå har framskyndet godkjenning av psykologhjelp i chatbots på grunn av pandemien.

– Det finnes tjenester som er godkjent av amerikanske og tyske myndigheter, men ikke i Norge så vidt jeg vet.

– Kan virkelig psykologhjelp automatiseres på denne måten?

– En skjerm vil ikke kunne erstatte menneskelig kontakt, vi er programmert til å være sosiale. Men chatbotene er utviklet av psykologer. Et argument for slike tjenester er at det i et terapirom vil være «støy» i form av redsel for å bli dømt for det du forteller. I en chatbot er det ingen som vurderer og dømmer deg i den andre enden.

Ifølge Sandberg vil svarene som kommer automatisk fra en slik chatbot stille deg spørsmål som får deg til å reflektere over temaet du spør om. Svarene skal hjelpe deg med å reflektere over hva du kan gjøre med problemene du har.

Sensitiv kommunikasjon

Pettersen ved Oslo Met understreker at denne typen psykologhjelp må være godt teoretisk og vitenskapelig fundert og testet.

– Det kan ikke bare være en god idé tatt fra løse lufta. Det er også viktig å huske at dette er utveksling av sensitiv kommunikasjon. Det holder ikke å si at en slik tjeneste kan hjelpe, man må kunne konstatere at en slik tjeneste faktisk er til hjelp, sier han.

Pettersen understreker at menneskelig kontakt er svært viktig i en setting med psykologhjelp.

– Akkurat dette med psykologisk hjelp uten kroppsspråk kan høres problematisk ut. Vi har mange kroppslige signaler når vi snakker om følsomme ting, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer