BEDRE HUKOMMELSE: Bruk av sosiale medier kan bidra til at du husker mer, ifølge forskere. Foto: Scanpix.
BEDRE HUKOMMELSE: Bruk av sosiale medier kan bidra til at du husker mer, ifølge forskere. Foto: Scanpix.Vis mer

Bedre hukommelse med sosiale medier

Er du glemsk, bør du henge mer på sosiale medier

Syns du at Facebook-innlegg som kattevideoer og bilder av middager er noe fjas? Da skal du vite at selv uviktige oppdateringer kan gjøre hjernen skarpere.

– Det studien kanskje først og fremst viser, er at det å dele opplevelser man har hatt, hverdagslige eller spesielle, gjør at man husker dem bedre. Det å dele, gjør at man bearbeider minnet av hendelsen slik at det får flere minnespor knyttet til seg.

Ylva Østby, postdoktor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, snakker om en amerikansk studie som har kommet frem til at dem som er aktive på sosiale medier, for eksempel Facebook, Instagram eller Snapchat, faktisk husker bedre enn dem som ikke er aktiv på noen av disse plattformene.

«Tulle-hendelser» har betydning

Østby har forsket på hukommelse i en årrekke, og forteller at vi får repetert minnet gjennom å lese andres kommentarer eller sjekke likes.

FORSKER: Ylva Østby, postdoktor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Foto: Trond Trondal.
FORSKER: Ylva Østby, postdoktor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Foto: Trond Trondal. Vis mer

– Også det at man bestemmer seg for å poste noe på Facebook, gjør noe med minnet. Det blir tillagt en betydning, selv om hendelsen i seg selv kanskje er uviktig, forklarer hun.

Forskerne bak studien som ble gjennomført i 2016 ved Cornell University i New York, tok utgangspunkt i Internett-teknologi har blitt et nyttig middel for å hente og dele personlige minner i den digitale tidsalderen:

Forskerne ønsket blant annet å undersøke den mnemoniske konsekvensen av å legge ut personlige minner på nett – altså hvordan bruk av sosiale medier kan fungere som en effektiv måte å memorere ting på:

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • 66 studenter ved universitetet deltok i studien, og skrev dagbok hver dag i en uke. Etter hver dag noterte de ned alle hendelser gjennom dagen som gikk utenfor deres hverdagslige rutiner. Studentene svarte også på spørsmål om de hadde postet noe om disse hendelsene i sosiale medier.
  • På slutten av uken ble studentene spurt om hvor mange av hendelsene de kunne huske gjennom en uanmeldt hukommelsestest, samme test tok de en uke etterpå.
  • Forskerne fant ut at dersom studentene hadde postet informasjon om hendelsen i sosiale medier, husket de det bedre både på slutten av den aktuelle uken og uken etter.

Forskning.no har også tidligere omtalt denne studien, les alt om dette her.

– Ikke overraskende

Sosiale medier-ekspert, Astrid Valen-Utvik, mener at dette er et omdiskutert tema i og med at noen hevder det motsatte; at vi får dårligere hukommelse av å bruke sosiale medier:

– Det er fordi digital kommunikasjon anses som mer flyktig enn analog kommunikasjon. Men jeg tror at grunnen til at forskere nå har kommet frem til at vi husker bedre hva som har skjedd i livene våre ved hjelp av sosiale medier, kan skyldes flere ting, sier Valen-Utvik.

EKSPERT: Astrid Valen-Utvik er siviløkonom og gründer av Valen–Utvik, selskapet som rådgir, etablerer og videreutvikler bedrifters satsing i sosiale medier. Foto: Valen-Utvik.
EKSPERT: Astrid Valen-Utvik er siviløkonom og gründer av Valen–Utvik, selskapet som rådgir, etablerer og videreutvikler bedrifters satsing i sosiale medier. Foto: Valen-Utvik. Vis mer

Hun forklarer:

– Jeg tror det kan handle om at hjernen vår trenes opp til å konsumere stadig større mengder informasjon, i en stadig økende hastighet. Og sånn sett er det ikke overraskende om den blir mer og mer avansert og kan huske ting bedre etter hvert som den trenes opp.

Hun mener at det også kan handle om at når vi opplever noe som vi synes er verdt å dele med vennene våre, så lager vi et innlegg, henter opp et bilde eller en video og skriver en tekst. Det forsterker for hjernen vår det som nettopp har skjedd, og kan sånn sett være enklere å huske, mener Valen-Utvik.

– I tillegg har Facebook og andre sosiale kanaler fine funksjoner som faktisk minner oss på ting som har skjedd, basert på hva vi har delt på denne dag for X antall år tilbake i tid, og så er vi nok flere som blar litt bakover på vår egen profil av og til – enten det er på Facebook, Instagram eller noe helt annet, fortsetter eksperten.

Hun tenker at våre profiler i sosiale medier blir som en slags minnebok eller historiebok, med utvalgte detaljer av våre minner representert.

– I tillegg til dette, er jo sosiale medier også akkurat det – sosiale, som betyr at vi kan få kommentarer og annen feedback fra våre venner og kjente, som naturligvis også er med på å forsterke minnet i hjernen vår, hevder Valen-Utvik.

Mottaker er viktig

Hvilken sosiale medieplattform som har størst innvirkning på hukommelsen, tror Østby varierer med bruken. På Facebook er det for eksempel mange som bruker plattformen til å dele mer og mer personlige ytringer så vel som mye personlige hendelser.

– For min egen del merker jeg at Instagram fungerer mer som personlig minnebok enn Facebook, andre igjen har kanskje andre sosiale medier som fungerer for dem. Når vi deler opplevelser i sosiale medier, har vi alltid et blikk på hvem publikum er, og dette styrer også hva vi deler og på hvilken måte, sier hun og legger til:.

– Å skrive dagbok blir mindre styrt av dette, naturlig nok, og kan sånn sett gjenspeile mer av hva som virkelig er viktig å huske, også det som er for privat til å dele på sosiale medier. På den andre siden kan nettopp det at man retter seg mot en bestemt mottaker gjøre at minnet får en spesiell betydning og derfor huskes bedre. Det finnes mange gode dagbok-apper hvor man kan legge inn et bilde og litt tekst, hvor du kan ta vare på minnene uten stresset med å dele og å få likes.

Dette handler også om hva man ønsker å huske, mener hun.

– Studien til de amerikanske forskerne har altså ikke vist noen effekt på evnen til å huske ting generelt, men sier noe om at hvordan man håndterer minnene, i dette tilfellet i sosiale medier, bidrar til minnets videre skjebne, og det er jo oppløftende.

Negativ effekt

Men så er det også slik at sosiale medier ser ut til å kunne ha en negativ effekt på oppmerksomhet og hukommelse, understreker Østby.

– En del studier viser en sammenheng mellom mye bruk av smarttelefonen og redusert oppmerksomhetsfunksjon, sier den norske forskeren.

Her kan du lese om ett eksempel på en slik studie.

– Selv om studiene ikke kan vise til hva som er årsakssammenhengen -for eksempel kan det jo være slik at dem som har dårligere oppmerksomhetsstyring har vanskeligere for å la telefonen ligge i veska eller på bordet – peker de på en bekymring for at vi blir altfor oppslukt av sosiale medier. Problemet for hukommelsens del, blir jo at vi får altfor mange inntrykk, det blir en grøt at egne og andres opplevelser som strømmer over skjermen, forklarer Østby videre.

Hvis man klarer å begrense delingen til et lite nettverk, og bruker sosiale medier til deling av minner, er nok dette en god støtte for hukommelsen, ifølge forskeren.

– Men ofte bruker man sosiale medier til helt andre ting: dele morsomme bilder av kattunger, linke til avisartikler og meninger om både det ene og andre. Når Facebook gir meg et tilbakeblikk på noe jeg delte for fem år siden, er det like ofte noe meningsløst som bare var aktuelt der og da, som et genuint minne som betyr noe for meg, legger hun til.

God helse viktigst

Anders Fjell, professor ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, har tidligere fortalt til Vi.no at det viktigste for å opprettholde god hukommelse i høy alder er å holde seg aktiv og frisk. Alt som er bra for hjertet er bra for hjernen.

Dette støtter Østby hundre prosent:

– Fysisk og psykisk helse er viktig for hjernen og hukommelsen, også i godt voksen alder. Fysisk aktivitet er bra, og alle monner drar. Det er også stimulerende å bruke hodet til å lære seg noe nytt, få ny innsikt og nye impulser, understreker hun.

Østby trekker frem noen eksempler:

  • Det kan være å lære seg en ny dans, et nytt språk, sjekke ut musikk man ikke har interessert seg for tidligere
  • Kosthold og søvn er også viktig for hukommelsen.
  • Man kan trene på hukommelsesteknikker som reiserute-metoden, også kalt loci-metoden eller minnepalass, hvor man plasserer visuelle forestillingsbilder at det som skal huskes, langs en kjent rute som man følger mentalt for å gjenkalle senere.

– Naturlig at vi glemmer mye

Men aller viktigst er det å anerkjenne hva hukommelsen har gjort for oss gjennom livet, og være ydmyk overfor glemselens naturlige virkning, mener Østby.

– Ofte får jeg inntrykk av at mange krever mye av hukommelsen, og det har oppstått et nytt prestasjonspress i samfunnet vårt. Det er naturlig at vi glemmer mye, det er regelen snarere enn unntaket.

– Og det at vi må hjelpe til med dagbøker, kalendere, alarmer, og rett og slett å dele minnene med hverandre, er en naturlig forlengelse av hukommelsen. Mannen min husker noen ganger mer av hva jeg har opplevd i ferien enn det jeg selv husker, for eksempel.

Der evnen til å få ting til å feste seg i hukommelsen går nedover med alderen, øker visdommen, understreker Østby. All den kunnskapen man har samlet opp gjennom et langt liv bidrar til at ny kunnskap har et rikt minnenettverk å lande i, samt at man har bedre forutsetninger for å se hva som er vesentlig og hva som er mindre vesentlig, ifølge forskeren.

– At man glemmer hvor man har lagt nøklene er irriterende, men tross alt som regel uvesentlig i den store sammenhengen, avslutter hun.