Derfor skal du ikke be barna dine om datahjelp

Spør heller noen på din egen alder, råder ekspert.

UTFORDRING: Mange eldre synes det er vanskelig å be barn og barnebarn om datahjelp. Foto: Shutterstock/ NTB Scanpix
UTFORDRING: Mange eldre synes det er vanskelig å be barn og barnebarn om datahjelp. Foto: Shutterstock/ NTB Scanpix Vis mer

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): - Det vi jo egentlig vil er at foreldrene våre skal lære oss ting, kunne ting og være kompetente, men når vi kommer i en viss alder begynner det å snu litt, sier psykolog Peder Kjøs.

Når voksne barn skal hjelpe en eldre mor eller far med noe de ikke lenger får til kan det nemlig oppstå blandede følelser.

- Det handler om forhold mellom generasjoner på et dypt plan. Det hadde ikke trengt å bli emosjonelt, men det er mye følelser. I bunn handler det om ønsket om at det skal være noen som er mer kompetente og ansvarlige enn oss selv, sier han.

Bevissthet om at man er i en ny livsfase er viktig for begge parter i slike sammenhenger ifølge psykologen. Det handler om å erkjenne at tida går og at det handler om eksistensielle følelser som dukker opp.

Utålmodige barn

Medlemsorganisasjonen Seniornett holder ulike kurs over hele landet for eldre som vil på nett.

- Medlemmene våre sier at barna blir for utålmodige og at barnebarna er for raske når de hjelper til. Vi taster for mye for dem. Barna er den dårligste pedagogen den eldre kan få, sier generalsekretær Kristin Ruud.

Hun forteller at de fleste kursholderne selv er seniorer. Hun mener det er en fordel. Erfaringen er at det er lettere å forstå digitale utfordringer når det blir forklart fra andre som også har kjent på opplevelsen av at alt er nytt.

- De har vokst opp med tellerskritt. I dag skal de håndtere datapakker og strømmetjenester. Det er godt å møte noen på sin egen alder. Da føler man seg ikke dum. De har samme språk og samme forståelse for hva som er vanskelig, sier hun.

Viktig å akseptere en ny livsfase

Blir man utålmodig når man skal hjelpe en forelder er det forskjellige måter å ta det på, ifølge Kjøs.

- Man kan tenke «det var mora mi som skiftet bleie på meg og lærte meg å snakke. Nå må jeg lære henne data». Det handler om å akseptere at det er et hierarki som snur og akseptere at «hun skal dø en dag og at jeg skal dø en dag». Hvis man blir veldig irritert når man skal hjelpe bør man kanskje ikke være den som gjør det, sier han.

Den eldre som trenger hjelp kan også vurdere å be noen andre enn barna om hjelp. Ifølge Kjøs er det også viktig at den eldre forelderen slår seg til ro med at det nå er barnet som skal lære vedkommende noe og at det er en ny livsfase.

- Noen synes det er fint og er stolte over at de eldre barna kan lære dem ting. Andre føler at de begynner å miste grepet og at de faller bakpå. Det er tydelig at man ikke lenger er i den mest produktive fasen lenger og at man kanskje har begynt å bli en belastning, sier Kjøs.

Kan være en utfordring

- Noen vil kjenne på at det er et problem og andre vil ikke det. Jeg treffer en god del voksne barn som sliter med å kommunisere med sine foreldre. Det er en dårlig stemning de ikke klarer å finne ut av. Da vil også sånne praktiske ting som å lære bort datakunnskap være utfordrende, sier Frode Thuen psykolog, samlivsekspert og professor ved Høgskulen på Vestlandet.

Han tror ikke det er problemer knyttet til hjelp til datahjelp i alle familier, men at det kan bli en ekstra utfordring dersom relasjonen er slitt fra før.

- Kan det være lurt å be andre enn voksne barn om hjelp til slike ting?

- Ja, i de familiene som har problemer med kommunikasjon og relasjon kan det være det.

Kan bedre kommunikasjonen

Ifølge Thuen handler det om å mestre grunnleggende, psykologiske egenskaper som evne til å kommunisere, se ting fra den andres perspektiv og tålmodighet.

- Hvis voksne barn ikke har forståelse for at det som er lett for dem selv kan være vanskelig for andre blir opplæringen dårlig. Det krever en evne til å sette seg inn i den andres situasjon, sier Thuen.

Den eldre som trenger hjelp bør være tydelig på tilbakemelding mener han:

- I stedet for å gå inn i et aggressivt spor som bidrar til dårlig kommunikasjon kan den gamle være tydelig på at det er noe vedkommende ikke forstår. Man kan spørre om man kan ta det langsommere og om man kan repetere, sier Thuen.