(Vi.no): Har du lagt merke til annonser fra nettbutikker du akkurat har vært inne på?
Disse kalles programmatiske annonser og blir rettet mot akkurat deg, basert på dine brukerdata.
De dukker opp i sosiale medier eller i nettaviser du leser.
Les også: Du bruker kunstig intelligens hver dag
Derfor kan en annonse «forfølge» deg
Informasjon om din nettbruk blir lagt ut for salg på en såkalt annonsebørs, og legges ut av de som står bak nettsiden du er inne på.
Forskjellige annonsører byr om å få vise sin annonse, og den som byr høyest får vise sin annonse.
- Det kjøpes ikke lenger grupper av brukere, men én og én bruker. Det fører til svært målrettet markedsføring, forklarer Atle Årnes, fagdirektør for teknologi i Datatilsynet.
- De finnes typisk i alle nettavisene, der det ofte er satt av egne områder til denne typen annonser. De som er lettest å se ligger ofte som en ramme rundt artiklene, forklarer han videre.
- På nettsider blir det holdt av en ledig plass for annonser, men det bestemmes ikke hvilke annonser som skal vises før siden lastes inn av en bruker, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukertilsynet, Helge Blyberg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.