Klage på pakketur

Slik klager du på ferien

Hva kan man kreve når charterturen ikke står til forventningene? Hvis du ikke får det du er lovet, har du rett til prisavslag eller at mangelen blir rettet opp innen rimelig tid.

FERIEKOS: Pakketuren blir ikke alltid som forventet. Da har du mulighet til å klage til reisearrangøren. Foto: NTB Scanpix
FERIEKOS: Pakketuren blir ikke alltid som forventet. Da har du mulighet til å klage til reisearrangøren. Foto: NTB ScanpixVis mer

(Vi.no): Når du reiser på pakketur til Syden, og det viser seg at hotellrommet ikke har balkong som lovet, eller at avstanden til stranden er mye større enn forventet – hva da? Kan du klage?

Pakkereisen skal være slik som beskrevet i katalogen. Arrangøren har ansvar for at pakkereisen samsvarer med det som er avtalt. Det er pakkereiseloven som fastsetter hvilke rettigheter du har.

Hvis du før pakkereisen begynner, mener at det er klart at reisen vil ha vesentlige mangler, har du rett til å heve kjøpet. Du kan da kreve det som allerede er betalt, tilbakebetalt eller å delta i en pakkereise av tilsvarende eller høyere verdi, såframt arrangøren kan tilby dette.

Mest praktisk er det at man oppdager eventuelle mangler etter at pakkereisen er påbegynt, for eksempel ved ankomst til hotellet. Står det for eksempel i brosjyren at hotellet har svømmebasseng, foreligger det en mangel hvis det ikke har det. Det vil også kunne være mangel hvis avstanden til stranden er for stor, eller dersom rommet ikke har balkong som lovet.

Mangler man må regne med

Avviket fra det som er avtalt, må ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side. Det er ikke å anse som mangel hvis avviket er av mindre betydning og det er et avvik som kunden må regne med fra tid til annen.

Det er heller ikke mangel hvis avviket skyldes naturgitte forhold som arrangøren ikke hadde herredømme over. Det nytter for eksempel ikke å klage på dårlig vær.

Hvis det foreligger en mangel, kan du kreve at arrangøren retter denne hvis det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for arrangøren. Dette må i så fall skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Man må for eksempel normalt måtte finne seg i å bli flyttet til et nærliggende hotell hvis dette skjer innen rimelig tid. Hvis mangelen ikke blir rettet, eller ikke skjer innen rimelig tid eller uten vesentlig ulempe, kan du kreve et forholdsmessig prisavslag.

I tillegg til prisavslag kan du også kreve erstatning hvis du har lidd økonomisk tap som følge av mangelen. Har du ikke lidd økonomisk tap, kan du i enkelte tilfeller få en såkalt godtgjørelse hvis mangelen har vært en vesentlig ulempe. Hvis så, og formålet med pakkereisen av den grunn er vesentlig forfeilet, kan du kreve heving og tilbakebetaling av det du har betalt.

Les avtalen godt

Hvis du har bestilt en uspesifisert reise, er det viktig å ha riktige forventninger. Du bør lese avtalen med arrangøren godt på forhånd, og du vil her som regel kunne se at du ofte ikke kan forvente mye utover et absolutt minimum. Det skal derfor mye mer til før det foreligger en mangel med krav på prisavslag eller erstatning når man har bestilt en uspesifisert reise. Du kan også klage når du kommer hjem ved å sende en skriftlig henvendelse til arrangøren.

Hvis du fremdeles ikke kommer noen vei, kan du sende klagen videre til Pakkereisenemnda, som vil kunne behandle klagen din på nytt.

...

Likte du artikkelen? Vi inviterer våre beste lesere til å følge Vi.no på Facebook og motta vårt nyhetsbrev én gang per uke.