REISEVANT: At Gunnar Buvik (60) sitter i rullestol har aldri stoppet ham fra å reise verden rundt med fly. Han har satt seg godt inn i hvordan han skal få ekstra hjelp av personell. Få tipsene hans i artikkelen under. Foto: Ivar Kvistum, Handikapnytt.
REISEVANT: At Gunnar Buvik (60) sitter i rullestol har aldri stoppet ham fra å reise verden rundt med fly. Han har satt seg godt inn i hvordan han skal få ekstra hjelp av personell. Få tipsene hans i artikkelen under. Foto: Ivar Kvistum, Handikapnytt.Vis mer

Ekstra assistanse på flyreise

Gunnar ble glemt på flyplassen i Eritrea

Han har havnet i noen kniper, men rullestolen har ikke stoppet Gunnar Buvik fra å reise verden rundt. Her er tipsene til deg som trenger ekstra hjelp på flyreisen.

Mange eldre og pleietrengende syns at flyreiser kan være anstrengende. Bare det å finne fram på enkelte flyplasser kan være en krevende oppgave, særlig om det er lange avstander å gå.

Men om du bestiller det i forkant av reisen, kan du få full assistanse av personell - helt fra tog-buss-eller taxiholdeplass og inn på flyet.

Det har Gunnar Buvik (60) god erfaring med.

Motta våre beste artikler på e-post - meld deg på her!

Regelverk om assistanse

60-åringen har nedsatt bevegelseshemning og har brukt rullestol stort sett hele livet. Han kan ikke reise seg opp fra rullestolen selv, men det har aldri stoppet ham fra å reise med fly verden rundt.

RING I FORVEIEN: Om du vil ha ekstra assistanse på flyreisen, må du ringe til flyselskapet i forkant selv om du bestiller reisen på nett, råder Gunnar Buvik. Foto: Ivar Kvistum, Handikapnytt.
RING I FORVEIEN: Om du vil ha ekstra assistanse på flyreisen, må du ringe til flyselskapet i forkant selv om du bestiller reisen på nett, råder Gunnar Buvik. Foto: Ivar Kvistum, Handikapnytt. Vis mer

I forbindelse med jobb har han i over 30 år reist mye både innenlands og utenlands. For selv om han er helt avhengig av rullestolen får han alltid full assistanse av ansatte på flyplasser og i flyselskap.

- Det har blitt en kjempeforbedring de siste årene etter at det ble etablert et EU-direktiv der flyplassene er lovpålagt å ha assistansejenester for passasjerer som trenger ekstra hjelp, forteller Buvik.

Her kan du lese mer om EU-direktivet.

Du kan få ekstra hjelp på flyreisen selv om du ikke er direkte funksjonshemmet men av ulike årsaker syns at det er vanskelig å ta deg fram på turen. På Gardermoen, for eksempel, er det lange avstander å gå, og da kan du altså be om hjelp for eksempel fra perrongen når du kommer med flytoget, og helt inn til flyet.

Ønsker du assistanse ved en flyreise er det svært viktig at du bestiller dette i god tid i forkant.

Slik får du hjelp på flyreisen

Her Buviks tips:

  • Har du behov for å benytte deg av assistanse må du bestille dette minimum 48 timer før flyreisen.
  • Når du bestiller flybilletten, krysser du av for at du trenger assistanse. Men etter dette bør du finne frem bookingnummeret ditt og ringe direkte til flyselskapet for å presisere at du trenger hjelp.
  • Vær nøye med beskrivelsen av hva du trenger assistanse til, enten det er følgetjeneste eller assistanse til å bli kjørt. Fortell hva du må ha med deg av hjelpemidler - for eksempel rullator eller rullestol.
  • Det er viktig å forsikre deg om at du får samme tjeneste på destinasjonen du ankommer.
  • Glemmer du å bestille i forkant kan du kanskje få løst det på flyplassen, men det kan hende det tar så lang tid at du ikke rekker flyet ditt. Og da har ikke flyselskapet plikt til å erstatte reisen din siden det er du som har ansvar for å bestille ekstratjenester i forkant.
  • Noen flyselskap krever helseattest for at du skal få lov til å være med, ofte er dette rutefly, så sjekk dette i forkant.
  • En del selskaper har begrensninger på hvor mange rullestoler de kan ha med per fly, så reiser man i grupper må dette avklares i forkant.
  • Skal du ha med deg ett eller flere hjelpemidler, må du komme litt før innsjekk-skranken. Minst to timer før da det kan være kø.
  • Vært obs på at du ikke kan få med scooter eller rullestol uavhengig av størrelse, det er begrensing i størrelse på grunn av kapasitet. Ring til selskapet i forkant for å be om informasjon og hjelp.
  • Det er egne regler hvis du har førerhund. Du har rett på å ha førerhunden med i fly i Europa, men det er karanteneregler enkelte steder, så dette må du også forhøre deg om med flyselskapet i forveien.
  • Har du allergi, må du bestille allergivennlig flymat i forkant.

Bakkepersonell skal hjelpe

DU SKAL FÅ HJELP: Det sierTorben Andersen, kommunikasjonssjef ved Thomas Cook Airlines Scandinavia. Foto: Thomas Cook Airlines.
DU SKAL FÅ HJELP: Det sierTorben Andersen, kommunikasjonssjef ved Thomas Cook Airlines Scandinavia. Foto: Thomas Cook Airlines. Vis mer

Torben Andersen, kommunikasjonssjef ved Thomas Cook Airlines Scandinavia, opplyser at tilrettelegging for eldre på reise starter ved bestilling.

- Du opplyser om det du trenger hjelp til, og så skal du få hjelp. Dette er uavhengig av flyselskap, og gjøres av personell ansatt på flyplassen, sier Andersen.

- Du må fortelle at du har bestilt dette ved innsjekk på avreiseflyplass. På ankomstflyplass skal du bli møtt ved flyet, og hjulpet gjennom bagasjeuthenting og ut av flyplassen, sier han videre.

Astrid Mannion-Gibson, talsperson hos Norwegian, viser til punktet «Spesielle behov» på Norwegians nettside, hvor personer som trenger assistanse kan finne informasjon.

LEGEERKLÆRING: I enkelte tilfeller er det lurt å ha med seg legeerklæring om man har en medisinsk tilstand, opplyser Astrid Mannion-Gibson, talsperson hos Norwegian. Foto: Norwegian.
LEGEERKLÆRING: I enkelte tilfeller er det lurt å ha med seg legeerklæring om man har en medisinsk tilstand, opplyser Astrid Mannion-Gibson, talsperson hos Norwegian. Foto: Norwegian. Vis mer

- Her finner man informasjon om alt fra å reise med rullestol, til assistanse dersom man må reise med en ledsager, og informasjon om hvordan man reiser med medisiner og medisinsk utstyr, sier Mannion-Gibson og understreker:

- Det aller viktigste er å sørge for at man har alt klart før avreise, og at passasjerer som har spesielle behov kontakter oss på forhånd slik at vi kan tilrettelegge. Har man en medisinsk tilstand så kan det hende at vi trenger en legeerklæring, bare for å forsikre oss om at personen er frisk nok til å fly.

- Det ordner seg alltid

Selv om du har bestilt og gitt beskjed om behovet for ekstrahjelp på turen, kan det selvsagt skje uheldige episoder av og til, understreker Buvik.

- Jeg vet om folk som ble satt på en gate men så skiftet flyplassen gate, og så dukket ikke assistentene som skulle hjelpe opp. Dermed rakk ikke passasjeren flyet. Men i Norge og Europa ellers går det stort sett bra, sier Buvik.

Drar du utenfor Europa skader det likevel ikke med litt reiseerfaring hvis problemer skulle oppstå. Det er ikke alltid at servicenivået er det samme i for eksempel Afrika eller Asia, ifølge Buvik.

Og akkurat dette fikk 60-åringen erfare da han var på reise i Eritrea.

- Jeg ble gjenglemt av personellet på flyplassen der. Jeg fikk beskjed om å vente til «Go to gate»-lyset ble tilgjengelig. Det ble det aldri, men plutselig begynte passasjerer og personell å gå uten at noen kom og hjalp meg, sier han.

Men flyselskapet hadde oversikten over antall passasjerer som skulle med, og oppdaget da at de manglet én passasjer. Så da begynte de å lete etter Buvik.

- Til slutt kom det et bakkepersonell og hentet meg inne på flyplassen i siste liten, flirer han.

En annen gang da Buvik var ankommet Trondheim var rullestolen hans havnet i Ålesund isteden.

- Jeg måtte vente i to timer mens flyselskapet sporet opp stolen, men det var ikke flyselskapets skyld. Da var det firmaet som håndterer bagasjen på flyplassene som hadde gjort en feil.

Om du får problemer på reisen, må du likevel ikke la deg skremme av det, råder Buvik.

- Ikke bli redd om slike ting skjer. Du må bare ta det rolig og prøve å løse problemene, det ordner seg alltid, forsikrer han.