Mange eldre og pleietrengende syns at flyreiser kan være anstrengende. Bare det å finne fram på enkelte flyplasser kan være en krevende oppgave, særlig om det er lange avstander å gå.
Men om du bestiller det i forkant av reisen, kan du få full assistanse av personell - helt fra tog-buss-eller taxiholdeplass og inn på flyet.
Det har Gunnar Buvik (60) god erfaring med.
Motta våre beste artikler på e-post - meld deg på her!
Regelverk om assistanse
60-åringen har nedsatt bevegelseshemning og har brukt rullestol stort sett hele livet. Han kan ikke reise seg opp fra rullestolen selv, men det har aldri stoppet ham fra å reise med fly verden rundt.
I forbindelse med jobb har han i over 30 år reist mye både innenlands og utenlands. For selv om han er helt avhengig av rullestolen får han alltid full assistanse av ansatte på flyplasser og i flyselskap.
- Det har blitt en kjempeforbedring de siste årene etter at det ble etablert et EU-direktiv der flyplassene er lovpålagt å ha assistansejenester for passasjerer som trenger ekstra hjelp, forteller Buvik.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.