Bygg lårmuskler samtidig som du opplever det vakreste i Norge
For alle som har anledning til å sykle, oppleves landet vårt best på to hjul.
FAMILIEVENNLIG: En langsom sykkeltur i stor natur med ungene på slep, hva kan være bedre? FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix.
Vis mer
Axel Munthe-KaasHærland/NTB
Publisert Sist oppdatert
(Vi.no): Hva gjør egentlig et reisemål velegnet for tursykling? Er det jevn asfalt, få motbakker, lite vind og skyfri himmel? Ikke nødvendigvis, sier sykkelskribent og forfatter Øyvind Wold.
– Nøkkelordet for en minneverdig sykkeltur er variasjon, sier han. – Variasjon i landskapet, variasjon i værforhold og variasjoner i vanskelighetsgrader. Derfor er Norge en enestående lekeplass for langtursykling.
MILSLUKERE: Forfatter Øyvind Wold - sammen med tursyklist og blogger Lars Erik Sira - har nylig skrevet bok om langtursykling i Norge. FOTO: Øyvind Wold.
Vis mer
Wold har utforsket norsk natur fra sykkelsetet i 30 år og skrevet flere bøker om temaet. Nå har han alliert seg med den erfarne tursyklisten Lars Erik Sira. Sammen har de laget eboka «Langtur på sykkel i Norge», som de beskriver som «den første samlede framstillinga skrevet på norsk om de viktigste aspektene ved en lengre sykkeltur.» Boka er primært myntet på vordende tursyklister, forteller Wold.
– Når man har holdt på en stund, er det lett å glemme hvor stort og uangripelig langtursykling kan virke for nybegynnere, sier han. – Men du trenger verken å være et mekanisk geni eller i supergod form for å dra på lengre sykkelferier.
POPULÆR: Naturskjønne Rallarvegen er Norges mest populære sykkeltur. Rundt 25.000 syklister legger ut på den 80 km lange strekningen hvert år. FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix FOTO:
Vis mer
Å ta sykkelen med på langtur handler om mer enn å spare miljøet eller bygge lårmuskler, sier Wold.
– Sykkelen gjør noe helt spesielt med måten du opplever et landskap på. Tempoet er langsomt nok til at du får med deg både egne tanker og detaljer i naturen underveis. Det er også enkelt å stoppe når lysten melder seg.
KALDT: Skal du sykle langt på Finnmarksvidda, er det verdt å investere i en solid og værbestandig sykkel. Lappesett, ekstra slange(r) og et velutstyrt førstehjelpskrin må også være med. FOTO: Lars Erik Sira.
Vis mer
Den sosiale biten er en annen grunn til å la bilen stå hjemme.
– Mange som prøver langtursykling for første gang, blir overrasket over hvor inkluderende og sosialt det er, sier Wold. – Parkerer du en lastet sykkel utenfor et samvirkelag, står det ofte noen der som vil prate med deg når du kommer ut igjen fem minutter senere.
Det er ingen nyhet at den norske turistindustrien står midt i en eksplosiv vekst. Marit Espeland, nasjonal sykkelkoordinator for Statens vegvesen, sier vi bare har sett begynnelsen på det nye, norske sykkeleventyret.
OPTIMIST: Marit Espeland i Statens vegvesen sier vi bare har sett begynnelsen på det nye, norske sykkeleventyret. FOTO: Statens vegvesen.
Vis mer
– Landet vårt er rent, vakkert, vilt og stille. Alt dette er ting syklister setter pris på. Mange aktører i reiselivsbransjen har innsett at tilrettelegging for syklister – for eksempel gjennom gode parkeringsmuligheter, verksteder og sykkelvask – er et økonomisk vinningsprosjekt.
Marit har blant annet ansvar for de ti nasjonale sykkelrutene i Norge. Disse varierer veldig i både vanskelighetsgrad, lengde og terrengtyper. Fra den familievennlige Hallingdalsruta mellom Geilo og Nesbyen til den 4500 kilometer lange Kystruta, som strekker seg hele veien fra Svinesund til Kirkenes.
– Det har lenge gått langsomt med skilting og tilrettelegging av de nasjonale sykkelrutene, men økende oppmerksomhet og pågang de siste årene gjør at flere strekninger nå er under arbeid, sier hun.
Norge er kanskje en lekeplass for syklister, men vi har fremdeles en vei å gå når det gjelder logistikk, sier fagspesialist for naturbasert reiseliv i Innovasjon Norge, Haakon Michael Christensen.
– Sykkelutleie blir det mer og mer av, men vi har en klar utfordring med frakt av sykler på kollektiv transport. Både på buss og tog i Norge – med enkelte unntak – er det begrensede muligheter for å ta med sykkelen. Som et resultat ender mange opp med å feste sykkelen på bilen og kjøre hele veien til start, noe som annullerer mye av de miljøvennlige fordelene, sier han.
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.