Kosthold i overgangsalderen

Maten som gjør overgangsalderen mindre plagsom

Riktig kosthold i overgangsalderen kan bidra til å dempe plager, styrke kroppen og holde deg slank. Se hva ekspertene anbefaler.

JA-MAT: Kostholdet ditt har mye å si for helsa di, også i overgangsalderen. Spiser du riktig, kan det bidra til at plagene dempes. Foto: NTB
JA-MAT: Kostholdet ditt har mye å si for helsa di, også i overgangsalderen. Spiser du riktig, kan det bidra til at plagene dempes. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hetetokter, dårlig søvn, vektøkning og humørsvingninger: Overgangsalderen kan være en plagsom følgesvenn.

For de aller fleste kvinner inntreffer den en gang mellom 45 og 55 års alder, og kan vare i flere år. Fertiliteten går mot slutten, og kroppen produserer mindre av de kvinnelige kjønnshormonene østrogen og progesteron. Særlig fall i østrogennivå kan hos noen gi en rekke plager som hetetokter, blødningsforstyrrelser, slimhinneforandringer og psykiske plager som humørsvingninger, irritabilitet og nedstemthet.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Artikkelen krever Vi pluss abonnement

Nyttig og inspirerende nettavis for 50 +

Vi.no er nettavisen for deg som liker å lese gode saker rundt temaene helse, forbruker, økonomi, familieliv og teknologi.

PRØVETILBUD

1,- / 1 måned

ABONNER PÅ VI PLUSS NÅ

(Fornyes automatisk til 199,-/måned)

999,- / 1 år

ÅRSABONNEMENT

(Fornyes automatisk til 999,-/år)

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer