Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
- Vårt ikke-digitale tilbud har vært utrolig viktig gjennom coronapandemien. Over 51 000 av våre to millioner kunder bruker Bank uten internett. I tillegg til dette er rundt 260 000 kunder halvdigitale. Det vil si at de bruker nettbanken litt, men har lav digital kompetanse og trenger ofte hjelp fra sine nærmeste eller banken, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarked hos DNB, til Vi.no.
I hovedsak er disse bankkundene eldre i aldersgruppen 67 til 79 år.
Banken har opplevd at noen kunder har tatt kontakt siden mars og ønsket å lære seg nettbank, og de har hatt en økning i bestilling av bankkort med funksjon for kontaktløs betaling via såkalt sveip eller tæpping. Men den digitale veksten har vært langt mindre enn de forventet i starten av pandemien. I stedet har de opplevd det Spiten kaller en «kjempeboost» på en førti år gammel tjeneste: Kontofonen er nemlig pandemivinneren hos DNB. Bruken er tredoblet siden april blant kundene som bruker Bank uten internett. Spiten forklarer dette med pandemien, samt at banken har avviklet avtalen de hadde med Posten om kontanttjenester og erstattet den med Bank i butikk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.