Svindel med uføre og pensjon

Uføre-svindler for millioner

Det er rekord i svindel med pensjoner, uføre- og sykeforsikringer.

SVINDEL MED UFØRE- OG PENSJONSFORSIKRINGER: De største svindelsummene for forsikringssvindel gjelder svindel med syke- og uføreforsikringer. Og gjennomsnittsbeløpet var på hele 1,9 millioner kroner, som er høyere enn noen gang før. Foto: NTB
SVINDEL MED UFØRE- OG PENSJONSFORSIKRINGER: De største svindelsummene for forsikringssvindel gjelder svindel med syke- og uføreforsikringer. Og gjennomsnittsbeløpet var på hele 1,9 millioner kroner, som er høyere enn noen gang før. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Nav har sine regler for hva som skal til for å bli ufør - og årlig er det 6000 som får avslag på uføresøknaden fra Nav. Det er også mange historier om dem som må tilbakebetale penger de har mottatt urettmessig - som kvinnen som måtte betale tilbake 720.000 kroner.

Husk at om du får avslag fra Nav så kan du likevel ha rett på økonomisk støtte som ufør fra forsikringer eller pensjoner.

I likhet med at noen forsøker å få urettmessig stønad fra Nav, er det også de som forsøker å svindle til seg penger fra liv- og uføreforsikringer.

De største beløpene innen forsikringssvindel gjelder nettopp liv- og uføresaker - og gjennomsnittsbeløpet er rekordhøyt:

  • I fjor ble det forsøkt svindlet med uføre- og sykeforsikringer for 217,9 millioner kroner.
  • Gjennomsnittsbeløpet for de som forsøker seg på svindel med syke- og uføreforsikringer er på hele 1,9 millioner kroner, som ifølge Finans Norge er høyere enn noen gang før.

- Hvis man svindler med slike forsikringer, er det gjerne store beløp det kan dreie seg om. Disse forsikringene handler jo om store beløp man skal kunne få utbetalt ved rettmessig sykdom eller skade, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge, til Vi.no

Hun sier videre at det naturlig nok er langt større beløp det handler om ved svindel med denne typen forsikringer, enn for eksempel svindel med en reiseforsikring der man kanskje sier at koffert og alt elektronisk utstyr forsvinner.

En «typisk» uføresvindel

Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige, forteller at en vanlig form for svindel med denne typen forsikringer er at kunden holder tilbake vesentlig informasjon ved kjøp av forsikring.

- Når man kjøper en uføreforsikring eller livsforsikring må man fylle ut et egenerklæringsskjema om helse. I det skjemaet skal man oppgi om man allerede har helseproblemer, eller om man har historikk som skaper særlig risiko for å få bestemte helseproblemer seinere. I så fall vil man kunne få avslag på kjøp, eller tilbud om å kjøpe en forsikring med forbehold for de aktuelle problemene. Hvis man underslår relevant informasjon vil forsikringen ikke være gyldig, og dette oppdages typisk når det kommer skademelding og krav om erstatning. Om vi regner dette som svindel eller grov uaktsomhet vil avhenge av omstendighetene, men i mange tilfeller konkluderer vi med svindel, sier Haraldsen.

Han forteller videre at en annen type svindel er at kunder oppgir dårligere funksjonsevne enn de har, for å få utbetalt erstatning de ikke har krav på:

- Vi har eksempler på folk som krever uføreforsikring og likevel er i jobb. I slike saker vil det typisk være snakk om svart arbeid, og trygdesvindel overfor Nav.

Neverdal forteller at det i noen tilfeller er snakk om en skade eller sykdom man tidligere har - og hvor kunden deretter kjøper forsikringer og krever erstatning uten å fortelle om den allerede oppståtte tilstanden eller skaden.

- Det kan også være at enkelte forteller at uhellet skjedde på jobben, mens det egentlig var på fritida, sier Neverdal.

- Svindler fellesskapet

Både Haraldsen, andre forsikringsselskap og Finans Norge understreker at de aller fleste kundene er ærlige.

- Vi har stor tillit til kundene våre, og opplever at de aller fleste opptrer ærlig og oppriktig. Samtidig er det viktig å avdekke når svindel forekommer, og derfor har vi gode rutiner knyttet til dette. Det er ikke riktig at kundenes innbetalte premiepenger skal utbetales på feil grunnlag, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske til Vi.no

- Forsikring er basert på tillit , og de som svindler, de svindler indirekte fellesskapet, kommenterer Neverdal.

Slik avdekkes svindlerne

I 2021 ble 165 personer avslørt for forsøk på svindel med syke- og uføreprodukter. Tallet i 2020 var 276.

Svindelbeløpet på 217,9 millioner kroner inkluderer ikke beløp knyttet til svindel avdekket ved avtaleetablering - som er der en betydelig andel av svindelsakene blir avdekket.

Forsikringsselskapene har stort fokus på å avdekke tilfeller av svindel allerede ved inngåelse av forsikringen - fordi bransjens erfaring tilsier at de som bevisst oppgir feil informasjon ved inngåelse, ofte har en hensikt med dette.

Haraldsen forteller at noen ganger oppstår mistanken om svindel enkelt ved rutinemessig gjennomgang av dokumentasjon.

- Saksbehandlerne våre har også lang erfaring i å fange opp mistenkelige opplysninger, og vi har databaserte systemer som utøser alarm når ting bør sjekkes nærmere. Vi har en egen avdeling med utredere som har bakgrunn fra politiet, og som er trent i å avdekke om det faktisk har forekommet juks, og om det i så fall er så planlagt at det dreier seg om svindel, forteller Haraldsen.

Svindelforsøk politianmeldes

Forsikringsselskapene advarer mot konsekvensene ved svindelforsøk:

- Kunder som blir tatt for svindel eller forsøk på dette, mister retten til erstatning. De må også regne med å bli anmeldt til politiet, så vi fraråder selvfølgelig ethvert forsøk på svindel, sier Handeland.

Han kommenterer videre at det har vært noen saker i mediene de siste åra der noen har tegnet forsikring etter at en skade har inntruffet eller det har blitt påvist alvorlig sykdom:

- Det bør man selvfølgelig ikke gjøre fordi man da risikerer å bli anmeldt for svindelforsøk, som blir en tilleggsbelastning på toppen av den utfordrende situasjonen man allerede befinner seg i.

Handeland legger til at de også oppfordrer kundene til å melde fra til forsikringsselskapet ved endringer i arbeidsuførhet slik at de kan foreta de nødvendige korrigeringene og sikre korrekte utbetalinger.

Dette er viktig for forsikringsprodukter med årlige utbetalinger knyttet til sykmelding eller uførhet.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.