Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Kritikken kommer i en ny rapport fra Helsetilsynet som ble offentliggjort 25. oktober. Der beskriver de utfordringer knyttet til tilgjengeligheten til sosiale tjenester i Nav.
- Økt digitalisering i samfunnet har ført til bedre tilgjengelighet til offentlige tjenester for de fleste. Samtidig er det grupper i befolkningen som av ulike grunner ikke har mulighet til å bruke digitale løsninger, skriver Helsetilsynet.
I rapporten beskriver de flere utfordringer ved Navs tilgjengelighet til sosiale tjenester, både for de som ønsker kontakt ved oppmøte, på telefon og digitalt.
- Nav legger opp til at flest mulig henvendelser skal foregå digitalt eller på telefon, og at møter skal være avtalt på forhånd. Undersøkelsen peker på flere barrierer som fører til at tilgjengeligheten til de sosiale tjenestene ikke er god nok. Helsetilsynet mener at dette er alvorlige funn, og ser utfordringer i alle de tre undersøkte kanalene inn til Nav-kontoret: oppmøte uten timeavtale, telefon og digitale løsninger, konkluderer Helsetilsynet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.