Nav

Slutt for Nav-hjelp

Det er kroken på døra for tjenesten «Hjelp med Nav», som ga gratis, uavhengig hjelp med Nav-spørsmål.

HJELP MED NAV? Den uavhengige tjenesten «Hjelp med Nav» får ikke drive videre: De har ikke fått videre tilskudd i Støre-regjeringens statsbudsjett for 2022 - og stiftelsen bak tjenesten får heller ikke lov til å drive Nav-hjelpen videre med de andre offentlige tilskuddene de får. Dermed må de som trenger hjelp vises tilbake til Nav og Navs veiledningsplikt for egne brukere. Foto: NTB
HJELP MED NAV? Den uavhengige tjenesten «Hjelp med Nav» får ikke drive videre: De har ikke fått videre tilskudd i Støre-regjeringens statsbudsjett for 2022 - og stiftelsen bak tjenesten får heller ikke lov til å drive Nav-hjelpen videre med de andre offentlige tilskuddene de får. Dermed må de som trenger hjelp vises tilbake til Nav og Navs veiledningsplikt for egne brukere. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

I løpet av nesten to år i drift har den uavhengige tjenesten «Hjelp med Nav» hjulpet 1600 enkeltpersoner med rådgivningstjenester i Nav-saker.

Stiftelsen Rettferd, som har drevet tjenesten, mener de har bevist at det er behov for en uavhengig, gratis og kvalifisert rådgivningstjeneste opp mot Nav-systemet.

- «Hjelp med Nav» har siden oppstarten i mai 2020 vært en suksess. Det var et kjempebehov da vi startet opp - og det var stort trykk på tjenesten fra dag én, forteller Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd - som står bak tjenesten «Hjelp med Nav».

Men nå er det foreløpig slutt:

Støre-regjeringen har ikke gitt tjenesten videre tilskudd til drift - og de får heller ikke lov til å bruke sitt øvrige driftstilskudd på rådgivning om Nav.

- Får ikke lov til å bruke midler på «Hjelp med Nav»

- Vi har fått skriftlig beskjed i tildelingsbrevet for stiftelsens ordinære driftstilskudd at vi ikke får lov til å bruke driftstilskuddet på «Hjelp med Nav» - fordi Hjelp med Nav er et prosjekt. Dette til tross for at vi i vår søknad om driftsstøtte for 2022 tydeliggjorde at vi ønsket å gjøre «Hjelp med Nav» til en permanent tjeneste, sier Slaathaug.

Stiftelsen har klaget både på at de ikke får tilskudd til videre drift av Hjelp med Nav - og at de ikke får lov til å bruke midlene de ellers får, på Nav-hjelp.

Stansen i offentlig tilskudd til tjenesten «Hjelp med Nav» begrunnes blant annet med at Nav har en selvstendig veiledningsplikt:

Ifølge forvaltningsloven er det nemlig slik at alle offentlige instanser har en veiledningsplikt. Og Nav skal dermed kunne veilede sine egne brukere.

- Man blir fort liten i møte med Nav

De fleste får en eller annen ytelse fra Nav i løpet av livet, i form av foreldrepenger, barnetrygd, sykepenger, dagpenger, AAP, uføretrygd, alderspensjon eller andre stønader eller ytelser. Over halve befolkningen mottok en utbetaling fra Nav i 2021.

Selv om mange kontakter Nav direkte med spørsmål, kan det likevel være mange som ikke får de svarene eller rådene de føler at de trenger.

- Vi har erfart at man fort kan bli litt liten når man møter Nav-systemet, sier Slaathaug.

- Det er et veldig stort behov for second opinion når det gjelder Nav. Selv om det er en opplysnings- og veiledningsplikt i Nav, hender det ofte at man får forskjellige svar fra veileder og andre instanser i Nav, som blir utfordrende for den det gjelder, sier Slaathaug.

Og det er der han mener tjenesten Hjelp med Nav har kunnet hjelpe:

- Vi har hatt mulighet til å hjelpe med svært kompetent rådgivning, med både jurister og ansatte med tidligere bakgrunn fra både Nav og KLP, forteller Slaathaug.

- ET BEHOV FOR HJELP MED NAV: Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd, beklager sterkt den manglende politiske viljen til å videreføre finansieringen av Hjelp med Nav. Stiftelsen ønsker å videreføre rådgivningstjenesten dersom de får finansiering. Foto: Stiftelsen Rettferd
- ET BEHOV FOR HJELP MED NAV: Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd, beklager sterkt den manglende politiske viljen til å videreføre finansieringen av Hjelp med Nav. Stiftelsen ønsker å videreføre rådgivningstjenesten dersom de får finansiering. Foto: Stiftelsen Rettferd Vis mer

Startet som koronatiltak

«Hjelp med Nav» startet opprinnelig som et koronatiltak i mai 2020.

- Vi fikk et stort skred av Nav-spørsmål da koronapandemien kom. Vi jobber ikke i utgangspunktet med Nav-spørsmål, men det ligger jo i vår natur å gjøre det. Da korona skjedde kunne vi enten si at vi ikke hadde kapasitet - eller vi kunne brette opp ermene og bli en del av dugnaden. I mars 2020 var «Hjelp med Nav» en idé - og 1. mai samme år var vi operative, forteller Slaathaug.

Oppstarten ble mulig med økonomisk støtte fra Gjensidigestiftelsen, Bank Norwegian og Stiftelsen Christiania Opfostringshus. Året etter fikk de prosjektmidler til videre drift over statsbudsjettet for 2021.

Men i 2022 ble støtten over statsbudsjettet kuttet. Noen av grunnene for dette er som vi nevner innledningsvis:

  • «Hjelp med Nav» var et prosjekt - og nå ble prosjektet ansett som avsluttet.
  • Det offentliges opplysnings- og veiledningsplikt tilsier at Nav selv skal kunne veilede brukerne sine.
  • En ny forskrift stiller skjerpede krav til brukermedvirkning: For at organisasjoner som Stiftelsen Rettferd skal kunne få støtte til drift, må de ha fokus på brukermedvirkning, som blant annet betyr at brukerne kun skal veiledes i hvordan de kan løse sin egen sak - men organisasjonen skal ikke gjøre hele jobben for dem, de skal kun vise og veilede i prosessen.

Ved hjelp av en anonym gave kunne stiftelsen drive Hjelp med Nav videre ut mars 2022 - men etter det har det vært stopp. Stiftelsen Rettferd har klaget og anket avgjørelsen - men har foreløpig fått avslag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet (Nav). Nå ligger klagesaken hos Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

- Vi beklager sterkt den manglende politiske viljen til å videreføre finansieringen av prosjektet, da mange enkeltpersoner i Norge vil miste sitt gratis rådgivningstilbud knyttet til basale velferdsrettigheter, sier Slaathaug.

- Folk trenger oss

- Henvendelsene har ikke stoppet. Folk trenger oss, sier Slaathaug.

På nettsida og facebooksiden har Stiftelsen skrevet at Hjelp med Nav foreløpig mangler finansiering og at de dermed ikke kan ta imot nye saker. Men fremdeles tar folk kontakt.

I løpet av den tiden tjenesten har vært i drift, har de hjulpet med råd om korona, Nav, pensjon, skatt, utdanning og Lånekassen. Mange har spørsmål om uføretrygd og rettigheter under Lov om sosiale tjenester. Og mange kjenner ikke til at de har en klagerett, for eksempel på vedtak gjort av Nav.

- Mange som har vært i kontakt med Nav, har opplevd at de ikke har blitt forstått. Det er mange som også har fått seg en trøkk i livet, og som kan oppleve at Nav av og til blir litt for firkantet. Det kan da være lett å miste motet. Du skal være ressurssterk for å forstå Nav, skriver Slaathaug i rapporten som stiftelsen har sendt til Arbeids- og velferdsdirektoratet.

- Vi har erfart at det er et økende behov for rådgiving som ikke har bindinger til for eksempel Nav. Enkelt personer er også i en tillitskrise til det offentlige, bemerker han.

Digitale utfordringer

Som tidligere nevnt har Nav en veiledningsplikt for sine brukere. Men hos Nav er mange av tjenestene lagt opp til at man skal kunne finne og benytte seg av digitale tjenester. Informasjon om rettigheter er lettest tilgjengelig på internett. Men det er det ikke alle som har tilgang til - eller kompetanse på. Og det er mange i nettopp den kategorien som tatt kontakt med Hjelp med Nav.

- Vi erfarte at overraskende mange enkeltindivider hadde behov for direkte praktisk bistand knyttet til for eksempel pålogging til Nav sine digitale tjenester. Denne problematikken var selvsagt stor som følge av pandemien og fysisk nedstengning av lokale Nav-kontor som gjorde Nav mer utilgjengelig enn normalt. Samtidig er det interessant og til dels trist å spore at det har vært stor tilstrømning av personer med behov for denne type bistand også i etterkant av nedstengningene, skriver Slaathaug i rapporten om Nav-tjenesten, og legger til:

- For Stiftelsen Rettferd framstår dette som en permanent utfordring for det offentlige. Digital tilhørighet gjelder dessverre ikke for alle i dagens samfunn, og skaper nærmest et eget klasseskille mellom dem som har kunnskapen og de som ikke har denne. På bakgrunn av dette beklager Stiftelsen Rettferd sterkt den manglende politiske viljen til å videreføre finansieringen av prosjektet, da mange enkeltpersoner i Norge vil miste sitt gratis rådgivningstilbud knyttet til basale velferdsrettigheter.

Avslaget fra Arbeids- og velferdsdirektoratet

Vi.no har lest avslaget fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Kort fortalt er dette hovedpunktene for avslaget:

«Over denne tilskuddsordningen gis det tilskudd til brukerorganisasjoner som arbeider mot fattigdom. Det forutsettes at alle brukerorganisasjoner har stor grad av brukermedvirkning i sine aktiviteter, og at organisasjonene jobber aktivt med å legge til rette for at brukerne selv kan være med å påvirke. Det forventes at Stiftelsen Rettferd jobber med interessepolitisk arbeid og brukermedvirkning innenfor dagens budsjett.»

«Stiftelsen Rettferd har i søknaden om driftstilskudd beskrevet to av prosjektene som er «Hjelp med NAV» og «Hjelp med gjeld». Arbeids – og velferdsdirektoratet har vært tydelig på at det ikke gis tilskudd til prosjekter over denne ordningen, kun tidsavgrensede aktiviteter.»

Dette sier departementet om saken

Vi.no har spurt Arbeids- og inkluderingsdepartementet hvorfor Hjelp med Nav ikke får tilskudd til videre drift - og hva som nå skjer med klagesaken som de skal behandle.

Dette er hva departementet svarer:

- Som følge av budsjettavtalen mellom Regjeringen Solberg og Frp om statsbudsjettet for 2021 ble det i 2021 bevilget og tildelt 1 millioner kroner til prosjektet Hjelp med Nav i regi av Stiftelsen Rettferd. Det øremerkede tilskuddet til Hjelp med Nav er ikke videreført i statsbudsjettet for 2022, og var dermed et ettårig tilskudd.

- Stiftelsen Rettferd mottar tilskudd over statsbudsjettets kap. 621, post 70 fra ordningen med tilskudd til brukerstyrte organisasjoner som arbeider mot fattigdom. Tilskuddsordningen forvaltes av Nav, og tilskudd tildeles etter søknad. Stiftelsen Rettferd har fått tildelt et tilskudd til drift på 3 millioner kroner for 2022. Vedtaket om tilskudd er påklaget, og oversendt Arbeids- og inkluderingsdepartementet for endelig avgjørelse. Klagen er nå til behandling.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.