Hvordan kritisere konstruktivt

Slik kritiserer du riktig

Arbeidsforholdet kan bli destruktivt om du ikke kan kritisere riktig, mener eksperter.

Hvordan vi mottar korrigeringer og måten kritikken kommuniseres på er avgjørende faktorer for hvordan vi trives på arbeidsplassen, mener psykologen. (Illustrasjonsbilde)
Hvordan vi mottar korrigeringer og måten kritikken kommuniseres på er avgjørende faktorer for hvordan vi trives på arbeidsplassen, mener psykologen. (Illustrasjonsbilde)Vis mer

(Vi.no): Kritikk er et ønske om endring. Det klarer du ikke å skape om mottakeren oppfatter det som ondsinnet.

– Kritikk er destruktivt når man er vag, vilkårlig og har en ondsinnet intensjon og ikke holder seg til saken eller målet, men i stedet går til personangrep, forteller psykolog ved Onlinepsykologene, Bjørnar Haara.

Han mener at en enkel måte å skille om kritikk er konstruktiv eller destruktiv, er å vurdere om det er i tråd med et forhåndsdefinert mål og vedtatt framgangsmåte; altså at den som gir kritikk har kjennskap til mottakerens mål.

– Da vil man oftere føle at korrigeringen var berettiget og til hjelp, sier han.

Les også: Skvising av eldre medarbeidere – Jeg blir rasende forbanna!

Kan være ubehagelig å motta kritikk

Psykologen forteller videre at det er langt enklere å ha en lærings- og utviklingskultur dersom man har et felles mål, eller har kjennskap til hverandres egne mål:

– Slik kan vi mer effektivt få indikasjoner på hva som kan gjøres for å oppnå målet. Det vil også minske sannsynligheten for at man opplever tilbakemeldingen som destruktiv kritikk.

– Hvordan vi mottar korrigeringer og måten kritikken kommuniseres på er avgjørende for hvordan vi trives på arbeidsplassen. Det kan være svært utfordrende og ubehagelig å motta kritikk. Uavhengig av hvor konstruktiv den oppleves å være, kan det oppleves som et potensielt personangrep eller en trussel, forteller psykolog ved Onlinepsykologene, Bjørnar Haara.

Les også: – Når du søker jobb, bør du ofte sende to CV-er

Se det positive i den konstruktive kritikken du får

Du kan ikke forvente at det skal være behagelig å motta kritikk. Se på kritikken som noe du kan lære av.

Konstruktiv kritikk er avgjørende for å kunne utvikle seg i arbeidet man gjør.

– Uten tilbakemeldinger på hva vi gjør feil eller ikke gjør optimalt, vil vi stagnere. Det er med andre ord en kilde til utvikling, forteller Haara.

Les også: Seint karrierebytte? Du kan tape både pensjon og AFP

Gi kritikk med sandwich-metoden

Om du er usikker på hvordan du selv kan gi kritikk på best mulig måte, kan sandwich-metoden – eller hamburgermetoden som den også kalles – være en god pekepinn.

Den går ut på at du først forteller noe positivt, deretter kritikken, for så å avslutte med noe positivt igjen.

– Jeg vil absolutt anbefale å påpeke det som er positivt før du går inn på det som bør forbedres. Man må ha gode intensjoner for at mottakeren skal unngå å føle ubehag og dermed gå i forsvar, forteller fagansvarlig ved Adecco Finance & Office Norge, Marit Sivertsgård.

Les også: – Så lenge jeg vet navnet mitt, skal jeg jobbe til jeg er 75

5 gode tips til deg som skal gi kritikk:

1. Spør om lov til å komme med en tilbakemelding.

2. Ikke gå rundt grøten; vær ærlig og tydelig ovenfor den du snakker med.

3. Ta hensyn til at folk er ulike og at det er rom for å tolke en tilbakemelding på flere ulike måter. Tilpasse derfor budskapet til mottakeren så godt det lar seg gjøre.

4. Ikke gi unødvendige tilbakemeldinger. Er det noe som ikke kan endres på så har det heller ingen hensikt å kritisere noen for det.

5. Husk å ha god balanse på pluss (skryt) og minus (kritikk).

Kilde: Marit Sivertsgård, fagansvarlig ved Adecco Finance & Office Norge.

Likte du artikkelen? Vi inviterer våre beste lesere til å følge Vi.no på Facebook og motta vårt nyhetsbrev én gang per uke.