Ser du et skilt som dette på kafé, kan du bestille og forhåndsbetale ved bordet og unngå trengsel ved disken. Du trenger smarttelefon og betalingsappen Vipps. Foto: Karin Madshus
Ser du et skilt som dette på kafé, kan du bestille og forhåndsbetale ved bordet og unngå trengsel ved disken. Du trenger smarttelefon og betalingsappen Vipps. Foto: Karin Madshus Vis mer

Applepay, appless og «tæpp»

Slik bruker du de nye betalingsløsningene

Coronatida har gitt oss enda flere digitale betalingsløsninger. Vi forklarer deg hvordan de brukes.

Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Du har sikkert sett det: Skriftlige beskjeder i butikkene hvor handlende oppfordres til å unngå kontantbetaling for å begrense coronasmitte. Flere utesteder har også gjort det mulig for kundene å betale og bestille det de ønsker med smarttelefonen.

Den siste tida er det kommet flere tekniske løsninger som kan hjelpe deg med å betale uten at sedler og mynter må skifte hender og potensielt spre coronasmitte.

REN MOBIL: Her er de beste rådene for å holde mobilen ren og for å unngå smitte. Video: Ellen Karin Moen Vis mer

Enkel bestilling og betaling

Her er noen av løsningene som finnes:

  • Med Apple Pay kan du handle i butikk uten bankkort, men ved å holde din iPhone eller Apple Watch nær kortterminalen så lenge butikken tar i mot kontaktløs betaling. Ifølge Tek.no er det flere banker i Norge som støtter Apple Pay. Ifølge Danske Bank, en av bankene som støtter Apple Pay, er denne måten å betale på trygt og sikkert fordi kortnummeret ditt aldri lagres av Apple. Kortnummeret blir aldri delt med butikkene.
  • Kontaktløs betaling vil si at du sveiper betalingsmiddelet, bankkort eller smarttelefon med apple pay, over betalingsterminalen. Du slipper å taste kode og dermed ta på samme tastatur som andre har tatt på. Dette kalles «tæpping».
  • Google Pay er konkurrenten til Apple Pay. Flere banker tilbyr betaling via Google Pay. For å bruke Google Pay må du ha android-telefon. Du betaler på samme måte ved å sveipe telefonen over betalingsterminalen.
  • Flere utesteder og kafeer har tatt i bruk bordbestilling med QR-kode for å unngå bruk av fysiske menyer og kø ved disken. Det fungerer ved at du scanner koden som er spesifikk for ditt bord, velger varer fra en meny, og sendes til Vipps-appen for betaling. Du bestiller og betaler ved bordet, og får enten bordservering eller beskjed når varene kan hentes ved disken.
  • Vipps er en digital betalingstjeneste for smarttelefoner som ble lansert av DNB i 2015, og senere skilt ut som eget selskap. Du kan ta i bruk Vipps uavhengig av hvilken bank du er kunde i. For å bruke Vipps må du laste ned appen fra App Store eller Google Play.
  • Enkelte butikkjeder har lansert sine egne betalingsløsninger med apper for medlemmer hvor man blant annet kan registrere bonus. Eksempelvis har dagligvarekjeden Coop mobilbetaling i alle sine butikker med Coopay, som er integrert i Coops app for medlemmer.
Har kortet ditt det vifteformede tegnet, kan du betale uten kode på terminaler som tilbyr kontaktløs betaling. Dette kalles tæpping. Foto: NTB Scanpix
Har kortet ditt det vifteformede tegnet, kan du betale uten kode på terminaler som tilbyr kontaktløs betaling. Dette kalles tæpping. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Vi bruker mindre kontanter

Bruken av kontaktløs kortbetaling uten kode har skutt i været de siste to månedene, ifølge leder for personmarkedet i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. Hun kaller det en «tydelig corona-effekt».

- Tall fra Norges Bank viser at kun åtte til ni prosent av betalinger på utsalgssteder våren 2019 ble gjort med kontanter, sier hun til Vi.no.

- Tallene våre viser at aldersgruppen over 60 år bruker mest kontanter i Norge, faktisk opptil dobbelt så mye som øvrige aldersgrupper. Men fra uke åtte raser grafen nedover, og i uke 18 har kontantuttak for den eldste kundegruppen falt med 65% og ligger ganske stabilt. Her ser vi at butikkenes egne oppfordringer til å bruke kort for å forhindre kontaktsmitte har hatt stor påvirkningskraft. Totalt for alle våre kunder er kontantuttaket i uke 18 gått ned 60% sammenlignet med 2019.

Spiten påpeker at dette er stikk i strid med tidligere kriser, da det har vært tendenser til hamstring av kontanter.

Kan ikke kreve kontantløs betaling

Ifølge Jorge Jensen, fagdirektør for Finans i Forbrukerrådet, er det å sveipe med kortet over terminalen en helt vanlig og trygg betalingsmetode i mai 2020.

- Det er en trygg måte å betale på. Å betale med sveiping, eller det man kaller «tæpping», er mer forbrukervennlig enn om du skulle taste inn koden fordi mer ansvar flyttes til de kommersielle aktørene som har utstedt kortene. Hvis du selv taster inn pin-koden har du mer av ansvaret.

Jensen forteller at Forbrukerrådet har fått noen henvendelser angående kontantløs betaling.

- Det går på spørsmål om butikkene har rett til å nekte å ta i mot betaling i kontanter, men jeg tror mange har en forståelse for at det er et felles prosjekt å begrense coronasmitte. De som ønsker å betale med kontanter avstår fra å gjøre det. Det er også oppfordringen fra helsemyndighetene, sier han.

Ifølge Jensen finnes ingen lovhjemmel som gjør at butikker kan kreve kontantløs betaling. Regelverket er heller ikke blitt endret i forbindelse med coronaviruset. Forbrukerrådet oppfordrer alle til å være fleksible.

Ikke kontantforbud

Samtidig er det noen kundegrupper som blir ekskludert fra å bidra med kontantløs betaling.

- Tilgangen til mange av betalingsløsningene krever at du har Bank-ID. Det kan være nyankomne nordmenn som ikke kvalifiserer til det. Unge blir også dratt fram. Noen tenker at de eldre ikke liker den teknologiske utviklinga, men det er vanskelig å omtale bankkort som noe nytt. At man har høyere alder betyr ikke at man er fritatt fra å delta i samfunnsutviklinga, sier Jensen.

Senior Norge ser imidlertid noen utfordringer med tendensene til kontantløst samfunn:

- Det er et problem for mange. Vi i Senior Norge er for at alle skal ha mulighet til å bruke den betalingsformen de har lyst til. Det er foreløpig ikke forbud mot å betale mot kontanter, så alle butikker bør ha mulighet til å ta i mot det, sier Agnete Tjærandsen, fungerende styreleder i Senior Norge, til Vi.no.

Tjærandsen er ikke kjent med at noen har klaget på at butikkene ønsker annen betaling enn med kontanter, men understreker at det også er en del av befolkningen som ikke har mulighet til å betale på andre måter.

- Jeg har ikke tall på hvor mange det gjelder, men så lenge det er noen så er det et problem, sier hun.

- Er nødt til å være digitalt kyndig

Hennes anbefaling er at de som har problemer med å betale i butikken bør kontakte banken sin for å skaffe seg et bankkort.

- Da kommer man langt med betaling. Det nytter ikke å sette seg ned og si «jeg vil ikke». Det finnes løsninger. Du må være litt aktiv selv for å finne ut hvordan du skal klare det. Hvis man betaler med bankkort trenger man ikke å være i nærheten av andre. Da trengs ikke smarttelefon, sier hun.

- Er dette en gyllen mulighet til å sette seg inn i nye løsninger?

- Hvis du skal holde deg oppdatert i samfunnet, er du nødt til å være digitalt kyndig. Det er viktig for vår aldersgruppe slik at vi ikke blir hengende utenfor. Det er klart det også finnes eldre som ikke vil og som har det som prinsipp, men de som ikke vil finnes i alle aldersgrupper.

- Bør man bli flinkere til å spørre om hjelp?

- Vi vet at det er mange som ikke har mulighet fordi de for eksempel ikke har råd til digitalt utstyr, men de som kan mener jeg bør forsøke for å hjelpe seg selv. Det er mange muligheter til å få hjelp. Senior Norge har også en digital hjelpetelefon som kan ringes når som helst.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer