Samkjøring og betaling

Så mye bør du egentlig betale for å sitte på

Nye tall viser at det trolig ikke holder å betale for drivstoff.

BARE DRIVSTOFF?: Betaler du kun for drivstoff når du sitter på med noen? Foto: Syda Productions / Shutterstock / NTB scanpix.
BARE DRIVSTOFF?: Betaler du kun for drivstoff når du sitter på med noen? Foto: Syda Productions / Shutterstock / NTB scanpix.Vis mer

(Vi.no): De fleste av oss har sittet på i bilen til en venn, kollega eller andre.

Fordi det har vært enkelt, men kanskje også fordi det har vært den billigste løsningen.

Ofte er det slik at man kun deler kostnadene for drivstoff. Men har du betalt sjåføren penger, og har du i så fall betalt nok?

Opplysningsrådet for veitrafikken har tall som viser hva det koster å kjøre bilen, referert i publikasjonen «Eksempler på beregning av kostnader ved bilhold».

Det koster mer enn du kanskje skulle trodd.

Les også: Mistet førerkortet? Slik kan du klage

Kostnadene varierer

Kostnadene varierer etter hvor du bor i landet (i forhold til bompengestasjoner), hvor mye bilen kostet ny, og hvor langt du kjører.

Vi tar utgangspunkt i hva det koster i gjennomsnitt per kilometer.

I snitt kjøper nordmenn nye personbiler med en gjennomsnittspris på vel 400.000 kroner.

I gjennomsnitt kjører hver personbil i underkant av 15.000 kilometer i året.

Les også: Å bytte jobb kan bli en dyr lærepenge. Dette bør du vite

Dette koster det per kilometer

Bensinbiler:

  • 2,62 kroner i verditap.
  • 0,81 kroner for renter.
  • 0,62 kroner for forsikring.
  • 0,19 kroner i trafikkforsikringsavgift.
  • 0,35 kroner for vedlikehold.
  • 0,87 kroner for bensin.
  • 0,09 kroner for olje.
  • 0,24 kroner for dekk.
  • 0,51 kroner for service og reparasjoner.
  • 0,19 kroner for bompenger.

Totalt: 6,50 kroner per kilometer.

Det er flere kostnader som bør dekkes enn bare drivstoffet. Foto: StockLeb / Shutterstock / NTB scanpix.
Det er flere kostnader som bør dekkes enn bare drivstoffet. Foto: StockLeb / Shutterstock / NTB scanpix. Vis mer

Sitter du på med noen i 100 kilometer koster det altså 650 kroner for bileieren.

Les også: 5 ting du må vite før du putter penger i madrassen

Dieselbiler:

  • 2,62 kroner i verditap.
  • 0,81 kroner for renter.
  • 0,62 kroner for forsikring.
  • 0,19 kroner i trafikkforsikringsavgift.
  • 0,35 kroner for vedlikehold.
  • 0,68 kroner for diesel.
  • 0,09 kroner for olje.
  • 0,24 kroner for dekk.
  • 0,51 kroner for service og reparasjoner.
  • 0,19 kroner for bompenger.

Totalt: 6,31 kroner per kilometer

Sitter du på med noen i 100 kilometer koster det altså 631 kroner.

Tilsvarende opplysninger om el-bil kommer til våren.

Også Smartepenger.no har kalkulatorer hvor du selv kan regne ut egne bilkostnader.

- Betal ut fra situasjonen

Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank1, mener man bør betale bileieren ut fra situasjonen.

- Det er forskjell på om du som passasjer selv ber om å få sitte på eller om du blir tilbudt skyss. Deretter handler det om hva som er formålet med å sitte på, sier han.

SE AN SITUASJONEN: Prisen, og om man i det hele tatt skal betale, kommer helt an på hvem som tilbyr og spør, mener forbrukerøkonom i Sparebank 1, Magne Gundersen. Foto: Sparebank 1
SE AN SITUASJONEN: Prisen, og om man i det hele tatt skal betale, kommer helt an på hvem som tilbyr og spør, mener forbrukerøkonom i Sparebank 1, Magne Gundersen. Foto: Sparebank 1 Vis mer

Her er fem eksempler på bilturer hvor betalingen ifølge Gundersen kan variere:

  • Sitte på med naboen til jobb:
    - Her er det naturlig å tilby seg å betale - og naturlig for naboen å ta mot. Betalingen mener jeg bør ligge et sted mellom minimum halvparten av drivstoffet og bompenger, og maksimum det du sparer på å kjøre med naboen.
  • Sitte på med venn til fest: - Dropp betaling om du tilbyr en venn å sitte på samme vei som du skal. Neste gang er det vennen som kjører, dette jevner seg ut over tid.
  • En kort tur, som ikke gjentas ofte: - Hold betaling utenfor. En langtur, eller gjentatte korte turer er det mer naturlig å avtale betaling for. Når det gjelder familie kan dette være annerledes.
  • Hvor nærstående man er: - Ved fast samkjøring til jobb er det uansett naturlig å dele på utgiftene eller på kjøringen. For sporadisk kjøring er det mer naturlig å tilby betaling ved fjernt kjennskap enn ved nært vennskap. Ved langkjøring er det naturlig, selv for nære venner, å dele på utgiftene. Da tenker jeg på drivstoff og bom/ferge.
  • Hvem som spør: - Det er den som får fordelen av å sitte på som bør ta initiativet til betaling. Jeg tenker også at du bør være raskere med å foreslå å betale for deg om du er den som får sitte på og tok initiativet, enn om du er den som ble tilbudt å sitte på, sier Gundersen.

Gå til Vi.no-forsiden