
Følg Vi.no på Facebook
(Vi.no): - De er gull arbeidskraft for oss og presterer like godt som yngre ansatte. De har lite fravær og gjør en kjempejobb.
Janicke Stople, HR-direktør i TIDE Buss AS, skryter hemningsløst av de godt voksne bussjåførene som er fast ansatt hos dem.
Selskapet har de siste årene lagt opp til en strategi hvor seniorpolitikk står i fokus. I dag ansetter de med glede godt voksne arbeidstakere, på lik linje med de yngre.
Hos dem får sjåførene jobbe til de fyller 75 år.

Les også: Sjekk dette før du tar sluttpakke
Fra direktør til bussjåfør
En av dem, er Geir Skarstein (73) fra Bergen.
- Jeg syntes det var for tidlig å gi meg i arbeidslivet, og hadde lyst til å gjøre noe helt annet. Jeg hadde tenkt på å kjøre buss i flere år, og jeg visste at TIDE hadde behov for flere sjåfører, forteller Skarstein.
I sin tidligere karriere jobbet 73-åringen i salgs- og markedsbransjen. I de 20 siste årene, før han ble fast ansatt hos TIDE, var han direktør i et annet selskap i Bergen.
For mange er det å runde 60 synonymt med å nærme seg pensjonsalder.
For Skarstein var det motsatt; 60-årene ble starten på en ny karriere.
- Jeg hadde en myk overgang fra direktørjobben. Jeg fikk en etterlønnsavtale, ansatte en ny direktør, og jobbet to år som konsulent i selskapet.

Fem tips til deg over 55 som søker jobb
Samtidig hadde Skarstein et annet kort på hånden.
Han hadde tatt kontakt med TIDE Buss AS og vist sin interesse for videre jobb hos dem.
Fra før av hadde han førerkortklasse D, og derfor tillatelse til å kjøre buss.
Ved siden av konsulentjobben begynte han å kjøre buss for TIDE deltid.
- De trengte folk, og jeg var frisk og fin, så det var helt supert for meg! På det tidspunktet var jeg rimelig klar for ikke å sitte i flere styremøter, men heller hoppe på noe helt annet.
63 år gammel fikk han fast jobb i busselskapet.
Les også: Disse holder lengst ut i jobben
Den nye seniorbransjen
Flere arbeidsgivere nøler med å kalle inn arbeidssøkende over 58 år til intervju, viser den årlige undersøkelsen Norsk Seniorpolitisk barometer

Ifølge Kari Østerud, direktør i Senter for Seniorpolitikk, har dette tallet holdt seg stabilt de siste årene.
Dette er en pekepinn på at mange selskap opererer med en slags øvre aldersgrense av nye arbeidstakere:
- Hvis vi sammenligner svar fra denne undersøkelsen med arbeidsmarkedsundersøkelsen fra NAV, så viser de tallene at hvor lenge du står i ledighetskø øker med stigende alder. De over 60 er ledige mye lengre enn yngre. Det bekrefter at det er et slit å søke jobb i eldre alder, sier Østerud til Vi.no.
Men tallene viser også at eldre arbeidssøkere får ny jobb - det er vanskelig, men ikke umulig, bekrefter Østerud.

Fordeler ved å ansette seniorer
For enkelte bransjer har begynt å ansette flere seniorer.
En bransje utmerker seg - nemlig bussbransjen:
- Det kan se ut som at dette er blitt den nye seniorbransjen. 22 prosent av dem som kjører buss i Norge er over 60 år, rundt en fjerdedel, forteller Østerud.
Senter for Seniorpolitikk har kartlagt bussbransjen, og funnet ut at både ledere og bussjåfører mener at dette er et yrke som passer svært godt for seniorer.
Som TIDE har også busselskapet Nobina hatt en aktiv rekruttering av eldre ansatte.
Dette har vist seg å være et vellykket grep av selskapene, ifølge Østerud.
- En annen viktig faktor er etterspørsel av arbeidskraft, og det har vært vanskelig å rekruttere folk til yrket. Busselskapene er på leting etter kvalifisert personale, og der har seniorer og bussbransjen funnet hverandre. Flere av de eldre bussjåførene har byttet jobb i godt voksen alder, mange av dem er klare for å gjøre noe helt nytt, sier Østerud.
I 2018 gjorde også Statens Lånekasse for utdanning det enklere for folk å omskolere seg til bussjåfør. Nå får man nemlig støtte fra Lånekassen til å ta busslappen.
Les også: Aldersdiskriminering fortsetter å øke
- Stabil arbeidskraft
Janicke Stople forteller at TIDE rekrutterer flere og flere godt voksne arbeidstakere, og i selskapet jobber det sjåfører som er opp til 75 år gamle.
- Vi har stor verdi av våre seniorsjåfører. Vi søker et mangfold i vår rekruttering av sjåfører, både når det gjelder kjønn, alder og bakgrunn. Vi har for eksempel fokus på å få flere lærlinger, samtidig som vi trenger medarbeidere i alle aldersgrupper, sier Stople.
Hun understreker at en 60-åring kan ha inntil 15 år foran seg som bussjåfør.
Alder er derfor ingen hindring.
- Tvert imot! Seniorsjåførene er stabil arbeidskraft. De har lange yrkeskarrierer bak seg og har lyst til å jobbe som bussjåfør. De trives med kundekontakt og variasjonen yrket innebærer, legger Stople til.
At enkelte arbeidsgivere ønsker ansatte med mye kompetanse, men likevel vegrer seg for å ansette eldre, kan sies å være et paradoks.
Østerud i Senter for Seniorpolitikk mener at en del stereotypisk tankegang preger dem som rekrutterer - at eldre blir tilegnet negative egenskaper de kanskje ikke har:
- Jeg mener det er en utfordring at noen tror at kompetansen forsvinner med alder, og tenker at nye arbeidsgivere er best når de er unge. Så mener jeg at det er en myte at mange eldre arbeidssøkende ikke er oppdatert, sier Østerud.
Les også: Jobbe etter å ha tatt ut alderspensjon?
- Møt opp og vis deg frem
Geir Skarstein tror at arbeidsgivere som er skeptiske til seniorer er redde for å ansette noen som ikke er like frempå og «rask» som en yngre ansatt.

- Men jeg tenker at en person som har flere år på baken, er en like god arbeidstaker som en med færre år på baken. Fordi man har erfaringen. Eldre er jo også stabile, vi kommer på jobb hver dag, sier han.
Til dem som ønsker å jobbe videre etter fylte 60, og har søkt på flere stillinger uten å bli innkalt til intervju, har 73-åringen følgende råd:
- Blir du ikke innkalt, så må du ta kontakt med selskapet - selv om du ikke har hørt noe fra dem.
- Det beste er å være så dristig at du møter opp på arbeidsplassen personlig. Vis deg frem så du får en sjanse til å snakke med dem.
- Vær frempå - det hjelper i alle fall ikke å sitte hjemme.
Om halvannet år, fyller Skarstein 75 år.
Da får han ikke lov til å jobbe som bussjåfør lenger.
Men han har tenkt å stå hele løpet ut:
- Så lenge jeg er kognitivt oppegående og vet hva jeg heter, så kommer jeg til å jobbe til jeg er 75 år, ler han og legger til:
- Og jeg er glad i mennesker, noe som er en av grunnene til at jeg liker bussyrket. Det er en av de kjekkeste jobbene jeg har hatt!

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.