Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
- Sykmeldte kan ha fått avslag på feil grunnlag. Nå ber Nav deg om å ta kontakt hvis du tror du er berørt, oppfordrer Nav i en fersk nyhetsmelding på nettsidene sine.
Det handler om rett på sykepenger - og personer med flere arbeidsforhold som kan ha fått avslag på feil grunnlag. Hvem dette kan gjelde kan du lese mer om i denne artikkelen på Vi.no.
– Det er dessverre ikke mulig for Nav å identifisere akkurat hvilke saker som kan ha fått avslag på feil grunnlag, derfor er det viktig at personer som mener de er berørt tar kontakt med oss slik at vi får behandlet saken deres på nytt, sier ytelsesdirektør Eve V. Bergli i Nav videre i nyhetsmeldingen.

De største «Nav-lønningene» går til Thailand: Alt om utenlands-pensjonene
Vi Pluss
Jobbe som ufør? Slik påvirker yrkesinntekt hva du får i uføretrygd og uførepensjon
Vi PlussAt Nav sier de ikke kan identifisere hvem dette kan gjelde og at ansvaret legges på brukeren, er noe som får generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd til å reagere.
- For under en måned siden ba Nav brukere ta kontakt som følge av ny EØS-feil. Den gang knyttet til familieytelser. Nå, altså under en måned senere, så har vi nok en gang et eksempel på mulig feil. Nok en gang legges ansvaret over på bruker. Dette er rett og slett provoserende, sier Slaathaug til Vi.no.
- Det holder ikke!
- Vi vurderer nå å be politisk ledelse å vurdere disse forholdene opp mot forvaltningsloven og da særlig veiledningsplikten, sier Slaathaug videre.
Etter forvaltningsloven (§ 11) har Nav en veiledningsplikt. Veiledningsplikten gjelder overfor alle, og uavhengig av om man har en sak inne hos Nav. Det er dine behov som skal avgjøre rekkevidden av veiledningsplikten, ifølge den juridiske hjelpetjenesten Jussbuss.
Du har altså krav på å bli veiledet om regelverket og praksisen som er av betydning for saken din - og Nav skal opplyse om alt som kan få betydning for resultatet i saken din.
- Det er, for å si det meget forsiktig, uheldig at vi nå ser flere forhold hvor brukere av Nav sine tjenester nærmest selv forventes å ha en inngående forståelse for et regelverk Nav selv ser ut til å ha store problemer med å overholde, uttaler Slaathaug, og poengterer videre:
- Det er bra Nav går ut til offentligheten selv, men det vitner om dårlig oversikt når Nav selv ikke kan identifisere hvem dette gjelder. Det holder ikke!

Uføre-avslag fra Nav? Her kan du likevel få uførestøtte
Vi Pluss
Banklån på uføretrygd eller AAP? - Uføre er høyt prioritert
Vi PlussNav: - Du trenger ikke kunne regelverket. Ta kontakt
Vi.no har forelagt kritikken til Nav. Ytelsesdirektør Bergli svarer at de ikke har noen mulighet til å finne de som kan være rammet - og sier at man heller ikke trenger å kjenne regelverket for å ta kontakt:

- I denne saken kan vi dessverre ikke finne berørte på en annen måte enn å be personer om å kontakte oss. Enkelte systemer i NAV gir ikke gode nok muligheter til å identifisere saker. I informasjonen vi har lagt ut på nav.no står det beskrevet hvem som kan være berørt. Du trenger ikke å sette deg inn i regelverket for å ta kontakt med oss. Hvis du lurer på om dette kan gjelde deg, ber vi deg om å ta kontakt, så ser vi på saken din på nytt, sier Bergli til Vi.no.

Tannbehandling i utlandet på statens regning
Vi Pluss
Flytte utenlands? Pass på trygde- og skattefellene
Vi PlussVeiledningsplikt vs. brukernes ansvar
Stiftelsen Rettferd har en hjelpetjeneste for Nav-spørsmål, «Hjelp med Nav», som er en uavhengig, gratis og nøytral rådgivningstjeneste for deg som har dialog med blant andre Nav, og som står fast i egen sak. Etter at den offentlige støtten til tjenesten ble kuttet i år, er den nå kraftig redusert.
Slaathaug peker på at Stiftelsen Rettferd har fått avslag på søknad om økonomisk støtte fra det offentlige til «Hjelp med Nav» - der nettopp veiledningsplikten ble brukt som hovedargument for avslaget.
- Da er det rart at det offentlige legger så stort ansvar på brukerne som de gjør i denne saken - og som ble gjort i saken om familieytelser, avslutter Slaathaug.

Dette kan Nav fortelle andre om deg
Vi Pluss
Mange fordeler ved godkjent yrkesskade: Slik får du det
Vi Pluss
Nav: Dette må til for å bli ufør
Vi Pluss-
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.