Nav: Ny veileder om økonomisk sosialhjelp

Nye Nav-krav om sosialhjelp: - Nav burde fått tydeligere beskjed

Nav skal ha mer fokus på skjønn og raushet og mindre på dokumentasjonskontroll, ifølge den rykende ferske Nav-veilederen om økonomisk sosialhjelp. Men Mímir Kristjánsson i Rødt mener at veilederen burde vært enda tydeligere om hjelpen Nav skal gi.

ETTERLYSER TYDELIGERE KRAV: - Nav må gi folk mer forutsigbarhet. Behovene for de som trenger hjelp forsvinner ikke over natta, sier Kristjánsson. Foto: NTB
ETTERLYSER TYDELIGERE KRAV: - Nav må gi folk mer forutsigbarhet. Behovene for de som trenger hjelp forsvinner ikke over natta, sier Kristjánsson. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

I dag presenterte Arbeids- og inkluderingsdepartementet en ny veileder om økonomisk sosialhjelp, laget spesielt med utgangspunkt i dagens situasjon med økte levekostnader. Veilederen skal brukes som et hjelpemiddel for kommunene - som skal utøve skjønn om hjelpebehovet og foreta konkrete og individuelle vurderinger.

Vi.no har skrevet mer om kravene i den nye Nav-veilederen her.

Det er kun timer siden veilederen ble lagt ut (du kan også lese den her) - men reaksjonene lar ikke vente på seg. Tilbakemeldingene er at det er et skritt i riktig retning - men Mímir Kristjánsson, stortingsrepresentant for Rødt og medlem av arbeids- og sosialkomiteen, mener at veilederen burde vært tydeligere på en del punkter:

- Det er bra at regjeringen vil gjøre det lettere for folk å få hjelp fra Nav, som Rødt har foreslått. Det er særlig viktig at folk ikke skal nektes sosialhjelp fordi de får andre typer støtte. Men veilederen burde vært mye tydeligere på at ingen som ber om hjelp, skal bli møtt med urimelige dokumentasjonskrav eller krav om å kvitte seg med eiendeler, selv for de som trenger hjelp over lengre perioder, sier han.

Kristjánsson har tidligere uttalt til Vi.no at velferdsstaten svikter, etter at Nav i november presenterte en rapport om utviklingen av lavinntekt og levekår i Norge - som er nedslående for pensjonister og uføre.

- Nav burde fått tydeligere beskjed

Rødt ba tidlig om en ny Nav-veileder etter modell fra koronaperioden - som skulle gjøre det lettere for folk å få hjelp. Veilederen gjaldt fra 23. mars 2020 fram til 30. juni 2022.

Den nye veilederen, som du kan lese her, beskriver hvordan Nav skal jobbe for å sikre brukerne den nødvendige hjelpen - og hva de kan godkjenne av dokumentasjon for ulike grupper søkere.

LÅN OG GJELD: Lars har tatt opp kreditt- og forbrukslån for å finansiere bilinteressen - og skylder nå over 1 million kroner. I tillegg går han 14 000 kroner i minus hver måned. Han holder gjeldsordning og lønnstrekk på avstand med pengehjelp fra sin pensjonerte mamma på over 80 år. Video: Lyxfellan/Viaplay Vis mer

Kristjánsson mener imidlertid at veilederen burde være tydeligere om det å gi folk en forutsigbarhet over lengre tid:

- Nav burde fått tydeligere beskjed om at de som søker om hjelp får innvilget støtte over lengre perioder, som også Fellesorganisasjonen har tatt til orde for. Nav må gi folk mer forutsigbarhet. Behovene for de som trenger hjelp forsvinner ikke over natta, sier Kristjánsson.

Han poengterer at vi er midt i en brutal og voksende fattigdoms- og forskjellskrise.

- Antallet som trenger sosialhjelp vokser kraftig, men vi vet at det er enda flere som går til frivillige organisasjoner enn til Nav for hjelp. Det er en fallitterklæring for velferdsstaten. Nå må vi ta tilbake kontrollen.

- Et godt skritt i riktig retning

Stiftelsen Rettferd, som også har tjenesten Hjelp med Nav og Hjelp med gjeld, meldte allerede tidlig i høst om daglige henvendelser fra folk med økonomi- og gjeldsproblemer. Generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd uttalte til Vi.no i september at han fryktet for lange ventetider og lav kapasitet hos de offentlige hjelpeordningene - og etterlyste handling fra myndighetene.

Om den nye Nav-veilederen for økonomisk sosialhjelp sier Slaathaug at det etter deres mening er et godt skritt i riktig retning - og han kommentarer at det er gledelig å se at politisk press og påvirkning nytter.

- Vi har lenge vært bekymret for brudd på veiledningsplikten i denne type saker, og tillater oss nå til å håpe at den nye veilederen vil bedre dette slik at vår frykt gjøres til skamme i tida framover, sier Slaathaug til Vi.no.

Generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd. Foto: Geir Dokken (www.geirdokken.com)
Generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd. Foto: Geir Dokken (www.geirdokken.com) Vis mer

- Som den nye veilederen nå sier, så er det viktig at Nav har tillit til de opplysningene som brukerne legger fram. Tillit må gå begge veier. Nav må ha tillit til brukerne, og ved å vise tillit så vil NAV også få økt tillit hos brukerne. Det er viktig med god samhandling mellom bruker og Nav, sier han videre.

I veilederen presiseres det at «Det er viktig at Nav-kontoret har tillit til de opplysningene som brukerne legger fram. Der hjelpebehovet er kortvarig bør NAV-kontoret i større grad innrette fokuset mot hvilken dokumentasjon som er nødvendig for å finne gode løsninger sammen med brukeren, og i mindre grad behovet for kontroll.»

- Vi ønsker oss selvsagt en enda større tydelighet og om mulig mer forståelse for brukerens situasjon i veilederen, men velger nå å se på dette som et oppriktig ønske fra politisk ledelse om en Nav som er til for brukerne. Så får vi som brukerorganisasjonene være flinke med å følge opp de signalene som kommer fra brukerne i tida framover, og fremme disse videre. Selv om vi som interesseaktør ofte er kritiske, så er det desto viktigere å være optimistisk når ting går i riktig retning! sier Slaathaug.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.