Nav: Ny veileder om økonomisk sosialhjelp

Nye Nav-krav: Fokus på løsninger - mindre på kontrollbehov

Nav får i dag en ny veileder om økonomisk sosialhjelp. Der er det beskrevet hva Nav-kontorene skal ha fokus på nå, når folk ber om hjelp. Mer fokus på skjønn og raushet er stikkord - og det skal stilles mindre krav til dokumentasjon og kartlegging for kortvarig økonomisk hjelp.

ØKONOMISK HJELP FRA NAV: Nav har nå fått en ny veileder spesielt tilpasset den økonomiske situasjonen nå, som forteller hvordan Nav-kontorene skal jobbe for å hjelpe brukerne. Foto: NTB
ØKONOMISK HJELP FRA NAV: Nav har nå fått en ny veileder spesielt tilpasset den økonomiske situasjonen nå, som forteller hvordan Nav-kontorene skal jobbe for å hjelpe brukerne. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Arbeids- og inkluderingsdepartementet, som er den høyeste sjefen til Nav, har i dag kommet med en ny veileder om økonomisk sosialhjelp.

Den er laget spesielt med utgangspunkt i dagens situasjon med økte levekostnader. Departementet sier at den skal brukes som et hjelpemiddel for kommunene for å utøve skjønn og foreta konkrete og individuelle vurderinger.

Veilederen anbefaler Nav-kontorene blant annet å stille mindre krav til kartlegging og dokumentasjon og å være tilbakeholden med å kreve salg av eiendeler dersom hjelpebehovet er kortvarig. Barns behov skal tas spesielt hensyn til, skriver departementet i en pressemelding.

– Alle merker at prisene har steget mer enn normalt, og flere har behov for hjelp. Jeg innfører i dag en ny veileder for Nav som understreker folks rett til individuell behandling, de ansattes faglige skjønn og rausheten som ligger i lovverket, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) i en pressemelding.

– Jeg forventer og har tillit til at Nav nå bruker den nye veilederen og utnytter handlingsrommet den gir, sier Mjøs Persen.

LUKSUSFELLEN: Margareta Lindholm (55) hadde allerede gjennomført en gjeldsordning da hun nok en gang endte opp med uoverstigelige økonomiske problemer. Hun har fått kontroll på økonomien med hjelp fra familien - og økonomiekspertene i svenske Lyxfellan, som kan sees på Viaplay. Klipp: Viaplay Vis mer

- Viktig at Nav har tillit

I veilederen, som du kan lese her, skriver de at det er viktig at Nav-kontoret har tillit til de opplysningene som brukerne legger fram.

- Der hjelpebehovet er kortvarig bør Nav-kontoret i større grad innrette fokuset mot hvilken dokumentasjon som er nødvendig for å finne gode løsninger sammen med brukeren, og i mindre grad behovet for kontroll, heter det i veilederen.

Veilederen beskriver hvordan Nav-kontoret skal jobbe med kartlegging av den enkeltes behov, hvordan Nav skal tenke om dokumentasjon fra brukeren og hvordan dette skal veies opp mot tidsaspektet i hjelpebehovet. For de med kortvarig hjelpebehov skal ikke være behov for en like grundig kartlegging av behov og midler som ved mer langvarige hjelpebehov.

Slik beskrives behovet for kartlegging i den nye veilederen:

For brukere med kortvarige behov, trenger Nav-kontoret ofte bare opplysninger om:

  • Familie- og bosituasjon (om søker bor alene, har forsørgeransvar) Økonomisk situasjon (innestående på konto, eventuelle inntekter i tida framover, boutgifter som husleie, strøm, boliglån, mm, helseutgifter og eventuelle utgifter til barn)

For brukere med behov for hjelp over lengre tid, trenger Nav-kontoret ofte opplysninger om:

  • den økonomiske situasjonen (er det for eksempel utgifter som kan reduseres, muligheter til selvforsørgelse som kan utnyttes, noe mer bruker trenger å få dekket for å kunne bli selvhjulpen mv.)
  • Behov for oppfølging og samarbeid med andre (for eksempel økonomisk rådgivning)

Letter på kravene for dokumentasjon

Veilederen omtaler også hvordan dokumentasjon kan leveres - og det understrekes at Nav-kontoret må gjøre en konkret og individuell vurdering av hvordan opplysningene skal dokumenteres.

- Det innebærer å vurdere om det er tilstrekkelig at en opplysning kan tas imot muntlig, eller om det er nødvendig å innhente skriftlig dokumentasjon.

Det understrekes at Nav-kontorene må ha tillit til opplysningene som gis. Vi.no har tidligere skrevet om Nav-kravene for økonomisk sosialhjelp og hvordan stønaden beregnes, som du kan lese her. Der beskriver vi blant annet hva slags dokumentasjon brukerne kan bli bedt om å gi. I den nye veilederen understrekes det at for kortvarig sosialhjelp så stilles det ikke så strenge krav til hvordan opplysningene kan dokumenteres. Utskrifter og mobilbilder kan for eksempel være nok ved kortvarige hjelpebehov.

Om kontoutskrifter spesielt understreker veilederen at dette ikke kan kreves:

- Kontoutskrifter inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av dette er ikke relevant for Nav-kontorets behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves framlagt rutinemessig.

Flere ber om sosialhjelp

Nav har kartlagt hvordan hjelpebehovet har utviklet seg - og ser en stor økning i løpet av det siste året. Det er også store forskjeller i hvordan økningen i søknader om sosialhjelp er fordelt mellom kommunene, hvor de minste kommunene opplever en større økning enn de store bykommunene.

Noen kommuner melder også at flere lavinntektsgrupper, både personer som er i arbeid og personer som mottar trygdeytelser, søker oftere sosialhjelp nå enn tidligere.

– Ta kontakt med oss i Nav så tidlig som mulig hvis du mangler penger til mat og strøm, eller ikke vet hva du skal gjøre for å betale regningene eller avdragene på huslånet. Vi kan hjelpe både med kortsiktige og mer langsiktige løsninger, uttaler Nav-direktør Hans Christian Holte.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.