Nav

Ny oppstart for Nav-hjelp

Gratistjenesten for hjelp med Nav-spørsmål åpnes på nytt.

GRATIS NAV-HJELP: Selv om Nav har en lovpålagt veiledningsplikt er det mange som trenger hjelp med Nav-spørsmål. Nå gjenoppstår gratistjenesten «Hjelp med Nav», på tross av manglende offentlig finansiering. Foto: Kristin Sørdal
GRATIS NAV-HJELP: Selv om Nav har en lovpålagt veiledningsplikt er det mange som trenger hjelp med Nav-spørsmål. Nå gjenoppstår gratistjenesten «Hjelp med Nav», på tross av manglende offentlig finansiering. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Vi.no fortalte for litt siden om gratistjenesten «Hjelp med Nav» som måtte legge ned på grunn av manglende offentlig finansiering.

I løpet av nesten to år i drift rakk de å hjelpe 1600 enkeltpersoner med rådgivningstjenester i Nav-saker.

De fikk prosjektmidler over statsbudsjettet for 2021 - men så ble støtten fjernet med statsbudsjettet for 2022. Og de fikk streng beskjed om at de ikke får lov til å bruke stiftelsens ordinære driftstilskudd på «Hjelp med Nav».

Da var det kroken på døra.

Men stiftelsen ser at det fremdeles er et stort behov for Nav-hjelp og jobber fremdeles for å få fortsatt støtte. Og nå har de stablet sammen frivillige slik at Nav-hjelpen kan gjenoppstå, om enn i litt mindre skala enn tidligere.

Dette kan Nav-hjelpen gjøre

Tor Bernhard Slaathaug fra Stiftelsen Rettferd sier til Vi.no at de til tross for manglende vilje til offentlig finansiering har klart å stable «Hjelp med Nav» på plass igjen:

- Av og til er det nødvendig med litt praktisk og «hands on» bistand fra rådgivere og jurister som ikke koster skjorta. Fra og med 20. mai tar vi igjen imot henvendelser vedrørende Nav, sier Slaathaug.

Han sier han er relativt fornøyd med at de har fått på plass en frivillig tjeneste, men er samtidig redd Hjelp med Nav ikke kan levere et like godt tilbud som tidligere:

- Selv om vi nå har Hjelp med Nav på plass, så er det et prosjekt med enkelte begrensninger i forhold til hva tjenesten leverte tidligere. Vi har ikke mulighet til å yte annet enn generell rådgivning, da det er utfordrende av ulike årsaker for frivillige medarbeidere å gå dypt og grundig inn i Nav-saker. Det handler om ressursbruk vi kan legge i hver enkelt sak, rett og slett.

De frivillige Nav-hjelperne er både jurister og Nav-rådgivere. Tjenesten vil være åpen på hverdager mellom kl. 10 og 13.

- Behovet er der dessverre

- Vi er selvsagt glade og ganske stolte over at vi til tross for å ikke ha en krone offentlige midler til tjenesten «Hjelp med Nav», nå klarer å levere et helt gratis og en faglig kompetent rådgivningstjeneste for Nav-spørsmål. Behovet er der dessverre, sier Slaathaug.

Tjenesten startet som et prosjekt i regi av Stiftelsen Rettferd for å møte de mange spørsmålene som oppstod med koronapandemien.

Selv om mange kontakter Nav direkte med spørsmål, og Nav har en veiledningsplikt, kan det likevel være mange som trenger hjelp og en ekstern vurdering, som Slaathaug sier:

- Det er et veldig stort behov for second opinion når det gjelder Nav. Selv om det er en opplysnings- og veiledningsplikt i Nav, hender det ofte at man får forskjellige svar fra veileder og andre instanser i Nav, som blir utfordrende for den det gjelder. Vi har erfart at man fort kan bli litt liten når man møter Nav-systemet.

- Underlig signal

- Hjelp med Nav ble ikke prioritert av regjeringen i revidert, noe som var synd. Vi registrerer jo også at regjeringen velger å kutte Eldreombudet, samt kutte 20 prosent i bevilgningene til arbeid med internasjonale menneskerettigheter. Det er etter Stiftelsen Rettferd sin oppfatning et rimelig underlig signal regjeringen her nå totalt sender om rettighetsarbeid både i Norge og internasjonalt, uttaler Slaathaug.

Stiftelsen håper fremdeles på finansiering slik at tjenesten kan profesjonaliseres ytterligere, ut over den frivillige tjenesten de nå starter opp fra 20. mai.

- Hjelp med Nav fikk offentlig støtte som følge av covid-19 pandemien. Samtidig så var vi tydelige på at etterdønningene av pandemien ville få konsekvenser for vanlige folk som ville legge et press på Nav. I tillegg har vi fått en helt ny krise knyttet til Ukraina, vi har skyhøye strøm- og drivstoffpriser, matvareprisene går opp, ja i det hele tatt så er det mildt sagt noen problemer som er i ferd med å vokse seg store for også helt vanlige folk. I tillegg har vi rentespøkelset som ulmer i bakgrunnen, sier Slaathaug.

Han kommenterer at alt dette tilsier at det er behov for Hjelp med Nav - men også tjenesten «Hjelp med gjeld», som også er et prosjekt som Stiftelsen Rettferd fikk prosjektmidler til i kjølvannet av koronapandemien.

Også finansieringen av Hjelp med gjeld er borte fra statsbudsjettet - og den er dermed ikke i drift.

SØLVPUSS: Har du glemt å pusse bunadsølvet? Da kan denne videoen være noe for deg! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.