Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
BankID på mobil er på vei ut og skal erstattes av BankID app, som Vi.no har skrevet alt om her. Der oppfordres kunder også til å ta i bruk den nye ID-appen allerede nå, for å unngå eventuelle problemer når det er helt slutt for BankID på mobil:
For å aktivere den nye BankID-appen kreves det nemlig at du har et gyldig BankID-sertifikat, og dette er en utfordring som selskapet bak appen forteller at noen kan oppleve problemer med, som skyldes at BankID-sertifikatet deres har utløpt.
Et annet problem som noen kan støte på, er også at banken deres ikke støtter BankID-appen.
Det er nemlig slik at de aller fleste bankene i Norge støtter BankID-appen - men ikke alle. Og her kommer problemet:
Dersom du har et BankID-sertifikat som er utstedt av en bank som ikke støtter appen, får du heller ikke aktivert den nye BankID-appen. Du må da bruke bankens egen ID-løsning.
Ny BankID: - Lurt å ta i bruk allerede nå

Banklån på uføretrygd eller AAP? - Uføre er høyt prioritert
Vi PlussBankene som ikke er med
Det er selskapet BankID BankAxept, som er samme selskap som Vipps, som har utviklet den nye fellesløsningen for BankID-app. Her kan du se listen over bankene som er med og som har åpnet for bruk av appen - og der kan du også se hvilke banker som per nå har valgt andre løsninger.
- De bankene som i dag ikke benytter seg av BankID-appen er de som har utviklet egne app-løsninger for sine kunder, sier Kristin Estil Jacobsen, kommunikasjonsrådgiver i BankID BankAxept.
Hun forteller at både Sparebank1, Danske Bank og Nordea i dag har egne løsninger.
- Kundene vil få informasjon fra sin bank om de skal benytte seg av BankID-appen eller bankens egen løsning for BankID når BankID på mobil fases ut, sier Jacobsen.
Danske Bank: Vil bli med på fellesløsningen
Eivind Evjen, kommunikasjonsrådgiver Danske Bank, sier til Vi.no at Danske Bank benytter en egenutviklet sikkerhetsløsning som heter MobilID.
- Dette er en app som fungerer som en elektronisk kodebrikke. Noe av bakgrunnen for at vi valgte å lage vårt eget produkt innen dette feltet er at vi allerede ved utviklingsstadiet så at en ny og forbedret BankID-løsning var på trappene. Vi fikk dermed muligheten til å rigge et produkt som var mer lik sektorløsningen som nå er på vei, for på den måten å forenkle overgangen.
Men Evjen sier de vil komme etter og bli med på BankID-appen:
- Vi har alle intensjoner om å ta i bruk den nye brede løsningen man nå er i ferd med å rulle ut.

Store bankkort-endringer

DNB-legitimering: Risikerer dagbøter
SpareBank1: Usikker om overgang
Ida Håvik, kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 forteller at de har hatt sin egen «BankID-app» siden 2011.
- Den har de samme bruksområdene som BankIDs app. Vår app er godt innarbeidet og svært godt likt, og benyttes i dag av rundt 650 000 SpareBank 1-kunder. Den kan blant annet brukes til å logge inn og betale i nettbanken og gjøre korthandel på nett – også med finger- eller ansiktsgjenkjenning. I tillegg kan den brukes til signering og enkel identifisering på brukersteder som Altinn, Skatteetaten og Nav. Dette er en app vi hele tiden utvikler, også i tett samarbeid med BankID.
- Er det slik at også dere også gradvis vil gå over til BankID-appen?
- Det er ikke besluttet, men både vi og BankID er enige om er at det er app som er framtida. Per i dag er det SpareBank 1-appen vi tilbyr, sier Håvik.

Det enkle svaret om den beste pensjonssparingen
Vi Pluss
Kommunen kan ta av pensjonssparingen din
Vi PlussNordea: Anbefaler Nordea ID
Johannes Utvåg, kommunikasjonsrådgiver i Nordea, forteller at de får en del henvendelser fra kunder som lurer på hvilken dato BankID på mobil vil slutte å fungere og hva som skjer etter det. Og på det er svaret at BankID Norge har gått ut med informasjon om at utfasing av tjenesten vil starte i september 2022, men at de ikke har noen endelig sluttdato.
- Vi anbefaler alle kunder som tar kontakt med oss å komme i gang med bruken av app i stedet for. Er du kunde i Nordea anbefaler vi at du bruker Nordea ID som er vår egen app, denne kan du bruke alle steder hvor du har behov for BankID – også utenfor Nordea, sier Utvåg.
Men hva er forskjellen på Nordeas egen app og BankID-appen - og hvorfor har de egentlig sin egen app?
- Begge er apper som kan brukes til å logge inn, godkjenne betalinger og signere dokumenter. Forskjellen er at Nordea har laget en egen app som fungerer mer sømløst med vår nett- og mobilbank. Nordea ID er kort og godt bedre tilpasset Nordeas kunder. Nordea ID kan brukes alle steder der du trenger BankID – også utenfor Nordea. Du kan bruke appen til både innlogging, identifisering og signering av dokumenter, sier Utvåg, og legger til:
- Har du BankID-avtale i annen bank kan du bruke BankID-appen til å logge inn i nettbank og mobilbank hos oss.
Men ettersom Nordea ikke er med på den generelle app-løsningen, vil det altså ikke være mulig for Nordea-kunder å aktivisere og bruke den generelle BankID-appen.
- Man får altså ikke benyttet BankID-appen dersom man er Nordea-kunde?
- Hvis du har BankID fra Nordea, trenger du ikke «Bankid-appen». Vi har vår egen app som heter Nordea ID som erstatter BankID på mobil. Er du kunde i Nordea anbefaler vi at du bruker Nordea ID, den er tilpasset våre plattformer som nettbank og mobilbank og du vil oppleve en sømløs prosess - du kan også bruke Nordea ID utenfor Nordea, svarer Utvåg på dette.

Hva skjer med lånet ditt om du blir ufør, må på AAP - eller privatøkonomien plutselig endrer seg?
Vi Pluss
Vurderer digitale kontanter
- Trenger ikke være bekymret
Generelt understreker Utvåg at man ikke trenger å være bekymret for å bytte fra BankID på mobil til app.
- Du vil kunne bruke app på akkurat samme steder for du har brukt BankID på mobil. Dagens BankID på mobil-løsning krever både data- og telefonforbindelse på mobilen, mens appen kun trenger data forbindelse. Dette er en stor fordel med app siden du vil oppleve tjenesten mer stabil.
Eventuelle spørsmål kan du rette til banken din.
- Det ligger informasjon og veiledninger på Internett hvor du får svar på det du måtte lure på. Er du usikker eller ikke finner det du trenger kan du ta kontakt med banken din og de vil hjelpe deg med å aktivere en annen løsning, sier Utvåg.

Luksushotell i norsk natur: Noen er i særklasse
Vi Pluss
Lån, gave eller arv? Gjør dette før pengene gis
Vi Pluss
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.