Sette inn og ta ut penger

Norske kommuner mangler kontanttjenester

20 kommuner mangler både minibank, bank i butikk og bankfilial, noe som kan være lovstridig - og dessuten skape problemer spesielt for de eldre.

PENGER I BANKEN: Selv om kontantbruken går ned, er det bankenes plikt å tilby kontantuttak og mulighet for å sette inn kontanter, påpeker Finanstilsynet. Foto: NTB
PENGER I BANKEN: Selv om kontantbruken går ned, er det bankenes plikt å tilby kontantuttak og mulighet for å sette inn kontanter, påpeker Finanstilsynet. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det er P4 som melder at 20 av Norges 356 kommuner i tillegg til Svalbard, verken har minibank, bank i butikk eller en bankfilial tilgjengelig for innbyggerne.

Dermed er det i disse kommunene kun mulig å ta ut kontanter over disken i dagligvarebutikker, som ifølge Finanstilsynet har en langt lavere beløpsgrense, og heller ikke kan ta imot kontantinnskudd.

Vanskelig for de eldre

Bardu kommune i Troms er en av de 20 kommunene dette gjelder, og ordfører Toralf Heimdal sier særlig mange eldre i kommunen sliter med det dårlige tilbudet.

- Vi merker det særlig rundt høytider som for eksempel konfirmasjoner at mange savner dette tilbudet. Flere eldre er heller ikke godt kjent med digitale løsninger som Vipps noe som gjør situasjonen ekstra vanskelig, sier ordføreren til P4.

Vi.no har tidligere skrevet om at det for en del eldre som er avhengig av å reise kollektivt, har bydd på utfordringer å ikke få lov til å betale med kontanter om bord på bussen under koronapandemien.

Bankene har kontantplikt

Selv om kontantbruken blir stadig mindre, betyr ikke dette at bankene kan slutte å tilby kontantuttak til brukerne, påpeker Per Mathis Kongsrud, direktør i Finanstilsynets avdeling for digitalisering og analyse overfor P4.

Finansforetakslovens paragraf 16-4 sier følgende: Banker skal i samsvar med kundenes forventninger og behov, motta kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter.

Med bakgrunn i at flere banker framholder at de ikke har ansvar for å tilby kontanttjenester, ba Finansdepartementet i vår Finanstilsynet utarbeide et høringsnotat med utkast til forskrift som klargjør at den enkelte bank må sørge for at kundene har mulighet for å sette inn og ta ut kontanter, enten i bankens egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.

I høringsnotatet påpeker Finanstilsynet at det er opp til bankene selv å innrette seg slik at de oppfyller denne plikten, og at det avgjørende er at kundenes behov for kontantinnskudd og kontantuttak dekkes på en hensiktsmessig måte. Bestemmelsen utelukker ikke at bankene kan ta betalt for innskudd eller uttak, og den stiller heller ikke krav om at bankene må utføre kontanthåndteringen selv.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer