Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
1. november har vi rundet 1 million alderspensjonister i Norge - og det er altså 1 million nordmenn som tar ut hel eller delvis alderspensjon fra Nav.
Da er det kanskje ikke overraskende at nettopp pensjon er noe av det Nav får mest spørsmål om:
Jørn Torbergsen, direktør i Nav kontaktsenter, forteller at de svarer på spørsmål i mange kanaler: Det er mulig å nå Nav på telefon, chatbot, chat og skriftlig spørsmål-svar-tjeneste.
- Det vi har flest spørsmål om i oktober 2021 i disse kanalene er sykepenger, foreldrepenger, dagpenger, sosiale tjenester og pensjon, sier Torbergsen, som understreker at dette også er representativt for den generelle fordelingen av spørsmål til Nav i de ulike kanalene i løpet av året.
Nav kontakt
Torbergsen forteller at det er litt ulikt hva folk spør Nav om i de ulike kontaktpunktene:
- På telefon har vi flest henvendelser fra privatpersoner om sykepenger, arbeidsavklaringspenger, arbeidssøking og dagpenger og pensjon. I tillegg er det mange spørsmål om sosiale tjenester. Til sammenlikning er det så langt i oktober svart på 42 529 henvendelser om sosiale tjenester, mens 13 170 har ringt oss med spørsmål om pensjon.
- I vår chatbot Frida spør flest om sykepenger, med 28 305 henvendelser i aktuelle periode. Deretter følger foreldrepenger, dagpenger, sosiale tjenester og pensjon. Om tema pensjon har Frida så langt i oktober svart på 4 988 henvendelser
- På chat med veileder er det familie som er på topp med 3 896 henvendelser så langt i oktober. Deretter følger spørsmål om helse arbeid, sosiale tjenester, uføretrygd og pensjon. Til sammenlikning har pensjon 512 henvendelser på chat i oktober.
- I tjenesten Skriv til oss ligger spørsmål relatert til helse på topp i oktober, med 24 727 henvendelser. Deretter følger familie, arbeid, uføretrygd og pensjon. Om pensjon har vi svart på 3 566 henvendelser via Skriv til oss så langt i oktober.
Utbetaling fra Nav?
- På Nav.no er generell informasjon om våre tjenester i stor grad tilgjengelig for innbyggere i dag. Personer som kontakter oss på telefon, chat eller «Skriv til oss» har derfor ofte behov for avklaringer og vurdering som gjelder sin sak, sier Torbergsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.