Ditt Nav, mitt Nav, login og utbetalinger

Nav-spørsmålene «alle» vil ha svar på

Nav får mest spørsmål om pensjon, uføretrygd, sykepenger, foreldrepenger, dagpenger og sosiale tjenester.

DITT NAV - ELLER PERSONLIG OPPMØTE? Du finner det meste av skjemaer, informasjon og dine Nav-ytelser på Ditt Nav - men har du ikke mulighet eller kunnskap til å bruke digitale tjenester er det mulig å få hjelp på telefon eller personlig oppmøte. Foto: Kristin Sørdal
DITT NAV - ELLER PERSONLIG OPPMØTE? Du finner det meste av skjemaer, informasjon og dine Nav-ytelser på Ditt Nav - men har du ikke mulighet eller kunnskap til å bruke digitale tjenester er det mulig å få hjelp på telefon eller personlig oppmøte. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

1. november har vi rundet 1 million alderspensjonister i Norge - og det er altså 1 million nordmenn som tar ut hel eller delvis alderspensjon fra Nav.

Da er det kanskje ikke overraskende at nettopp pensjon er noe av det Nav får mest spørsmål om:

Jørn Torbergsen, direktør i Nav kontaktsenter, forteller at de svarer på spørsmål i mange kanaler: Det er mulig å nå Nav på telefon, chatbot, chat og skriftlig spørsmål-svar-tjeneste.

- Det vi har flest spørsmål om i oktober 2021 i disse kanalene er sykepenger, foreldrepenger, dagpenger, sosiale tjenester og pensjon, sier Torbergsen, som understreker at dette også er representativt for den generelle fordelingen av spørsmål til Nav i de ulike kanalene i løpet av året.

Nav kontakt

Torbergsen forteller at det er litt ulikt hva folk spør Nav om i de ulike kontaktpunktene:

  • På telefon har vi flest henvendelser fra privatpersoner om sykepenger, arbeidsavklaringspenger, arbeidssøking og dagpenger og pensjon. I tillegg er det mange spørsmål om sosiale tjenester. Til sammenlikning er det så langt i oktober svart på 42 529 henvendelser om sosiale tjenester, mens 13 170 har ringt oss med spørsmål om pensjon.
  • I vår chatbot Frida spør flest om sykepenger, med 28 305 henvendelser i aktuelle periode. Deretter følger foreldrepenger, dagpenger, sosiale tjenester og pensjon. Om tema pensjon har Frida så langt i oktober svart på 4 988 henvendelser
  • På chat med veileder er det familie som er på topp med 3 896 henvendelser så langt i oktober. Deretter følger spørsmål om helse arbeid, sosiale tjenester, uføretrygd og pensjon. Til sammenlikning har pensjon 512 henvendelser på chat i oktober.
  • I tjenesten Skriv til oss ligger spørsmål relatert til helse på topp i oktober, med 24 727 henvendelser. Deretter følger familie, arbeid, uføretrygd og pensjon. Om pensjon har vi svart på 3 566 henvendelser via Skriv til oss så langt i oktober.
DETTE FÅR DU I PENSJON: Skuespiller Geir Kvarme blir veldig overrasket når han i TV-programmet «I lomma på Silje» får vite hva han kan forvente å få i pensjon. Hans situasjon er ikke unik: Undersøkelser viser at to av tre i alderen 45 til 60 år ikke aner hva de kan forvente å få utbetalt i pensjon, når den tid kommer. Foto: Viaplay/TV3 Vis mer

Utbetaling fra Nav?

- På Nav.no er generell informasjon om våre tjenester i stor grad tilgjengelig for innbyggere i dag. Personer som kontakter oss på telefon, chat eller «Skriv til oss» har derfor ofte behov for avklaringer og vurdering som gjelder sin sak, sier Torbergsen.

Han forteller at de vanligste spørsmålene de får fra privatpersoner derfor handler om:

  • Hva kan jeg ha rett til?
  • Jeg trenger støtte til å bruke/forstå de digitale løsningene på Nav.no
  • Jeg trenger en bekreftelse på at jeg har gjort det riktig
  • Hva er status på min sak?
  • Hva og når får jeg utbetalt penger?

- Når det gjelder spørsmål om pensjon lurer folk ofte på hva de får i pensjon og når det lønner seg å ta ut pensjon. Vi veileder også i spørsmål om hvordan man søker om pensjon, forteller Torbergsen.

Ditt Nav, Mitt Nav

Alle kan logge inn på sin egen side på Nav, som kalles «Ditt Nav» (altså ikke «Mitt Nav» som mange kan forveksle det til).

Der får du oversikt over blant annet utbetalinger fra Nav, saker, sykefravær, meldinger og annet.

Torbergsen forteller at brukerundersøkelser viser at 70-80 prosent sier at de er fornøyde med informasjonen på Nav.no.

- Samtidig svarer cirka 20 prosent at de får til å bruke Nav.no til å administrere sin sak, uten dialog med Nav. De fleste tar med andre ord kontakt med oss i flere ulike kanaler for å løse sin sak, sier han, og fortsetter:

- Mange oppgir også i undersøkelsen at de ofte tar kontakt for å få en bekreftelse på om de har forstått eller gjort noe riktig, eller om noe mangler.

Telefon eller oppmøte hos Nav

Hva med de som ikke får til å bruke Ditt Nav eller som ikke har tilgang til digitale tjenester? Hvordan kan de gå fram for å få hjelp?

- Personer som ikke får til å bruke selvbetjeningsløsninger som «Ditt Nav» får støtte og hjelp til dette fra våre veiledere på telefon, forteller Torbergsen.

I telefonsamtaler har Nav også mulighet til å dele skjerm med den som ringer, slik at det blir enklere å vise og forstå hva man skal gjøre.

- For de som ikke er digitale kan man få hjelp ved å møte opp på sitt lokale Nav-kontor. Via telefon kan vi også veilede eller hjelpe til med å for eksempel sende søknadsskjema i posten eller sette opp en avtale med Nav-kontoret.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer