Få tilgang til våre aller beste artikler på Vi Pluss her, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
I Navs årsrapport for 2022 som nylig ble publisert, har de sett på hvilke risikoer de som etat har for blant annet lang saksbehandlingstid, voldshendelser - og for feil i saksbehandlingen.
Tidligere år har frykten for forskjellsbehandling av AAP-mottakere vært noe etaten selv har fryktet - og gjennomført tiltak mot.
I sin årsrapport for 2022 legger de fram etatens oppdaterte risikobilde, der de viser til at det er en «risiko for at Nav ikke klarer å identifisere og håndtere feil praksis og feil lovanvendelse i saksbehandlingen».
Vi.no har spurt Nav hva dette innebærer, om det kan gjelde spesielle ytelser og hvilke tiltak de gjennomfører for å unngå nettopp feil praksis og lovanvendelse.

Tre ting som kan stoppe uføresøknaden din
Vi Pluss
Opphold utenfor Norge kan gi nei til uføretrygd
Vi PlussPågående kvalitetsarbeid avdekker feil
Vi har spurt Nav om hva som er årsaken til at risikoen for feil praksis og feil lovanvendelse øker i saksbehandlingen.
Eve Bergli, ytelsesdirektør i Nav, sier til Vi.no at de i kjølvannet av EØS-saken og blindsonerapporten har økt sin oppmerksomhet på mulige feil i praksis og lovanvendelse. Blindsonerapporten er en gransking av feilpraktiseringen av folketrygdlovens oppholdskrav ved reiser i EØS-området
- Vi har funnet flere saker fordi vi har et pågående kvalitetsarbeid med å identifisere og håndtere feilsaker og i dette arbeidet har vi lett aktivt etter områder med feil eller uklar praksis. Oppfølgingen av dette arbeidet er krevende, og økningen i antall saker kan ha konsekvenser for brukerne våre. Dette synliggjøres i den økte risikoen som er beskrevet, sier Bergli.

Vanskelig økonomi eller gjeld? Dette skal Nav gi deg
Vi Pluss
Kan Nav, sjefen eller forsikringsselskapet sjekke din private informasjon?
Vi Pluss- Hvilke konsekvenser kan dette gi for brukerne?
- Når vi avdekker at vi har gjort feil som er til ugunst for brukerne kontakter vi dem det gjelder for å rette opp i feilen. Dette betyr at brukere får rettet opp uriktige eller mangelfulle vedtak. På enkelte områder har vi ikke oversikt over alle som kan være berørt, og de som tror de kan være berørt må da kontakte oss. Dette informerer vi blant annet om på våre nettsider, sier Bergli.
Vi.no har blant annet skrevet om Navs oppfordring til sykemeldte om å ta kontakt tidligere i år, fordi de kan ha fått avslag på feil grunnlag.
Samtidig påpeker ytelsesdirektøren at det ikke er slik at noen områder for utbetaling har en større risiko, enn andre.
- Det er ingen områder som skiller seg spesielt ut, påpeker hun.

Alt du må vite om «Nav-legene»
Vi PlussSlik skal Nav sikre saksbehandlingen
Ettersom Nav har etablert at det er en reell risiko for feil, har Vi.no spurt dem om hvilke tiltak de har kommet fram til som kan motvirke denne risikoen.
- Vi har iverksatt en rekke tiltak, svarer Bergli.
- Vi gjennomgår rundskrivene våre for å forsikre oss om at de er i overensstemmelse med gjeldende regelverk. Vi gjør endringer i hvordan vi utformer rundskrivene, utarbeider felles metodikk for formidling av faglige avklaringer fra direktoratet og vi etablerer en systematisk oppfølging av tilegnet kunnskap fra Nav Klageinstans, Sivilombudet og domstolene, forteller hun, og legger til:
- Når vi utvikler nye saksbehandlingssystemer, går vi også grundig gjennom regelverket og praksisen på det aktuelle området for å heve kvaliteten, unngå framtidige feil og bedre rettssikkerheten, avslutter Bergli.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.