Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Vi.no har tidligere skrevet om at mange DNB-kunder har fått beskjed fra banken om å legitimere seg på nytt. Dette har ført til problemer for mange kunder, både på grunn av lange køer på telefon og i banken - og på grunn av problemer med manglende legitimasjon etter leveringsproblemene for pass.
For deg som ikke har fulgt saken så handler det rett og slett om kravene som bankene har for oppdatert legitimasjon av kunder, etter hvitvaskingsreglene.

- Dessverre noen som søker for seint

Taper penger: Uføretabbene du ikke må gjøre
Vi PlussLegitimeringen har omfattet et betydelig antall kunder, hovedsakelig de som vært kunder siden før 2016. For kundenes del har risikoen vært at kontoen kunne bli sperret - som Vi.no skrev i sommer: Tidlig i juni startet DNB å sperre kundekontoer der fristen for legitimering ikke var overholdt.
Nå informerer Nav i en melding på sine nettsider at dersom du har fått kontoen din sperret fordi du ikke har legitimert deg i banken, må du kontakte banken din.
- Banken hjelper deg med å få åpnet konto igjen, slik at du kan få utbetaling fra Nav.

Ny nettleie kan diskriminere - og gi høyere regninger

Nå blir 70 000 nordmenn kalt inn på ny kreftsjekk
- Ta kontakt med Nav etterpå
Videre skriver Nav at dersom du har utbetaling av pensjon eller uføretrygd, må du ta kontakt med Nav etter at du har åpnet kontoen eller endret kontonummer, slik at de raskt kan betale ut pengene til deg.
- Vi utbetaler som hovedregel pengene neste arbeidsdag. Når du har fått ny konto, må du registrere den hos Nav, skriver de videre.
- Opplever dere at det er mange brukere som har fått kontoen sperret?
- Det er få av våre brukere dette gjelder, men vi ønsker likevel å gi informasjon til de vi betaler ut penger til. Årsaken til at denne situasjonen har oppstått for enkelte, er at bankene som følge av legitimasjonskrav i henhold til hvitvaskingsloven har avsluttet enkelte konti. Bankene vil hjelpe kundene sine med å få en gyldig konto og vi oppfordrer derfor de som er berørt om å ta kontakt med banken, sier Marianne Fålun, økonomi- og styringsdirektør i Nav, til Vi.no.
- Er det mulig å få utbetaling uten konto?
- I de aller fleste tilfeller finner banken en måte å ordne med gyldig bankkonto til de det gjelder. Dersom noen har akutt hjelp for å få penger til livsopphold kan vi bistå med det, men det er både en enklere og mer langsiktig løsning for den enkelte å få hjelp fra banken sin, sier Fålun.

Kommune krevde brødre for 260 000 kr etter morens død
Slik får du åpnet kontoen igjen
Dersom du skulle oppleve at kontoen din blir sperret, skal du ifølge DNB enkelt kunne åpne den igjen - men da etter at du har legitimert deg på en av de godkjente måtene, som DNB tidligere har fortalt om:
- Det er enkelt å legitimere seg hjemme med bruk av app og pass, eller på våre kontorer, har Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, tidligere uttalt til Vi.no.
Banken godtar ulike identifikasjonspapirer som gyldig legitimasjon:
- norsk eller utenlandsk pass
- norsk utlendingspass
- norsk reisebevis for flyktninger
- norsk nasjonalt ID-kort og ID kort fra EU/EØS land
- norsk førerkort utstedt etter 01.01.98.
- norsk bankkort med bilde, fra en annen bank
Banken godkjenner ikke nødpass og bankkort fra DNB; ved bruk av bankkort som legitimasjon må dette være fra en annen bank. DNB skriver i tillegg at legitimasjonens utløpsdato ikke må være passert.
Et alternativ for legitimering er førerkort - men da må dette være utstedt etter 01.01.98.

Sa ikke ifra om uføretrygd: Må betale tilbake 200 000 kroner

85-åring måtte betale tilbake pensjon til Nav

- Alvorlig å ikke få hjelp i tide

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.