Meldekort Nav

Nav-feil ga betalingskrav på 270 000 kroner

Nav innvilget arbeids- og avklaringspenger til kvinnen på feilaktig grunnlag. Selv om feilen ble gjort hos Nav, sier loven at hun må betale tilbake pengene.

FIKK AAP FEILAKTIG: Nav gjorde en feil da de innvilget arbeidsavklaringspenger til kvinnen. Likevel må kvinnen ta regningen for saksbehandlingsfeilen. Fotomontasje: NTB/Nav
FIKK AAP FEILAKTIG: Nav gjorde en feil da de innvilget arbeidsavklaringspenger til kvinnen. Likevel må kvinnen ta regningen for saksbehandlingsfeilen. Fotomontasje: NTB/Nav Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Skal du motta Arbeids- og avklaringspenger (AAP) fra Nav er ett av hovedkravene at arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50 prosent. Hvis ikke oppfyller du ikke retten til å få AAP. Dette gjelder også kvinnen i dette eksempelet.

Da hun søkte om AAP i 2015 jobbet hun 50 prosent som sykepleier, men opplyste til Nav at hun også mottok omsorgslønn fra kommunen.

Nav innvilget feilaktig AAP til kvinnen, som i ettertid må betale tilbake et større beløp av denne stønaden - selv om feilen altså ble gjort av Nav.

Forklaringen på dette ligger i Folketrygdloven.

Krav på 270 000 kroner

I litt over tre år mottok kvnnen AAP hun ikke hadde krav på som følge av Nav-feilen. I alt utgjorde dette 521 091 kroner, deriblant renter på 10 prosent. Deler av beløpet er foreldet, og Nav Klageinstans har dessuten redusert beløpet med en tredjedel nettopp fordi Nav kunne og burde ha forhindret feilutbetalingen.

Dermed lyder kravet på 269 835 kroner, som kvinnen må betale tilbake. Etter klage til Trygderetten slår også de fast at dette beløpet skal betales tilbake.

Derfor må beløpet betales tilbake

Trygderetten skriver i sitt vedtak at det ikke er tvil om at Nav har foretatt en utbetaling til «noen som ikke hadde krav på den». Dermed er grunnvilkåret for tilbakekreving i folketrygdloven oppfylt.

De påpeker at kvinnen ikke førte opp timene hun fikk omsorgslønn for på meldekortet - noe det informeres om generelt i vedtaket om innvilget AAP og også ved innsending av meldekort.

Fordi kvinnen ikke førte opp disse timene på meldekortet, som sendes inn hver 14. dag, har hun etter Trygderettens mening opptrådt uaktsomt.

«Trygderetten har i en rekke kjennelser uttalt at dersom et medlem unnlater å lese og sette seg inn i den informasjonen som vedkommende får fra Nav, så er dette i seg selv uaktsomt», skriver de i sitt vedtak.

Og nettopp slik uaktsomhet gir grunnlag for å kreve tilbake utbetalt stønad fra Nav, noe folketrygdloven påpeker i paragraf 22-15.

Dermed må kvinnen betale tilbake beløpet på nesten 270 000 kroner, selv om feilen i utgangspunktet lå hos Nav.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.