LETTVINT: Mathandel på nett blir stadig mer vanlig, bare husk å sjekke abonnementvilkår hos nettbutikken før du kjøper varene. Foto: Scanpix
LETTVINT: Mathandel på nett blir stadig mer vanlig, bare husk å sjekke abonnementvilkår hos nettbutikken før du kjøper varene. Foto: Scanpix Vis mer

Matvarer på døra: Doblet etterspørsel

Coronakarantene gir gode dager for netthandel. Men det er én ting du må sjekke før du handler, advarer Forbrukerrådet.

Denne artikkelen ble først publisert 14.mars 2018, og oppdatert 11.mars 2020.

Følg oss på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

(Vi.no): - Vi har tidvis opptil dobbelt så høy etterspørsel som normalt, sier administrerende direktør Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no, som er en rein nettbutikk for dagligvarer.

Karl Alveng Munthe-Kaas. Foto: Kolonial.no
Karl Alveng Munthe-Kaas. Foto: Kolonial.no Vis mer

- I praksis vil det si at vi når maks kapasitet tidligere på dagen, og noen kunder vil oppleve å få beskjed om at vi ikke kan levere til neste dag men må bestille til dagen etter.

Oppdatert 13.mars: Kolonial.no har for tiden en ukes leveringstid ifølge Dagbladet. De jobber nå for å skaffe flere sjåfører, blant annet gjennom samarbeid med bedrifter som må permittere ansatte.

Munthe-Kaas vet ikke hvor stor del av de nye kundene som sitter i karantene, eller om noen av dem er i hjemme-isolasjon med påvist smitte. Men sjåførene som leverer mat på døra melder tilbake at flere kunder opplyser at de sitter i karantene ved bestilling. Når du bestiller mat blir du bedt om å opplyse om dette.

Les også: Advarer mot bruk av munnbind

Dropper pant av smittehensyn

- Om noen i kundens husholdning er satt i karantene, tar vi ikke med oss pant - noe vi vanligvis tilbyr, forteller direktøren.

- Sjåførene våre har også instruks om å sette fra seg varene utenfor døra og holde avstand til kundene. Vi tar samfunnsoppdraget vårt på alvor, og vil sikre at sjåførene våre er trygge. Vi gjør det vi kan for å øke kapasiteten så vi kan ta unna den økte etterspørselen.

Også i Kina vokste netthandel enormt i takt med at antallet mennesker i karantene økte.

Stadig flere aktører tilbyr deg å gjøre dagligvarehandelen på nett, for så å få levert matvarene på døra.

Det finnes i hovedsak fire alternativer for deg som ønsker å kjøpe mat på nett:

  1. Nettbutikker som spesialiserer seg på visse typer mat, altså nisjebutikker.
  2. Nettbutikker med fullt sortiment, altså tradisjonelle dagligvarebutikker.
  3. Nettbutikker med ferdige middagsløsninger der ingredienser og oppskrifter leveres som pakkeløsning.
  4. Nettbutikker som selger ferdiglaget mat som kan spises umiddelbart.
SJEKK FØR DU HANDLER: Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, råder deg å sjekke butikkens vilkår før du handler maten på nett. Foto: Forbrukerrådet.
SJEKK FØR DU HANDLER: Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, råder deg å sjekke butikkens vilkår før du handler maten på nett. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

I utgangspunktet helt genialt, og Forbrukerrådet anser de aller fleste aktørene som profesjonelle på markedet, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Samtidig er det et par ting du behøver å vite før du handler maten på nett, råder Høst.

Sjekk butikkens vilkår

- En ting det kan være lurt å være obs på, er at enkelte nettbutikker tilbyr levering av mat som abonnement. Ved bestilling bør du derfor forsikre deg om at du foretar et enkeltkjøp dersom du bare ønsker én enkelt levering, sier Høst.

Dersom det skulle oppstå tilfeller der det er tvil om aktørene opererer i henhold til markedsføringsloven, er Forbrukertilsynet nærmest til å svare på spørsmål om dette.

- Ellers kan vi ikke se at det skal være noe i veien for å bestille matvarer fra disse nettsidene, understreker Høst.

Les også: - Jeg drakk til alt ble svart

Dersom du ikke er fornøyd

Det er enkelt å velge ut de ferskeste og fineste råvarene når du selv går i butikken og handler, men dette kan du ikke sjekke i forveien når du handler mat på nett.

Likevel kan du forvente at varene du får levert er av ypperste klasse.

Skulle du derimot ikke være fornøyd med varene du mottar, eller at leveransen er forsinket, vil du være beskyttet av forbrukerkjøpsloven.

Høst anbefaler deg da å gjøre følgende:

  • Ta kontakt med nettbutikken for å klage på varer du ikke er fornøyd med. I første omgang har selgeren rett til å gi deg en ny vare dersom det er feil med den.
  • Har ikke selger mulighet til å gi en ny tilsvarende vare, vil du ha krav på et prisavslag tilsvarende prisen for feilvaren.
  • Ta bilde av feilvaren for å kunne dokumentere at det er feil med den.
  • Hvis det skulle oppstå en situasjon der du har spørsmål rundt dine rettigheter kan du se mer om dette på Forbrukerrådet.no.