- Mange eksempler på økonomiske tragedier

Nettverk av organisert kriminalitet lurer nordmenn for om lag 300 millioner årlig. For en del av de rammede blir svindelen en økonomisk og følelsesmessig tragedie.

UTSATT FOR SVINDEL? Svindlerne bruker utspekulerte metoder for å lure ofrene sine, som i verste fall havner i vanskelige økonomiske og følelsesmessige situasjoner om de går fem på. Her gir svindelekspertene Roy Johnsen og Ida Edholm sine beste råd mot å bli lurt. Foto: Britt K. Andersen
UTSATT FOR SVINDEL? Svindlerne bruker utspekulerte metoder for å lure ofrene sine, som i verste fall havner i vanskelige økonomiske og følelsesmessige situasjoner om de går fem på. Her gir svindelekspertene Roy Johnsen og Ida Edholm sine beste råd mot å bli lurt. Foto: Britt K. Andersen Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Spesielt to svindelformer rammer nordmenn, og kan føre til store økonomiske tap for den enkelte, ifølge Ida Edholm og Roy Johnsen. Svindelekspertene mener den mest effektive måtene å bekjempe at folk blir rundlurt på nettet, er å spre informasjon og bevisstgjøring av hvordan svindlerne manipulerer ofrene sine.

Ingen nøyaktig oversikt over hvor mange som blir lurt

- Folk blir daglig lurt på nettet. De kriminelle nettverkene er ofte organisert på et høyt nivå, og det er særlig to former for svindel som skiller seg ut: Investeringer i selskaper som ikke finnes, der ofrene gjerne er menn 50 +. Dernest følger alle former for kjærlighetssvindel, der man betaler større summer til personer man håper å møte og hjelpe. I sistnevnte er det kvinner 65+ som er de mest utsatte, forteller Roy Johnsen, og legger til at det per i dag ikke finnes noen nøyaktig oversikt over hvor mange personer som er blitt rundlurt på nettet.

- Det skyldes at mange ikke rapporterer at de har blitt svindlet, enten fordi de føler seg dumme og skamfulle, eller rett og slett fordi de anser pengene for tapt når de først har blitt lurt. I Nordea har vi i 10 år hatt en egen enhet som utelukkende jobber med å avsløre svindel og økonomisk kriminalitet på nettet, og vi bruker masse ressurser på det. I tilfeller hvor vi får mistanke om at kunder er offer for nettsvindel, tar vi kontakt med kundene og informerer om at de høyst sannsynlig er i ferd med å bli utsatt for det og kan avverge transaksjoner, forklarer han.

Kjærlighetssvindel som fører til økonomisk tragedie

Ida Edholm forteller at det spesielt er fenomenet kjærlighetssvindel som har eksplodert de siste årene.

- Ofrene er gjerne godt voksne kvinner som blir kontaktet på Messenger, Facebook eller nettdatingsider. Som oftest er det kvinner som lengter etter kjærlighet, som kanskje er ensomme etter samlivsbrudd eller han mistet en partner. Ikke sjelden blir kvinnen kontaktet av en mann som utgir seg for å være en person i god stilling, gjerne en offiser eller forretningsmann i utlandet. På foto ser vedkommende kjekk ut, og profilen virker troverdig. Personen bruker deretter lang tid på å opparbeide en relasjon til sitt kvinnelige offer – og skaper inntrykk av ekte kjærlighet, forklarer hun.

Etter at det har gått en tid, er offeret blitt mer og mer knyttet til nettkjæresten gjennom manipulasjon.

- Kvinnene det gjelder søker etter oppmerksomhet og bekreftelse, men før de aner det sitter de i et økonomisk klister. Det startet gjerne med at nettkjæresten forteller om et problem, det kan for eksempel være sykdom i familien eller at vedkommende er i en vanskelig situasjon. Det kan dreie seg om hjelp til å kjøpe en flybillett eller et lån som skal betales tilbake. Deretter fortsetter det, historien som serveres blir mer og mer «fantasifull» – og de tapper kvinnen for stadig mer penger, sier Edholm.

Kvinner som lar seg lede til ut i en kjærlighetssvindel har som regel aldri møtt nettkjæresten, fortsetter hun.

- Etter en stund forsvinner plutselig svindleren i løse luften, mens pengene er borte for godt. Det som har begynt i det små har endt opp med at folk har måttet selge hus, hytte og bil – det finnes flere eksempler på økonomiske tragedier i kjølvannet av slike historier. For ikke å snakke om tragedier på det følelsesmessige og menneskelige planet. For mange blir opplevelsen et traume – og de ønsker ikke å stå fram og fortelle fordi de føler skam. Selv ikke til familie og venner vil de vedkjenne seg at de har blitt offer for kjærlighetssvindel, sier Edholm.

Kjærlighet gjør blind

Ifølge Roy Johnsen har en del tilfeller av kjærlighetssvindel vært belyst i offentligheten, både i form av dokumentarfilmer, bøker og i pressen, der modige kvinner har stått frem. Dette gjelder blant annet Inger Johanne Mørkved, som Vi.no fortalte om i 2022.

- Skjønt mange av ofrene lar det bli med fortvilelsen. Jeg har for eksempel opplevd at kunder som har blitt utsatt for kjærlighetssvindel på nett, og som har blitt varslet av banken om at de er i ferd med å bli lurt, likevel insisterer på at penger skal overføres. Argumentene deres har vært at de elsker personen de vil hjelpe – og at det er deres frie vilje å disponere egne penger som de vil. Det heter seg jo at kjærlighet gjør en blind, påpeker han.

Han viser til et av de groveste eksemplene som ble tatt opp i programmet «Åsted Norge» på TV2 for et par år siden, der en oppegående kvinne i en høy stilling innen helsevesenet hadde blitt lurt for om lag 13 millioner kroner av en mann hun hadde blitt kjent med via en datingapp.

- I dette tilfellet viste det seg at mannen kvinnen hadde tapt sitt hjerte til var en fiktiv person. I virkeligheten sto et kriminelt og svært profesjonelt nettverk bak. I eksempelet med 13-millionsvindelen har jeg i etterkant hørt samtaler mellom kvinnen og mannen, som forresten utga seg for å være gresk arkitekt – og ble forbløffet over hvor overbevisende han virket.

Fisker etter sensitive opplysninger

Ida Edholm påpeker at det fins en rekke andre utbredte former for nettvindel, blant annet fenomenet som kalles phishing.

- Folk får gjerne tilsendt en sms eller e-post fra noen som for eksempel utgir seg å være fra banken, skatteetaten, posten eller andre seriøse etater, der de blir bedt om å gi fra seg sensitive opplysninger, for eksempel PIN-koder, passord, personnummer og lignende. De blir gjerne oppfordret til å klikke på en link, som leder en videre til å fylle inn de sensitive opplysningene, forklarer hun.

- Noe av det aller viktigste å vite er at man aldri blir bedt om å gi fra seg slike opplysninger på sms eller e-post fra en bank eller andre seriøse etater. Blir man offer for svindel gjennom phishing, bør man umiddelbart kontakte banken for å få sperret kontoer og anmelde til politiet .Enkelte som går på limpinnen og klikker på linker fra nettsvindlere, eller som surfer på mistenkelige nettsteder, kan også risikere å få et virus som overtar kontroll på pc-en eller mobilen – og som igjen kan gi tilgang til dine sensitive opplysninger, legger hun til.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Roy Johnsen påpeker at et godt råd mot nettsvindel er at du sjekker avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken eller andre seriøse kilder.

- Svindlerne kan nemlig kamuflere e-poster og sms-er slik at det ser ut som den kommer fra banken. Hvis du er usikker, sjekk alltid med banken før du foretar deg noe, sier han, og fortsetter:

- En av grunnreglene for å sikre seg mot svindelforsøk er også å ha god beskyttelse med brannmurer og virusbeskyttelse på maskinen. Og vel så viktig er at man er forsiktig med å koble seg opp på ukjent nettverk, for eksempel om man er på kafeer, hoteller eller andre steder og surfer på et usikkert wifi nettverk. En viktig regel mot nettsvindel er også at du bruker 2-trinnsbekreftelse på kontoene dine – og at du sørger for å bytte passord regelmessig og unngår å bruke samme passord flere steder. Svindelforsøk på nettet blir stadig mer målrettet og utspekulert. Men jeg pleier å si at nettkriminelle fortsatt er avhengig av oss – at vi som mennesker er det svakeste ledd.

For godt til å være sant?

Ida Edholm påpeker at om det virker for godt til å være sant, er det nettopp det.

- Da er det ganske sikkert svindelforsøk, understreker hun.

- Bevisstgjøring og informasjon er veldig viktig i kampen mot å bli rundlurt. Jeg tenker at nøkkelen til livet ditt ligger i mobilen, og at man må stille seg følgende spørsmål: Hva er det du blir spurt om? Blir du bedt om å avgi sensitiv informasjon, så er det ganske sikkert svindelforsøk. Tenk at dine sensitive opplysninger er like viktig å hegne om som nøklene til hjemmet ditt. Ingen ville vel gi bort nøklene til boligen sin til en vilt fremmed på gaten, sier Johnsen.

Han sier videre at svindlerne bruker teknologiske metoder som blir stadig mer avanserte og utspekulerte.

- Man kan bli manipulert på en rekke måter, i kjærlighet, gjennom falske fakturaer, betaling av varer som ikke leveres, investeringer, falske dokumenter og kryptovaluta – sunn skepsis er viktigere enn noensinne. Er du i tvil om du blir lurt, kontakt alltid noen du stoler på som har kunnskap, understreker Johnsen.

Han sier videre at det også er viktig å være forsiktig ved netthandel.

- Sikker netthandel er også viktig å være oppmerksom på. Bare kjøp fra kilder du kan stole på – og bruk kredittkort når du handler på nettet. De fleste kredittkort gir kundene god beskyttelse. Og dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det, påpeker han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.