Bank, pensjon og sparing

- Kan dere ikke bare «snakke norsk»?

KOMMENTAR: Det jeg trodde skulle være en enkel samtale med banken for å få spart litt penger, viste seg å bli et uoverstigelig fjell med tilnærmet uforståelige spørsmål.

DUMT Å SPARE SMART? Etter samtale med banken, ble vi sittende med en følelse av å være kjempedum som ønsket å spare slik vi trodde var smart. Men vi skjønner jo nå grunnen: Banken vil bare tjene penger. Foto: NTB/Shutterstock
DUMT Å SPARE SMART? Etter samtale med banken, ble vi sittende med en følelse av å være kjempedum som ønsket å spare slik vi trodde var smart. Men vi skjønner jo nå grunnen: Banken vil bare tjene penger. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Hva er det med finansbransjen, hvorfor kan de ikke bruke ord som vanlige folk skjønner?

Når du må ha diplomutdannelse i økonomi for å få startet en enkel sparekonto, da melder jeg pass! Kan dere ikke bare «snakke norsk»?

Det startet allerede i oktober i fjor. Jeg ville plassere et pengebeløp for forhåpentligvis å få bedre renter enn på en vanlig bankkonto. Men det jeg trodde skulle være en enkel, rett fram, femminutters samtale med banken, viste seg å bli et tilnærmet uoverstigelig fjell med spørsmål. Og som endte i en papirbunke med om mulig enda flere uforståelige spørsmål for utfylling.

Før samtalen med banken hadde jeg gjort hjemmeleksa mi: Jeg hadde satt meg inn i fondenes verden. Jeg hadde lest at økonomieksperter anbefalte globale indeksfond - og hadde bestemt meg for at det var dette jeg ville gå for. Men det raknet allerede ved ved første setning:

- Jeg vil plassere pengene i et globalt indeksfond.

- Hvorfor det?, er det første spørsmålet jeg blir møtt med fra bankrådgiveren.

Jeg kvepper til. Var det feil av meg å ville ha det? Var det dumt? Er jeg en idiot? Ja, for det er jo lett å tro at bankrådgiveren er mye smartere enn meg, han jobber jo faktisk med dette - og er jo eksperten?

Samtalen går videre. Jeg overøses med spørsmål om sparemål. Risikovillighet. Tidshorisont. Hvilken avkastning jeg ønsker. Hvilken utdannelse jeg har.

Fondskonto? Aksjefond? Kombinasjonsfond? Rentefond? Obligasjonsfond?

Det tar tid. 5 minutter, 10, 15 minutter - og så:

- Nei, indeksfond, det har vi ikke, sier rådgiveren. Men dersom du absolutt vil ha det, er det kanskje en mulighet å gjøre dette gjennom vårt forsikringsselskap.

Og dermed snakker han videre om forsikring. Kapitalforsikring. Om forsikringsutbetaling ved død. Og andre forsikringsvilkår. Han presenterer dette som en veldig god løsning - og gir inntrykk av at han nå egentlig er veldig grei som kan «ordne dette» slik, når banken jo egentlig ikke har indeksfond i sin portefølje.

- Men jeg skal jo ikke ha en forsikring, sier jeg. Jeg trenger ikke en forsikring, det var jo ikke det jeg skulle ha.

Kristin Sørdal er journalist i Vi.no. Foto: Morten Eik
Kristin Sørdal er journalist i Vi.no. Foto: Morten Eik Vis mer

Etter en tjue minutters samtale med rådgiveren, er jeg bare forvirret. Jeg er matt. Det koker i toppen.

Jeg hadde startet samtalen med å vite hva jeg ville ha - men endte opp med å tenke at jeg ikke skjønner noen ting. Jeg tar sikkert helt feil?

Og når avtalepapirene dukker opp i posten, er forvirringen komplett. Jeg kan rett og slett ikke skjønne hva jeg skal fylle ut og hva det egentlig står der.

Så papirene ligger fremdeles i innboksen, ubesvart. Det har gått fire måneder. Banken har ikke ringt.

Jeg skjønner det nå: Banken er bare ute etter å tjene penger. Det de vil, er at jeg skal kjøpe aksjefond, som rådgiveren helst ville anbefale. For det er på aksjefond de tjener penger.

Jeg må gi meg selv en skrape for å i det hele tatt å kunne tro at bankrådgiveren ønsker å gi meg ærlige råd som er det beste for meg.

Nå er jeg tilbake på indeksfond-sporet. Nå er jeg trygg på at jeg har rett - og at det er banken som tar feil.

For min del er det bare en ting å gjøre, som jeg nå innser at jeg burde gjort med én gang: Å slå opp med banken, én gang for alle.

Gi meg heller et liv med en nettjeneste som lar meg velge akkurat det jeg ønsker - uten tusen uforståelige spørsmål og anbefalinger fordekt som «gode råd». Og på et enkelt, lettfattelig språk som også vi med årelang universitetsutdannelse faktisk forstår!

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.