Nav, Husbanken og strømselskapene kan hjelpe

Ikke penger til strømregninga? Her kan du få støtte og hjelp

Både Nav, Husbanken og strømselskapene har ordninger som kan hjelpe deg dersom du mangler penger til å betale strømmregningen.

BETALINGSUTSETTELSE PÅ STRØMREGNINGEN? Ekspertene spår fortsatt høye strømpriser og frykter hva som skjer når temperaturene synker og forbruket setter inn. Får du problemer med strømregninga, kan du få hjelp hos Nav, Husbanken eller strømselskapene. Foto: Shutterstock/NTB
BETALINGSUTSETTELSE PÅ STRØMREGNINGEN? Ekspertene spår fortsatt høye strømpriser og frykter hva som skjer når temperaturene synker og forbruket setter inn. Får du problemer med strømregninga, kan du få hjelp hos Nav, Husbanken eller strømselskapene. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det ble satt prisrekord på strøm i august - og også i september er det satt prisrekorder.

Hva gjør du dersom prisene blir så høye at du ikke har penger til å betale strømregninga?

Det er muligheter for hjelp både hos Nav og Husbanken - og hos strømselskapene.

Nav: Kan søke økonomisk stønad

Jan Erik Grundtjernlien, direktør i arbeids- og tjenesteavdelingen i Nav, sier til Vi.no at strøm regnes som en del av livsoppholdet, som man kan få støtte til gjennom stønader hos Nav.

- Den som ikke har tilstrekkelig med midler til å sørge for sitt eget livsopphold kan søke om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven til dette, sier Grundtjernlien.

Han understreker at økonomisk stønad er en subsidiær tjeneste - som vil si at det er en midlertidig ytelse du kan få når du ikke kan forsørge deg selv gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler. Dette er altså penger som du får i en begrenset periode.

Grundtjernlien forteller at økonomisk stønad skal gis på bakgrunn av vurdering av den enkeltes helhetlige situasjon og faktiske behov - og at det i vurderingen kan tas hensyn til alle former for inntekter, forsørgelse, ytelser, støtte og egne midler som man har eller har tilgang til.

- For å kunne avgjøre hvilke reelle inntektsalternativer den enkelte har, er det viktig at Nav-kontoret foretar en grundig kartlegging av personens helhetlige situasjon, og innhenter de opplysninger som er nødvendige i saken, utdyper han.

Søknad om stønad leveres til Nav-kontoret i kommunen, enten fysisk eller digitalt. Økonomisk stønad er en kommunal tjeneste - og du kan få mer informasjon om hvordan du skal gå fram hos ditt lokale Nav-kontor.

Alle som ikke har tilstrekkelig med midler til å sørge for sitt livsopphold, kan søke økonomisk stønad.

- Det gjelder uavhengig av om du vanligvis mottar ytelser fra Nav, om du er i arbeid, eller om du er helt uten inntekt, forteller direktøren.

Han kan ikke si akkurat hva du kan forvente å få i stønad - da Nav-kontoret må ta en konkret og individuell vurdering i den enkelte saken.

Du kan lese mer om krav og rettigheter for sosialstønad fra Nav lenger nede i artikkelen.

Husbanken: Kan være en del av bostøtten

Det kan hende du kan få hjelp til å dekke strømregninga gjennom bostøtteordningen i Husbanken.

Dette vil imidlertid kun gjelde deg som har rett på økonomisk hjelp gjennom bostøtte - og dette vil avhenge av hvilken inntekt du har, sivilstatus og flere andre ting.

Are Martin Sauren, fagdirektør i Husbanken, understreker at Husbanken ikke har en egen støtteordning for strømutgifter - men sier at Stortinget ved enkelte anledninger har besluttet at de som får bostøtte fra Husbanken skal får en tilleggsutbetaling på grunn av høye strømutgifter.

- Det skjedde seinest sist vinter. Fram til Stortinget eventuelt vedtar en ny runde med ekstra bostøtte til høye strømutgifter, har ikke Husbanken noe annet virkemiddel enn ordinær bostøtte, som beregnes ut fra inntekt og boutgifter, sier Sauren til Vi.no.

Han forteller at dersom man har inkludert strømutgifter i husleien, så tas disse med i beregningen av bostøtte.

- Men det er et øvre tak for hvor høye boutgifter man kan få godkjent, sier han.

- Dersom man ikke har inkludert strømutgifter i husleien, så blir disse tatt med som et sjablongmessig beløp – men det gjelder kun for alders-, uføre- og etterlattepensjonister, forteller Sauren videre.

Hvor mye bostøtte du kan få, er avhengig av inntektene og boutgiftene dine. Med bostøttekalkulatoren kan du sjekke om du kan få bostøtte.

Ifølge bostøttekalkulatoren, legges det for eksempel inn et sjablongmessig beløp for oppvarming på 543 kroner per måned for alders-, uføre- og etterlattepensjonister.

Minste pensjonsnivå - tidligere ble omtalt som «minstepensjon» - for en enslig alderspensjonist (1954-årgang) er 223 717 kroner som er garantert pensjon fra Nav. Dette gir en månedsinntekt på 18 643 kroner - og er dette din situasjon, vil du kunne få drøye 1000 kroner i bostøtte fra Husbanken.

Øvre inntektsgrense per måned for en husstand med en enslig alderspensjonist uten annen formue enn verdien av boligen, er ifølge bostøttekalkulatoren 20 200 kroner.

Vi gjør oppmerksom på at dette kun er et eksempel - og det er veldig mange faktorer som spiller inn på regnestykket. Hvilken kommune du bor i kan også påvirke hvor høy bostøtten er.

Du bør derfor selv sjekke om du kan ha rett på bostøtte i bostøttekalkulatoren til Husbanken.

Der kan du også lese mer detaljert om hva som skal til for at du skal ha rett på bostøtte.

Strømselskapene: Ta kontakt for utsettelse eller oppdeling av strømregninga

Det er strømselskapene som fakturerer både strøm og nettleie - og det er dermed dit du må henvende deg dersom du får problemer med å betale strømregninga.

Alle strømselskapene Vi.no har vært i kontakt med, bekrefter at de har løsninger for kunder med betalingsvansker. Dette kan være å utsette betalingen eller å dele opp regningen.

Rolf Bjarne Eriksen i Los AS, sier at de høye strømprisene medfører økt trafikk inn til kundesenteret, men at det foreløpig er få henvendelser rundt betalingsutsettelser.

- Foreløpig bidrar været til at strømforbruket ikke er så høyt, men vi forventer en kraftig økning i antall henvendelser rundt betalingsutsettelser dersom strømprisen holder seg på dette nivået utover vinteren. Med økt strømforbruk til oppvarming inne når kulda setter inn, vil strømregninga for mange kunder bli høy – og vi forbereder oss derfor på å hjelpe enda flere kunder med betalingsutsettelser, sier Eriksen til Vi.no

Ann Iren Kolås Ryen i Gudbrandsdal Energi forteller at de årlig har rundt 1500-2000 kunder som ber om betalingsutsettelse og/eller oppdeling av faktura, men at de ikke har sett noen nevneverdige endringer i henvendelser angående betalingsutsettelse hittil.

- Det er fortsatt relativt lavt strømforbruk blant kundene, så det kan være at økende strømpriser vil merkes bedre seinere i år når temperaturen synker og vi bruker mer strøm på oppvarming. Da blir regningene større.

Frode Fjellstad, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft, understreker at det er viktig at kunden husker å ta kontakt med kundeservice før fakturaen forfaller, dersom man ønsker å utsette eller dele opp innbetalingen. Eller å selv ordne dette på nett.

- Vi ønsker å hjelpe alle, men dersom man har betalingsanmerkninger eller utestående faktura må vi gjøre en vurdering i hvert tilfelle, sier Fjellstad.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer