Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Hvert år publiserer Nav en årsrapport for året før, der de blant annet ser på hvor godt etaten oppnår målene sine. Årsrapporten for 2022 er foreløpig ikke klar, derimot ble årsrapporten for 2021 publisert i slutten av april i fjor.
Her omtales blant annet noen utfordringer i etaten som Nav Klageinstans har påpekt – og en av dem gjelder mulig forskjellsbehandling av de som mottar arbeids- og avklaringspenger (AAP).

Taper penger: Uføretabbene du ikke må gjøre
Vi Pluss
Millionsmell ved uførhet: 223 000 kr mindre utbetalt - hvert år
Vi PlussAAP-brukeres bosted kan forårsake forskjellsbehandling
I utgangen av 2022 var det i alt 139 380 personer som mottok arbeids- og avklaringspenger, som utgjør i alt 4 prosent av befolkningen i alderen 18 – 66 år.
I årsrapporten for 2021 nevnes det at Nav Klageinstans i sin gjennomgang av utfordringer knyttet til saksbehandlingsreglene og god forvaltningsskikk, mener det er «risiko for forskjellsbehandling av AAP brukere i Nav-kontorene og i hjelpemiddelsaker avhengig av bosted».
Vi har spurt Nav hva som var Nav Klageinstans' grunnlag for å tro at en slik risiko kunne være til stede, og hvordan de mente bosted var avgjørende?
– Bakgrunnen for risikoen var at det er variasjoner i avslags- og innvilgelsesprosent i forbindelse med søknader om AAP rundt i landet. Selv om variasjoner i avslags- og innvilgelsesprosent i seg selv ikke sier noe om forskjellsbehandling, er dette en risiko vi tar på alvor. Nav skal forvalte regelverket etter intensjonen og formålet, sier arbeids- og tjenestedirektør Sonja Skinnarland til Vi.no.

Hva skjer med lånet ditt om du blir ufør, må på AAP - eller privatøkonomien plutselig endrer seg?
Vi Pluss
Vanskelig økonomi eller gjeld? Dette skal Nav gi deg
Vi PlussHva gjør Nav for å sikre seg mot forskjellsbehandling?
I årsrapporten blir det dessuten sagt at ledelsen i arbeids- og velferdsetaten i løpet av 1. tertial 2022 vil vurdere og iverksette gjennomgående tiltak.
– Hvilke konkrete tiltak er gjort for å unngå mulig forskjellsbehandling avhengig av hvilket Nav-kontor du har tilknytning til?
– Vi er opptatt av at folk får den oppfølgingen og tjenestene de har behov for og rett på. Derfor er det viktig at veilederne våre har god kompetanse og er trygge på regelverket. I 2021 og 2022 har vi iverksatt flere tiltak for å styrke denne kompetansen, sier Skinnarland, og spesifiserer hvilke tiltak det er snakk om:
– Når det gjelder behandlingen av AAP-søknader på Nav-kontorene, har vi blant annet utarbeidet et nytt metodemateriell for vilkårsvurderingen. Alle nytilsatte som skal jobbe med å følge opp de som er under arbeidsavklaring må gjennomføre en ny, egen opplæring. Vedtakene skal være kvalitetssikret av både veileder og en som godkjenner vedtaket, det vi kaller en totrinns saksbehandling, forklarer hun.

Uføre-avslag fra Nav? Her kan du likevel få uførestøtte
Vi PlussI tillegg sier Skinnarland at Nav Klageinstans har laget et nytt kvalitetssystem der de kan gi konkrete tilbakemeldinger i den enkelte sak, slik at enhetene i Nav kan se hvor de kan forbedre kvaliteten i saksbehandlingen.
– Alle som ikke er enige i vedtaket de får fra Nav kan klage, og dette opplyser vi om i alle vedtak. Det er viktig å benytte seg av denne klageretten. Om ikke Nav-kontoret gjør om vedtaket, går klagen videre til Nav Klageinstans som da vil vurdere hele saken på nytt, sier Skinnarland.

Nav: Dette må til for å bli ufør
Vi Pluss
- Glemmer å søke: Dette kan du få som ufør fra andre enn Nav
Vi PlussFortsatt grunn til å frykte forskjellsbehandling?
Tiltak er altså gjort, ifølge Nav. Men er det grunn til å tro at det fortsatt skjer slik forskjellsbehandling av AAP-brukere?
– I vurderingen av om arbeidsevnen til en AAP-mottaker er nedsatt kan forhold utover personens helsesituasjon virke inn. Det kan være utdanning, arbeidserfaring, alder, evner, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter på steder der det er rimelig at han eller hun tar arbeid. Ulik demografi og arbeidsmuligheter kan føre til at det blir helt naturlige og riktige forskjeller i avslags- og innvilgelsesprosent. Oppfølgingen den enkelte får vil variere ut fra dennes behov. Noen skal kanskje tilbake til egen arbeidsgiver etter en kort periode med medisinsk behandling, mens andre må ha et lengre løp, med tettere oppfølging og flere tiltak fra Nav eller andre instanser, sier Skinnarland.
Hun legger til at de kontinuerlig jobber med å forbedre rutiner og støttemateriell, for å redusere risikoen for forskjellsbehandling som ikke kan forklares med demografiske forhold og enkeltpersoners individuelle behov.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.