Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Sivilombudet mener Nav har behandlet saker uriktig og for strengt, som kan ha ført til at folk har gått glipp av ytelser eller fått mindre enn de har krav på.
I stedet for å behandle saker der folk ber om omgjøring av vedtak med lavere terskel, som de egentlig skulle, har Nav behandlet sakene like strengt og med samme regler som ved søknad om gjenopptak.
Sakene det gjelder handler i hovedsak om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger (AAP).
Kritikken kommer i en fersk rapport fra Sivilombudet.
Du kan lese mer om bakgrunnen for kritikken og noe av forklaringen om feilen i denne artikkelen på Vi.no
Sivilombudet mener feilen har blitt gjort i fem år, fra 2017 til 2022. Det vites ennå ikke hvor mange som kan være rammet.
- Har merket oss kritikken
Vi.no har spurt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) om de er enige i kritikken om hva de tenker om det som framkommer i Sivilombudets rapport.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.