Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
En undersøkelse Norstat har utført for Frende viser at hele 9 av 10 har blitt kontaktet av svindlere.
- Forsøkene foregår i ulike kanaler, som e-post, SMS eller telefon, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring i en pressemelding.
Og dessverre er det mange som lar seg lure: Ifølge selskapet Tenerity har det vært en tidobling i antall perosner som har fått tømt kontoen sin på grunn av BankID-svindel.

Ny BankID: - Lurt å ta i bruk

- Vi har politianmeldt flere av tilfellene
Får tilgang til nettbanken
Tina Jerstad i Tenerity sier at de forventer at svindeltrenden bare vil øke i tiden framover.
- Økokrim sier det samme i trusselvurderingen sin for 2022, sier Jerstad i Tenerity.
Økokrim skriver i sin trusselvurdering for 2022 at det jevnlig rapporteres om bedrageri hvor bedragerne har fått tilgang til fornærmedes nettbank.
«Noen av bedragerikampanjene er vanskelig å avsløre, men i stor grad retter bedragerne seg mot fornærmede som har liten digital kompetanse, særlig eldre».

Kausjonist eller medlåntaker for barna? Sjekk de økonomiske konsekvensene
Vi Pluss
Hva skjer med lånet ditt om du blir ufør, må på AAP - eller privatøkonomien plutselig endrer seg?
Vi PlussSlik foregår svindelen
- Svindelmetodene som brukes i dag er oppfinnsomme og utspekulerte. Vi ser at mange bruker kanaler vi stoler på som SMS, Whatsapp eller Messenger. Svindlerne utgir seg for å være en du kjenner eller stoler på og budskapet er ment til å vekke følelser hos deg, sier Tina Jerstad.
Typiske titteleksempler på svindelforsøk mange mottar:
- Skattemeldingen din er klar. Klikk her for å sjekke
- Gratulerer, du er innkalt til intervju! Logg inn med BankID for å bekrefte intervjuavtale.
- Vi har oppdaget mistenkelig aktivitet på kontoen din, ring oss så fort som mulig!
- Svindlerne klarer å få et uvitende offer til å gi fra seg kontrollen over nettbanken ved å godkjenne tilgang via BankID. Og deretter kan bankkontoen tømmes, sier Jerstad fra Tenerity, som også trekker frem eldre som en utsatt gruppe.
Hun sier det spesielt er de over 60 som har vist seg å være sårbare for denne typen svindel.
- Det er denne aldersgruppen som kan minst om datasikkerhet. Det er svært viktig at også de eldste får god og enkel opplæring slik at de kan være på vakt mot svindel, sier Tron Ingebrigtsen i Frende Forsikring.

Nav med klar konto-oppfordring
Syv råd som beskytter deg mot svindel
- Vær skeptisk til alle henvendelser som dukker opp uten at du forventer det. Det kan være svindel. Ikke godkjenn koder, klikk på lenker eller åpne vedlegg uten å være sikker på hvem avsenderen er.
- Blir du oppringt av noen som ber deg oppgi koder eller gjøre noe du blir usikker på? Legg på og ring opp igjen til de du tror kontaktet deg for å spørre om det faktisk var dem som ringte.
- Ha gode passordvaner. Beskytt alle kontoene dine med et unikt passord. Da er ikke alle kontoene dine truet hvis ett passord lekker.
- Bruk alltid totrinnsverifisering for ekstra beskyttelse av kontoene dine.
- Aldri gi passord eller pinkoder til andre, selv ikke de du stoler på.
- Følg med på bankkontoene dine. Kontakt kortutsteder eller sperr kortet ditt hvis du ser uventet aktivitet.
- Opprett frivillig kredittsperre. Slik unngår du at andre tar opp lån eller handler på kreditt med navnet ditt.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.