Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Helsetilsynet har undersøkt hvordan telefoniløsningen til Nav påvirker tilgjengeligheten til de sosiale tjenestene, som de påpeker er velferdssamfunnets siste sikkerhetsnett.
Deres ferske rapport viser at mange av brukerne ikke alltid får riktig hjelp til riktig tid.
Helsetilsynet understreker i sin rapport at funnene er alvorlige.
- Lite tilgjengelige
Bakgrunnen for rapporten er at Helsetilsynet de siste åra har fått informasjon fra brukere, ansatte i Nav-kontor og statsforvalterne om en økende bekymring for at de sosiale tjenestene har blitt mindre tilgjengelige for brukerne.
I Helsetilsynets rapport skriver de at Nav kontaktsenter er første kontaktpunkt for brukere som henvender seg til Nav på telefon, og fungerer som et bindeledd mellom bruker og Nav-kontoret.
Tilsynet påpeker at disse brukerne ofte har behov for informasjon og veiledning utover det som er kontaktsenterets ansvarsområde, og må settes i kontakt med Nav-kontoret i kommunen for å få svar.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.