Klage på Nav-vedtak

Etter 14 måneder er klagen til Trygderetten fortsatt ikke behandlet

Mannen klagde på at Nav vedtok 80 prosent uføretrygd og ikke 100 prosent som han mener han har krav på, i 2019. I april 2020 ble saken anket videre til Trygderetten, hvor den fortsatt ikke er behandlet.

KLAGE PÅ NAV: Dersom du ikke får medhold på en klage til Nav kan du anke saken videre til trygderetten. Det kan derimot ta opptil halvannet år å få behandlet klagen i retten. Foto: NTB
KLAGE PÅ NAV: Dersom du ikke får medhold på en klage til Nav kan du anke saken videre til trygderetten. Det kan derimot ta opptil halvannet år å få behandlet klagen i retten. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Mange av de som klager på vedtaket sitt om uføretrygd får dette omgjort, viser tall fra Nav som Vi.no har skrevet om tidligere i år. At det kan ta lang tid å få behandlet en klage i Nav-systemet viser dette eksempelet godt. Og korona ser ut til å ha forverret situasjonen:

I april 2019 fikk mannen, som ønsker å være anonym, vedtak fra Nav om at de vurderte han til å være 80 prosent ufør. Dette til tross for at mannen hevder at både lege, sykehus og arbeidsutprøving skal ha vist at han ikke er i stand til å jobbe.

Vedtaket ble anket umiddelbart, men han fikk avslag på anken.

I september 2020, som nå er 14 måneder siden, ble saken oversendt Trygderetten for behandling der.

Mannen sier til Vi.no at klagen hans til Trygderetten fortsatt er ubehandlet, og at koronapandemien skal ha gitt ekstra lang behandlingstid.

Og det er gått 2,5 år siden den første klagen på vedtaket til Nav.

Sliter med økonomien

Mannen skriver i en e-post til Vi.no at den lange ventetida og det at han må klare seg på 80 prosent uføretrygd og ikke 100 prosent, som han mener han har krav på, gjør at han sliter med å klare seg økonomisk.

«Jeg må nå låne penger for å klare utgifter til mat, strøm, medisiner og andre nødvendige utgifter. Siden jeg har vedtak på kun 80 prosent betyr det også at min trygdeordning blir redusert tilsvarende (20 %) og jeg sitter tilbake med for lite penger til å klare de daglige omkostningene».

Derfor tar det lang tid

Vi.no har tatt kontakt med Trygderetten, som sier at den gjennomsnittlige behandlingstiden for saker som gjelder uføretrygd er 14 til 16 måneder.

- Har korona gitt lengre ventetid enn normalt?

- Ja, noe, bekrefter Tor Kielland på vegne av Trygderetten.

- Har dere nok ressurser til å få behandlet klagene raskt nok?

- Trygderetten ansetter i høst og vår flere rettsmedlemmer for henholdsvis å opprettholde bemanningen og for å få ned saksbehandlingstiden, forteller Kielland.

Han sier videre at det er sterkt beklagelig at saksbehandlingstiden nå er lang.

- Vi har forståelse for at dette kan være vanskelig for den enkelte, sier Kielland.

Skal se på klage- og ankesystemet

Vi har spurt Arbeids- og sosialdepartementet om det er holdbart at mennesker som venter på å få avklart sin situasjon, må vente på dette i over ett år, og hva de tenker om at dette kan gi økonomiske utfordringer i hverdagen for dem det gjelder.

Departementet sier til Vi.no i en e-post at de ikke kan kommentere saker som gjelder enkeltpersoner.

Når det gjelder lang ventetid generelt, sier statssekretær Truls Aronsen Wickholm følgende:

- Det er veldig beklagelig at saksbehandlingstiden har økt. Derfor er det satt ned et utvalg som skal gjennomgå klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten. Utvalget skal gå gjennom systemet med sikte på å komme med forslag til forbedringer – både innenfor dagens organisering og i form av forslag til annen organisering. Ivaretakelse av brukernes rettssikkerhet er viktig for utvalget. Lang saksbehandlingstid kan ha store konsekvenser for brukerne, og utvalget skal vurdere tiltak som kan gjøre systemet mer effektivt, sier Aronsen Wickholm, og legger til at utvalget skal levere sin utredning neste år.

Altså vil det ikke hjelpe mannen i det konkrete eksempelet eller andre som er rammet av lang ventetid her og nå.

Pengeproblemer? Snakk med Nav

Vi har spurt Nav hva man skal gjøre dersom man sliter økonomisk på grunn av lang klagebehandlingstid.

Nav skriver i en e-post at personer som ikke har tilstrekkelig med penger til å sørge for sitt nødvendige livsopphold, kan søke om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven.

De påpeker at økonomisk stønad er en subsidiær ytelse, som innebærer at andre muligheter til selvforsørgelse må forsøkes først, som for eksempel tilgjengelige midler på konto.

- Personer som sliter økonomisk, uavhengig av årsak, oppfordres også til å ta kontakt med Nav for økonomisk råd og veiledning, skriver Nav.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer