Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Mange av de som klager på vedtaket sitt om uføretrygd får dette omgjort, viser tall fra Nav som Vi.no har skrevet om tidligere i år. At det kan ta lang tid å få behandlet en klage i Nav-systemet viser dette eksempelet godt. Og korona ser ut til å ha forverret situasjonen:
I april 2019 fikk mannen, som ønsker å være anonym, vedtak fra Nav om at de vurderte han til å være 80 prosent ufør. Dette til tross for at mannen hevder at både lege, sykehus og arbeidsutprøving skal ha vist at han ikke er i stand til å jobbe.
Vedtaket ble anket umiddelbart, men han fikk avslag på anken.
I september 2020, som nå er 14 måneder siden, ble saken oversendt Trygderetten for behandling der.
Mannen sier til Vi.no at klagen hans til Trygderetten fortsatt er ubehandlet, og at koronapandemien skal ha gitt ekstra lang behandlingstid.
Og det er gått 2,5 år siden den første klagen på vedtaket til Nav.
Sliter med økonomien
Mannen skriver i en e-post til Vi.no at den lange ventetida og det at han må klare seg på 80 prosent uføretrygd og ikke 100 prosent, som han mener han har krav på, gjør at han sliter med å klare seg økonomisk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.