Ufør, AAP eller sykepenger fra Nav?

- Et stort framskritt for uføresøkere

Ufør og med rett på uføreytelse fra forsikring eller pensjon? Nå kan du få utbetaling på dagen - mot en tidligere saksbehandlingstid på over 100 dager.

UFØREFORSIKRING? Et nytt system for informasjonsutveksling mellom Nav og forsikringsselskapene kan gi deg utbetaling på dagen fra en uførepensjon eller uføreforsikring. Bildemontasje. Foto: NTB/Nav
UFØREFORSIKRING? Et nytt system for informasjonsutveksling mellom Nav og forsikringsselskapene kan gi deg utbetaling på dagen fra en uførepensjon eller uføreforsikring. Bildemontasje. Foto: NTB/Nav Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Det er starten på nye tider for deg som kan få økonomisk støtte fra forsikringer eller pensjoner i forbindelse med uførediagnoser, AAP og sykepenger:

Der du tidligere kan ha måttet vente i månedsvis på at selskapene skal ha behandlet saken din og gjort første utbetaling, kan dette nå skje på dagen.

- Det er en glede å kunne si at behandlingstida er kraftig redusert. Der vi tidligere kunne ha en behandlingstid på over 100 døgn, kan vi nå gjennomføre hele oppgjøret - inkludert utbetaling – på bare noen timer, forteller Geir Holmgren, konserndirektør for bedriftsmarkedet i Storebrand.

Dette er takket være at innhentingen av informasjon fra Nav nå kan skje digitalt.

- Løsningen er et stort framskritt for søkerne. Ytelser som søkeren har rett på, blir raskere utbetalt fra forsikringsselskapene - og de som søker om for eksempel uførestønad er ofte avhengig av å få denne økonomiske støtten så raskt som mulig, sier Stefi Kierulf Prytz, direktør for livsforsikring- og pensjonsavdelingen i Finans Norge.

Prosjektet har blitt testet ut av noen utvalgte selskaper over flere år - men skal nå rulles ut for fullt.

- Det sparer tid både for de som har rett på ytelser, forsikringsselskapene og Nav, bemerker Kierulf Prytz.

Vet du egentlig hvilken informasjon om deg Nav kan dele med andre? Dette får du svar på i denne artikkelen på Vi.no

Papir, tusj og manuell sending

Den nye måten å sende informasjon på kan hjelpe deg som eventuelt skulle bli helt eller delvis arbeidsufør og som har en egen uføreforsikring, enten gjennom arbeidsgiver eller som egne private avtaler.

I tillegg til arbeidsavklaringspenger (AAP) eller uføretrygd fra Nav kan du også i slike tilfeller ha rett på økonomisk støtte fra en uførepensjon eller -forsikring.

Og det er her informasjonsutvekslingen kommer inn:

For at forsikringsselskapet skal kunne vurdere en mulig utbetaling, er de avhengig av å hente ut informasjon om for eksempel AAP eller uførevedtak fra Nav.

Tidligere foregikk all informasjonsdeling mellom forsikringsselskapene og Nav manuelt, noe som er mer tidkrevende både for Nav og for forsikringsselskapene.

- Før dokumentasjonen fra Nav ble oversendt, måtte overskuddsinformasjon fjernes. Dette foregikk ved å benytte en tykk svart tusj til å stryke ut overskuddsinformasjon, for eksempel helserelaterte opplysninger. Informasjonen ble typisk sendt fra Nav som en papirbunke på over 20 sider per post, for så å bli registrert i saksbehandlingssystemet, forteller Kierulf Prytz.

Nå kan altså dette gå digitalt, om pensjons- eller forsikringsselskapet du benytter har åpnet for dette.

Fra 100 dager til 1

DNB Livsforsikring og Storebrand Livsforsikring har over flere år testet ut digital informasjonsutveksling om syke- og uføreopplysninger fra Nav.

Begge selskapene mener at digitaliseringen gjør det enklere og raskere for kunden.

- De menneskene som venter på behandling av uføresaken sin, er i utgangspunktet i en vanskelig situasjon. Da er det viktig at vi gjør alt vi kan for å gjøre det praktiske enklere for dem, ved smart bruk av teknologi og digital informasjonsutveksling med sentrale aktører som Nav, uttaler Holmgren.

Marita Kørra Grande, seksjonsleder i DNB Liv, sier til Vi.no at dette er en revolusjon for kunden i forhold til tidligere - med kortere behandlingstid, raskere svar og tryggere håndtering av personopplysninger.

DETTE FÅR DU I PENSJON: Skuespiller Geir Kvarme blir veldig overrasket når han i TV-programmet «I lomma på Silje» får vite hva han kan forvente å få i pensjon. Hans situasjon er ikke unik: Undersøkelser viser at to av tre i alderen 45 til 60 år ikke aner hva de kan forvente å få utbetalt i pensjon, når den tid kommer. Foto: Viaplay/TV3 Vis mer

- Når dette var manuell utveksling av informasjon, kunne det ta 45-50 dager før vi fikk den informasjon vi trengte. Nå får vi den informasjon umiddelbart etter at samtykke avgitt. Det betyr at i de tilfeller hvor vi ikke trenger mer informasjon enn det som kommer fra Nav, vil saken bli behandlet automatisk, slik at kunden får behandlet saken sin samme dag som samtykke er gitt, sier Grande.

Både DNB og Storebrand understreker at oppgjør på dagen gjelder i saker der søknaden blir innvilget og det ikke er behov for mer informasjon eller manuell behandling.

Der selskapene trenger mer informasjon for å kunne behandle saken, for eksempel fra lege, vil saksbehandlingstida være lengre.

- Og alle avslag blir fortsatt behandlet av en saksbehandler og er dermed ikke automatisert, poengterer Holmgren.

Mindre risiko for feil

Ifølge finansnæringen henter forsikringsselskapene kun ut relevant informasjon - som blir brukt for å beregne ytelsene og til å vurdere om vilkårene for å motta en uføreerstatning er oppfylt.

Grande poengterer at digital informasjonsutveksling også betyr at risikoen for feil blir mindre - og at sensitiv informasjon er bedre beskyttet.

- Nå får vi kun den info vi trenger fra Nav. Tidligere, når vi sendte papirskjema på alle saker, fikk vi ofte mye mer i retur fra Nav enn det var behov for - som skapte merarbeid både for Nav, for vår postavdeling og ikke minst for saksbehandler som måtte lese gjennom all dokumentasjon og eventuelt slette om det var noen personopplysninger vi ikke skulle hatt, sier Grande.

Unngår tilbakebetalingskrav og ekstraarbeid

For kunder på arbeidsavklaringspenger kan digital informasjonsutveksling bety en lettere hverdag:

I slike saker vil forsikringsselskapet ha behov for oppfølging årlig eller oftere, med overføring av nye meldekort og vedtak - noe som kunden nå slipper å involveres i fordi det skjer automatisk.

Grande påpeker også at en automatisk tilgang på oppdatert informasjon gjør at de har bedre kontroll på eventuelle endringer i Nav-utbetalinger og vedtak - som også påvirker forsikringsutbetalingen.

- I de sakene hvor vi ikke har samtykke, opplever vi at kunder gir oss mangelfull tilbakemelding, at de ikke svarer på henvendelser og eventuelt at de ikke sender oss tilbakemelding på om de er begynt på jobbe mer eller mindre. Dette medfører mye ekstraarbeid, tilbakebetalingskrav - eller at vi stanser utbetaling til noen som faktisk fortsatt er syk, sier Grande.

Du må gi samtykke

Digital informasjonsutveksling mellom finansinstitusjonene og Nav forutsetter at du gir samtykke til det. Dette gjør du via Altinn, dersom forsikring- eller pensjonsselskap har åpnet for det.

Det er ditt valg om du ønsker å samtykke til digital informasjonsinnhenting, men forsikringsselskapene må uansett innhente de relevante opplysningene fra Nav for at de skal kunne vurdere en mulig utbetaling.

Dersom du ikke samtykker til digital informasjonsdeling, er alternativet at dette må skje manuelt, som tidligere. Og da med risiko for lengre saksbehandlingstider.

- Ved å gi sitt samtykke til digital informasjonsinnhenting, slipper kundene å gi samme opplysninger til forsikringsselskapet og til Nav, både når de søker om uføredekning første gang og ved seinere oppfølging. Dette medfører også at saksbehandlingstida reduseres betraktelig og mange opplever nå, med den nye løsningen, å få saken sin behandlet samme dag som de søker, sier Kierulf Prytz.

Storebrand, som har flere år på baken med uttesting av digitalt samtykke, forteller at nesten alle kundene gir samtykke:

- Noe som betyr at folk nå er klare for og ønsker digital kommunikasjon. Den digitale løsningen har ført til vesentlig raskere behandlingstid og langt mer fornøyde kunder, uttaler Holmgren.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.