Prissjokk på briller:

Enorme prisforskjeller på briller: Slik får du best pris

En pristest utført av Vi.no avslører en prisforskjell på opptil 721 prosent på briller. - Viser at det er lurt å undersøke flere steder, sier Forbrukertilsynets Jo Gjedrem.

HVOR KJØPER DU BRILLER? Pris på brillene som brillebutikkene anbefaler oss, varierer fra 1493 kroner til 12 258 kroner. - Interessant opplysning for forbrukerne, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, etter å ha sett de store prisforskjellene i Vi.no's pristest. Prisene er innhentet hos Brilleland, Specsavers, Interoptik, Synsam, Krogh Optik og Extra Optical. Foto: Kimm Saatvedt

HVOR KJØPER DU BRILLER? Pris på brillene som brillebutikkene anbefaler oss, varierer fra 1493 kroner til 12 258 kroner. - Interessant opplysning for forbrukerne, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, etter å ha sett de store prisforskjellene i Vi.no's pristest. Prisene er innhentet hos Brilleland, Specsavers, Interoptik, Synsam, Krogh Optik og Extra Optical. Foto: Kimm Saatvedt

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- At det er så store forskjeller er en interessant opplysning for forbrukerne. Dette viser at det alltid er lurt å undersøke prisene flere steder, som i de fleste situasjoner, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Vi.no har sjekket prisene på progressive briller hos seks store brillebutikk-kjeder - og avslører at det er prisforskjeller på opptil 721 prosent!

Ved henvendelse til brillebutikkene har vi bedt om pris på briller; billigst, dyrest - og anbefalt brille tilpasset vårt syn.

Og det er enorme forskjeller både i pris og anbefalinger om hvor gode - og dyre - glass brillebutikkene mener vi trenger.

Pris på brillene som brillebutikkene anbefaler oss, varierer fra 1493 kroner til 12 258 kroner.

- Det viser først og fremst at her er det muligheter for å spare penger for den bevisste forbruker, men også at det er stort spenn i kvaliteten på brilleglass, sier Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet, som kommentar til prisforskjellene Vi.no har funnet.

Vi.no har sjekket prisene hos brillebutikkene Synsam, Brilleland, Interoptik, Specsavers, Krogh Optik og nettbutikken Extra Optical. Du kan lese hele pristesten og se prisene hos de ulike butikkene i en større artikkel hos Vi.no. (For abonnenter).

PASS PÅ FORSKJELLEN: Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet, påpeker at vi som kunde må være oppmerksom på hva som er forskjellen på forskjellige glass og hva man ikke får ved å velge billig - og tilsvarende hva man får ekstra ved å betale mer. Foto: Forbrukerrådet
PASS PÅ FORSKJELLEN: Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet, påpeker at vi som kunde må være oppmerksom på hva som er forskjellen på forskjellige glass og hva man ikke får ved å velge billig - og tilsvarende hva man får ekstra ved å betale mer. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Gjedrem i Forbrukertilsynet mener det lønner seg å bruke litt tid på å be om flere pristilbud.

- Det er ikke en veldig stor jobb. Denne prisundersøkelsen viser tydelig at det fort kan lønne seg, sier han - og mener det er et godt tips å gjøre som Vi.no har gjort i denne prissjekken:

Sende forespørsel om pris på e-post til aktuelle butikker - vedlagt brilleseddel.

Be om brilleseddelen

Både Skarderud i Forbrukerrådet og Gjedrem i Forbrukertilsynet sier at du kan be optikeren om en kopi av brilleseddelen etter endt synstest. Ifølge Forbrukerådet, finnes det ingen egne regler for hvem som egentlig «eier» informasjonen i brilleseddelen - men at det er god service å gi ut brilleseddelen til kunden.

Forbrukerrådet råder til å sjekke optikerens betingelser og spørre etter en kopi etter endt synstest.

- Det vil være bortkastede penger

Undersøkelsen avslører at brillebutikkene vurderer behovet vårt veldig forskjellig når det kommer til kvaliteten på brilleglassene.

Mens noen mener vi bør gå for deres aller beste - og dyreste - brilleglass, mener andre at å investere i deres dyreste brilleglass rett og slett er (sitat) bortkastede penger:

«Det har ingen hensikt for deg å kjøpe de dyreste glassene. Dette vil rett og slett være bortkastet penger», er anbefalingen fra den billigste brillebutikken.

- Hvordan skal man forholde seg til så ulike anbefalinger?

- Hvis forbruker får gode og ærlige svar ut i fra eget behov, bør det være mulig å sammenligne anbefalinger og pris, sier Skarderud, og påpeker samtidig at vi som kunde må være oppmerksom på hva som er forskjellen på forskjellige glass og hva man ikke får ved å velge billig - og tilsvarende hva man får ekstra ved å betale mer.

- Her må vi kunne forvente svar som gjør at forbruker kan ta et opplyst valg og har anledning til å sammenligne pris på tilsvarende produkt hos en konkurrent. Vi må kunne stole på at en fagperson som en optiker kan gi velbegrunnede forklaringer på hvorfor den ene eller den andre brillen er best for deg og gå ut ifra at en fagperson ikke har som mål å lure deg - men samtidig være bevisst at vedkommende også er selger av et produkt, sier Skarderud.

- Snakk med flere og vurder hva du trenger

Gjedrem kommenterer her til Vi.no at han selv er fersk brillebruker og dermed inntil nylig har vært ganske ukjent med brilleutfordringene.

- Men når det kommer til de forskjellige anbefalingene, gjelder det litt av det samme der, som for prisene: Det lønner seg alltid å høre litt forskjellige steder. Og jeg ville tenkt på hva jeg skal bruke brillen til og hvor viktig kvalitet er på for eksempel lesebrillen og hvor jeg skal ha den med meg - og jeg ville tenkt på hva jeg vil vurdere som bra nok og ikke bra nok, sier Gjedrem.

- Dette blir et personlig valg, men det lønner seg å snakke med flere og skaffe seg et overblikk, råder han.

Også Skarderud bemerker at det å være forbruker i dette markedet, krever at du har et bevisst forhold til hva du trenger og hva du ønsker deg. Og påpeker at det også handler mye om smak og behag, i tillegg til pris.

- Det viktigste er at du får briller som dekker ditt behov, sier Skarderud.

Priser skal være tilgjengelige

Ifølge Gjedrem skal det være tilgjengelige prislister på produktene og tjenestene, både i butikk og på nett. Men han erkjenner at det kan være vanskelig å få oversikt for forbrukeren:

- Men det er ofte slik med sammensatte tjenester at det er flere elementer du betaler for - og da kan det ofte være mer komplisert for forbrukerne å komme fram til den endelige prisen, og å orientere seg, sier Gjedrem.

- Vi jobber for at man ikke skal bli lurt eller villedet og at det at skal være gode prisopplysninger, men selv med de forutsetningene på plass, er det helt sikkert at det ikke alltid er enkelt å være forbruker, uttaler Gjedrem videre.

Forvirret av kampanjer?

En annen ting som også kommer i spill dersom du er på jakt etter nye briller, er alle kampanjene.

Da vi ba om priser på briller, var flere av svarene med henvisning til ulike kampanjer; Som at vi kunne få to briller til kjøpet av en, eller at det var 40 prosent på brille glass – eller 30 prosent på den billigste brillen dersom man kjøpte to par briller samtidig. Et sted fikk vi også tilbud om et brilleabonnement som inkluderte tre par briller og en månedsleie for dette.

- Hvordan skal forbrukere forholde seg til dette og hva skal man tenke om to eller tre par briller, når man egentlig skulle ha ett par?

- Det er ikke bare-bare å være forbruker når valgene blir mange. Å oppnå mersalg er et mål for enhver selger, også de som selger briller. Da gjelder det å ha tenkt gjennom hva en trenger og hvor mye en er villig til å bruke på det, sier Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet.

- Hvis prisen du må betale er det viktigste, må du huske at to tusen kroner for en brille fortsatt er mindre å betale enn fire tusen for tre briller, minner Skarderud om.

Hun sier videre at selger selvsagt kan opplyse om tilbud og muligheter for rabatt ved å kjøpe flere, men understreker at hvis forbruker sier at det er den ene brillen hun eller han er på jakt etter denne gang, så må det gis god service og informasjon til kunden på det grunnlaget.

- Når det gjelder abonnementstilbudene, er det viktig å se nøye på vilkårene og hva som ligger i det. Og det er viktig å se på sluttsummen, påpeker Gjedrem.

Dersom du må binde deg for to år og abonnementssummen er 600 kroner per måned, er du oppe i 14 400 kroner i løpet av to år. Og dersom du da ønsker å avslutte avtalen, kan du risikere at du ikke eier en eneste brille, avhengig av vilkårene i kontrakten.

Dette gjør Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet som fører tilsyn med villedende markedsføring og urimelige avtalevilkår. De arbeider med å forebygge og stoppe for eksempel ulovlig markedsføring - og de kan mekle i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.

Du kan tipse Forbrukertilsynet om villedende markedsføring, også villedende prismarkedsføring.

- Hvis du leser en pris i reklamen og så blir presentert for en mye høyere pris i butikken, vil det som regel være snakk om et brudd på markedsføringsloven, sier Gjedrem.

Også påstander i markedsføring som for eksempel «vi har de beste brilleglassene», kan ikke fremsettes uten dokumentasjon på at det er riktig. Det vil da være et brudd på markedsføringsloven. Slike saker kan du også tipse Forbrukertilsynet om.

Du kan sende tips eller klage til Forbrukertilsynet via nettsiden deres: Klikk her for å komme til Forbrukertilsynets tips/klageside.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer