Svindel via e-post og SMS

- En ekstrem svindeloppgang

Svindel via SMS og e-post øker kraftig, og spesielt mange i alderen 60 år og oppover blir lurt - i noen tilfeller for store summer.

SVINDELOPPGANG: Spesielt falske SMS-er er utbredt på svindelfronten om dagen. For enkelte går det så langt at de får tilgang til nettbank og BankID - og svindler til seg mange hundretusen kroner. Foto: Berit B. Njarga
SVINDELOPPGANG: Spesielt falske SMS-er er utbredt på svindelfronten om dagen. For enkelte går det så langt at de får tilgang til nettbank og BankID - og svindler til seg mange hundretusen kroner. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Det siste halve året har det vært en ekstrem oppgang i antallet falske SMS-er, forteller Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea.

Trenden er at svært proffe svindlere tilpasser seg endringer i samfunnet og hele tida ligger i forkant, for eksempel når BankID skal oppgraderes. Slik klarer de å lure svært mange - og de eldre er ekstra utsatt, ikke minst ved e-post-svindel som også er mye utbredt i det siste.

- Hvis vi ser på alle bekreftede svindelsaker rettet mot privatkunder i 2021 så er 47 prosent av ofrene 60 år eller mer, med en overvekt født før 1950, forteller kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea til Vi.no.

Tester ut svindelmetoder på eldre

Nordea viser til nesten en dobling i antall svindelsaker sammenliknet med samme tid i fjor. Også NTB meldte i oktober om at DNB opplever samme tendens, med en markant økning i antallet svindelsaker. Og den eldre målgruppen brukes bevisst av svindlerne, ifølge Nordea.

- Vi vet at svindleren ofte tester ut nye svindelmetoder på eldre, både fordi de lettere trykker på lenker og gir fra seg informasjon, forteller Ekrem.

- Vi ser nå spesielt en trend mot at eldre som har blitt svindlet, blir svindlet flere ganger. Vi hadde for eksempel et eldre ektepar som ble svindlet i sommer og som et par måneder seinere blir kontaktet av noen som utgir seg for å ringe fra banken eller politiet og som skal hjelpe med å få tilbake pengene, forteller hun.

Edholm forteller at eldre stort sett går på svindel på e-post.

- Det kan det være mange grunner til. Kanskje de er mindre datakyndige, og har lettere for å trykke seg videre på lenker der? sier Edholm.

Benytter seg av sosial manipulasjon

Ved å teste nye svindelmetoder på eldre først får svindlerne en indikasjon på hvor vellykket de er. Det tas i bruk sosial manipulasjon og man spiller på alt fra tillit til frykt.

Eldre har oftere en høyere tillit til kjente merkevarer, og det er proffe folk som står bak - de vet akkurat hva de skal si eller gjøre for å lure oss, understreker Edholm, som dessuten ser at svindlerne når de utgir seg for å være blant annet bank eller politi, er veldig personlige, hyggelige eller hjelpsomme når de tar kontakt med ofrene sine.

Nettopp derfor skal man ikke være flau dersom man blir lurt, da svindlerne er svært profesjonelle. Det viktigste er derimot å legge flauheten til side og være rask med å si ifra til banken.

- Mye av svindelen i det siste består av falske SMS-er med lenker til falske innloggingssider, for eksempel til nettbanken hvor de fisker etter BankID-innlogging eller liknende. Dermed kan de få tilgang til alle pengene som står på konto. Hvor alvorlig det blir avhenger dermed av hvor mye du har på konto og hvor fort du sier ifra, påpeker Edholm.

Det kan nemlig være snakk om flersifrede beløp som svindlerne får has på.

- Vi har blant annet sett bruk av falske telefonoppringninger fra Nordea, da var det en eldre person som ble forsøkt svindlet på over 500 000, men vi klarte å stoppe deler av beløpene, forteller hun.

Unngå å bli lurt

Vil du unngå å bli en del av bankenes svindelstatistikk, råder Edholm deg til å aldri dele personlig eller sensitiv informasjon med noen andre, verken innloggingsinformasjon fra kodebrikka eller passord.

Og dette gjelder også om det skulle være noen som hevder å ringe fra politiet eller banken.

- Bankene har tilgangene de trenger, de vil ikke bed deg om å logge inn. Vi vil heller aldri sende ut SMS-er som inneholder lenker som ber deg oppgi sensitiv informasjon som passord, eller kortinformasjon. Dette gjelder alle seriøse aktører, påpeker svindeleksperten.

Hun anbefaler om å være føre vær, og å være skeptisk.

- Er man i tvil, ring kundeservice og spør om det er en reell henvendelse, i stedet for å svare på den mailen eller SMS-en du er i tvil om, råder hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer