60 + er den mest attraktive målgruppen:

Du er en drømmekunde

Generasjonen med sølvhår er markedsførernes nye gullmine.

Slik ser markedsførernes nye drømmekunder ut: Med sølvgrått hår og lyst til å få mest mulig ut av livet. Penger i banken har de ofte og. Foto: Scanpix/Shutterstock
Slik ser markedsførernes nye drømmekunder ut: Med sølvgrått hår og lyst til å få mest mulig ut av livet. Penger i banken har de ofte og. Foto: Scanpix/Shutterstock Vis mer

Vi.no er både en nettavis og en Facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): - De har flotte ansikter, er stolte av sine livsrynker og har gjerne langt, grått hår. De trener og lever sunt. De er rett og slett forbilder for sine jevngamle som har lyst til å se bra ut, sier Gunn-Helen Øye (65).

Gunn-Helen Øye er sosialantropolog. Foto Marianne Otterdahl Jensen
Gunn-Helen Øye er sosialantropolog. Foto Marianne Otterdahl Jensen Vis mer

Hun er sosialantropolog, og har blant annet en mastergrad fra Italia med tema luxury management.

Gruppen hun snakker om kalles internasjonalt for Silver Generation. Begrepet brukes først og fremst innen markedsføring, salg og økonomi om den voksende gruppen med spreke kunder over 60 år.

Jane Fonda er fortsatt like aktuell i en alder av 81 år. Her pryder hun coveret til Vogue. Legg merke til henvisningen til sminkesak med 74 år gamle Helen Mirren! Foto: Faksimile British Vogue
Jane Fonda er fortsatt like aktuell i en alder av 81 år. Her pryder hun coveret til Vogue. Legg merke til henvisningen til sminkesak med 74 år gamle Helen Mirren! Foto: Faksimile British Vogue Vis mer

Finanstidsskriftet Forbes har omtalt Silver Generation som en gruppe som ikke må overses. Mens markedsførere de siste årene i stor grad har satset på en langt yngre gruppe, de såkalte millennials som var barn og ungdom rundt årtusenskiftet, er det den kjøpesterke og selvbevisste 60-åringen som vet å ta for seg av livets goder som er i vinden nå.

Og mens voksne menn med gråstenk i tinningen lenge er blitt sett på som flotte, er det kvinnene som trekkes fram som gode representanter for Silver Generation: De skal gjerne ha sølvgrå manke og livslinjer i ansiktet, og de fronter alt fra reklamekampanjer for skjønnhetsprodukter til magasinforsider og catwalks.

Vi.no elsker Helen Mirren med alle sine fregner og rynker på forsiden av spanske Vogue. Foto: Faksimile Spain Vogue
Vi.no elsker Helen Mirren med alle sine fregner og rynker på forsiden av spanske Vogue. Foto: Faksimile Spain Vogue Vis mer

81 år gamle Jane Fonda pryder forsiden til Vogue og fronter hudpleie for L´Oréal Paris. 74 år gamle Helen Mirren var nylig covergirl på Vogue hun også, i tillegg til at hun fronter både L´Oréal Paris hudpleie, gjør sminkevideoer for voksne damer og går catwalk på deres show under New York Fashion Week. Diane Keaton på 74 er også i vinden som aldri før. Hun omtales som stilikon, og på internasjonale nettsider får du kjøpetips til hvordan få hennes fortsatt lekne og rebelske stil.

Carmen Dell´Orefice sier til flere medier at hun først kommer til å røpe sine beautytriks etter sin død. Foto: Scanpix
Carmen Dell´Orefice sier til flere medier at hun først kommer til å røpe sine beautytriks etter sin død. Foto: Scanpix Vis mer

Modellen Carmen Dell´Orefice er blitt et ikon og superkjendis på sine godt voksne dager. Hun er også innehaver av en unik verdensrekord. For hvem andre kan skilte med en modellkarriere som har vart i over 70 år? I en alder av 88 år er råflotte Carmen hottere og mer ettertraktet som modell enn noen gang. I senere tid har hun både prydet glossy magasiner og frontet kampanjer for mange store merker innen mote og skjønnhet.

Stor etterspørsel

Diane Keaton er et stilikon for kvinner langt under sin egen alder. Foto: Scanpix
Diane Keaton er et stilikon for kvinner langt under sin egen alder. Foto: Scanpix Vis mer

Carmen Dell´Orefice er ikke alene om å gjøre karriere som godt voksen modell. Iconic Focus, modellbyrået som har den 88 år gamle supermodellen i stallen, har en egen kategori med modeller som de kaller Silvers & Classics Icons med råflotte voksne damer og menn. Det franske modellbyrået Agence Silver gjør suksess med å formidle voksne menn og kvinner, blant annet svenske Ingmari Lamy (82) som hadde sin første storhetstid på slutten av 60-tallet.

Ingmari Lamy pryder forsiden til svenske Elle sammen med en rekke andre kjente, svenske modeller
Ingmari Lamy pryder forsiden til svenske Elle sammen med en rekke andre kjente, svenske modeller Vis mer

Silver business

Men hvorfor er det så stort fokus på denne aldersgruppen? Gunn-Helen Øye forklarer det enkelt: Dette er rein business. I sin masteroppgave i luxury management fikk hun bekreftet at gapet mellom kunden på femti pluss og den unge tenåringsmodellen som viste klærne hun skulle kjøpe ble for stort.

- Man klarer ikke bli betatt av at en som kunne ha vært barnebarnet ditt viser hva du skal kle deg i. Modellene på femti pluss førte til vekkelsessteming da de inntok bransjen, forklarer hun.

Den 75 år gamle skuespilleren og modellen Lauren Hutton gikk catwalk for Valentino høst. Dessuten er hun Gunn-Helen Øye sitt forbilde. Foto: Scanpix
Den 75 år gamle skuespilleren og modellen Lauren Hutton gikk catwalk for Valentino høst. Dessuten er hun Gunn-Helen Øye sitt forbilde. Foto: Scanpix Vis mer

- Ja, det er rein business, men samtidig skal vi tenke på det fine disse menneskene gjør med oss: De inspirerer oss til å ønske å se bra ut, og de får oss til å trene og leve sunt.

Trendforskeren på 65 har skuespiller Lauren Hutton (75) som sitt forbilde. Selv får hun meldinger om at hun er til inspirasjon for både yngre og jevngamle. Antropologen har til og med begynt å studere igjen!

- Vi skal alle bli eldre, men vi har helt andre rammer nå enn for en, to og tre generasjoner siden. Den vi kan være nå er mye mer magisk!

Generasjon S har kjøpekraft, og som Gunn-Helen Øye påpeker vil forbrukerne identifisere seg med hva de skal kjøpe. Du har kanskje sett Meny-reklamen med bikeren og den gråhårete, lekre dama? Kleskjeder som KappAhl, H&M og Missoni bruker også voksne damer i sine annonser, og hudpleieindustrien lager stadig flere produkter tilpasset voksen hud.

Og heldigvis er det modne stjerner som får lov til å skinne for disse produktene.