Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Som du sikkert har fått med deg: BankID på mobil er i ferd med å fases ut og skal erstattes av en app som du må laste ned på mobilen din - altså en egen BankID-app (fremdeles kan du ha BankID på mobilen, altså, men i form av en egen app).
Dette er den samme ID-en du bruker til innlogging på for eksempel Nav og Helsenorge (for resepter, bestilling av time til fastlegen, oversikt over covid-test, etc.).
Flere medieoppslag kan ha gitt inntrykk av at det er umiddelbar hast; at BankID på mobil forsvinner nå. Men der kan sjefen for BankID berolige, som Vi.no har skrevet tidligere:
- BankID på mobil blir ikke borte over natta, og de fleste vil ha tilgang til tjenesten en god stund framover, sier Jan Bjerved, leder for BankID i BankID BankAxept AS.
Og han har ytterligere et poeng som kanskje kan berolige enda mer:
- Kodebrikken skal selvfølgelig bestå.
Hva skjer med kodebrikken?
Kristin Estil Jacobsen, kommunikasjonsrådgiver i BankID BankAxept, utdyper:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.