Bank: Kodebrikke i stedet for BankID?

Dette skjer med kodebrikken nå

Plundrer du med BankID på mobil og BankID app? Frykt ikke: Kodebrikken kan være redningen.

HELLER KODEBRIKKE ENN BANKID-APP: Kodebrikken skal bestå, beroliger ekspertene. Bankene må nemlig ha et alternativ for de som ikke er like digitale - eller som bare ikke vil bruke BankID app på mobil. Foto: Kristin Sørdal
HELLER KODEBRIKKE ENN BANKID-APP: Kodebrikken skal bestå, beroliger ekspertene. Bankene må nemlig ha et alternativ for de som ikke er like digitale - eller som bare ikke vil bruke BankID app på mobil. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Som du sikkert har fått med deg: BankID på mobil er i ferd med å fases ut og skal erstattes av en app som du må laste ned på mobilen din - altså en egen BankID-app (fremdeles kan du ha BankID på mobilen, altså, men i form av en egen app).

Dette er den samme ID-en du bruker til innlogging på for eksempel Nav og Helsenorge (for resepter, bestilling av time til fastlegen, oversikt over covid-test, etc.).

Flere medieoppslag kan ha gitt inntrykk av at det er umiddelbar hast; at BankID på mobil forsvinner nå. Men der kan sjefen for BankID berolige, som Vi.no har skrevet tidligere:

- BankID på mobil blir ikke borte over natta, og de fleste vil ha tilgang til tjenesten en god stund framover, sier Jan Bjerved, leder for BankID i BankID BankAxept AS.

Og han har ytterligere et poeng som kanskje kan berolige enda mer:

- Kodebrikken skal selvfølgelig bestå.

Hva skjer med kodebrikken?

Kristin Estil Jacobsen, kommunikasjonsrådgiver i BankID BankAxept, utdyper:

- Kodebrikken skal ikke fases ut. Den beholdes som et alternativ til de som ikke har eller er komfortable med å bruke smarttelefoner eller nettbrett.

At kodebrikken beholdes, er også fordi de mange hundre tusen ikke-digitale eller lite digitale må tilbys et alternativ. Det er rett og slett for å forebygge utenforskap og diskriminering.

I tillegg er det et poeng at BankID-appen krever nyere operativsystem (og dermed nyere telefon) for at den skal virke - og ettersom ikke alle har en ny nok mobil, må det være en alternativ tjeneste: Altså kodebrikken.

Ifølge Digitaliseringsdirektoratet er det cirka 600 000 nordmenn som er ikke-digitale eller med lav digital kunnskap. En ny norm som trer i kraft i høst pålegger bankene å ha et minimum av analoge løsninger til ikke- eller lite digitale kunder og deres pårørende.

- Ønsker at flest mulig bruker appen

Selv om kodebrikken vil være et alternativ i uoverskuelig framtid, for innlogging både i nettbank, mobilbank og andre digitale tjenester som krever BankID-innlogging, er Jacobsen i BankID BankAxept forsiktig med å markedsføre kodebrikken som alternativ.

- Kan en anbefaling til de som synes BankID app er vanskelig, være å anbefale å bruke kodebrikken i stedet?

- Absolutt. Men vi er også opptatt av at så mange som mulig enkelt kan ta appen i bruk, sier Jacobsen.

Hun sier at kundene alltid vil kunne få hjelp av banken til alt du lurer på om BankID. Og i tillegg forteller hun at de tilrettelegger for relevant opplæring gjennom viktige organisasjoner og funksjoner som er i direkte kontakt med brukere av BankID, som Digi-venn og Kakadu.

- For dem som ikke ønsker å ta appen i bruk, vil kodebrikken være et alternativ. Vi oppfordrer også til å prøve ut appen sammen med noen som kan vise deg hvordan du går fram, så kan du bruke app av og til for å se om det er noe for deg. Du kan veksle på å bruke kodebrikke og app som du vil framover og teste ut hva du liker best å bruke, sier Jacobsen.

Og om kodebrikken du har nå skulle slutte å fungere, kan du fremdeles bestille ny - også i framtida:

- Det stemmer, du kan bestille ny kodebrikke i banken din. Det er ingen planer om å fjerne kodebrikken som alternativ, understreker Jacobsen.

Pass på: Kodebrikken er personlig - og ulovlig å dele

Når det gjelder bruk av kodebrikke er det imidlertid en ting som er veldig viktig - og spesielt viktig for deg som kanskje trenger hjelp til å betale regninger eller gjøre andre ting i mobil- eller nettbank:

BankID er en personlig identitetsnøkkel - og utlån kan misbrukes til blant annet bedrageri.

Å dele BankID er som å gi fra den passet ditt og et blankt ark med signaturen din på. Hvis du lar andre bruke BankID og passord, så kan personene gjøre mye mer enn å logge inn i nettbanken, blant annet kan de søke om lån og signere lånedokumenter i ditt navn. Hvis du låner bort din BankID så bryter du også avtalevilkårene med banken - og du risikerer å bli holdt ansvarlig for eventuelle misbruk.

- Det er viktig at du taster inn passordet ditt selv og at hjelperen din snur seg vekk mens du taster passordet, understreker Jacobsen.

En fersk studie fra Universitetet i Oslo avslører at 4 av 10 svindelofre selv har oppgitt sikkerhetsinformasjon til svindleren - og kodebrikken klart mest brukt i svindelsaker. I 68 prosent av svindelsakene ble svindelen gjennomført ved hjelp av BankID-brikke - og for kvinner er den som oftest gjør identitetskrenkelsen, en nærstående.

Dersom du har behov for hjelp til banktjenester, kan du be om at en nærstående blir lagt til som disponent av banken. Da vil denne ha begrenset innsyn, men vil kunne hjelpe deg med enkle banktjenester. Dette er et punkt i den nye banknormen som snart trer i kraft.

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.